temperatuurmeter werkt andersom...!

  • Ronald van den Broek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-11-2009 16:16 #49378 door Ronald van den Broek (GAST)
temperatuurmeter werkt andersom...! is gemaakt door Ronald van den Broek (GAST)
Ik ben sinds enkele weken de trotse bezitter van een mooie pv544 uit 1963. Hij is in 1992 gerestaureerd en gereviseerd. Nu zo'n 92.000 km gereden. Alles werkt en hij rijdt heerlijk. Afgelopen week naar de Ardennen geweest, helemaal top, zelfs in de "bergen"! Natuurlijk ben ik lid van onze club geworden. Ik heb alleen een vraagje over mijn temperatuurmeter. Als ik contact maakt gaat de wijzer direct naar het midden en loopt dan langzaam naar rechts ( naar de koude kant... ) IK heb wat gezocht hier op het forum. Maar lees over draadjes met een vloeistof etc. Want ik overwoog de draadjes om te draaien op de meter om zo mogelijk de wijzer de andere kant op te laten gaan, maar dat durf ik niet zomaar te doen! Wie heeft er een advies, alvast bedankt.Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2009 17:20 #93696 door H.J. van Bussel
Beantwoord door H.J. van Bussel in topic temperatuurmeter werkt andersom...!
Volgens mij is rechts de warme kant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2009 17:57 #93695 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic temperatuurmeter werkt andersom...!
<p>Dag Ronald,</p><p> </p><p>De temperatuurmeter van de Katterug / Amazon is de "Achillishiel" van Volvo.</p><p>Origineel hoort er een systeem in te zitten dat met vloeistof werkt. Deze heeft slechts een aansluiting middels een dun (ca. 3mm) messing pijpje. Daar er met dit type temperatuurmeter veel problemen zijn is er een after market product dat elektrisch werkt.</p><p>Kennelijk heb jij zo'n elektrisch exemplaar. Voor zover ik ze ken zit koud links en warm zit rechts..</p><p>Er gaan 3 elektrische aansluitingen naar deze meter.
Op de middelste pen (gemerkt met S) zit de draad die naar de opnemer gaat die in de cylinderkop geschroefd is.
Een tweede pen (gemerkt met +) gaat naar de 12V aansluiting achter je contactslot.
De derde pin (gemerkt met - of een aardsymbooltje) gaat naat massa.</p><p> </p><p>Als je het contact aanzet en de motor is nog koud dan behoort de meter links in de hoek te staan.</p><p>Pas na een paar km rijden als je blok is opgewarmd behoort de meter in het midden te staan.</p><p> </p><p>Succes</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald van den Broek (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-11-2009 23:12 #93694 door Ronald van den Broek (GAST)
Beantwoord door Ronald van den Broek (GAST) in topic temperatuurmeter werkt andersom...!
Han, bedankt voor je snelle reactie, ik heb alleen achter het dashboard kunnen voelen, maar dacht links en rechts een draadje te voelen. Dus geen vloeistof of iets dergelijks en ook niks in het midden, maar ik ga morgen nog een keer voelen! Links is bij mij warm ( roodvlakje ) en rechts dan koud en daar loopt hij naar toe als de motor op temperatuur komt! Dus zou ook de opmerking van de heer van Bussel moeten kloppen dat rechts warm zou moeten zijn... Misschien géén originele meter. Je kan op dit forum géén foto plaatsen volgens mij, anders zou ik hem even plaatsen. gr. Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erik Verstraaten (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-11-2009 13:11 #93693 door Erik Verstraaten (GAST)
Beantwoord door Erik Verstraaten (GAST) in topic temperatuurmeter werkt andersom...!
<p>Hallo Ronald ,</p><p>De originele meter begint links met een wit vlakje en daarna met drie door witte streepjes onderbroken groene vlakjes en eindigt weer aan de rechterkant met een wit vlakje .Bij koude motor staat de wijzer dus geheel naar links in het witte vlakje.Op bedrijfstemperatuur moet hij naar rechts staan ,zo ongeveer aan het einde van het het tweede groene vlakje.Dus volgens mij heb je niet de originele meter die bij deze PV hoort (is misschien van een andere Volvo ? ) .Bovendien mag de meter niet uitslaan bij koude motor ,dan zit er toch iets mis in de aansluitingen of is deze meter niet geschikt voor jouw auto .De aansluitingen ingeval van een elektrische meter zijn al correct door Han Misdom aangegeven.</p><p>Succes namens een collega PV rijder .</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.