olie- en watertemperatuur op 1 meter?

Lees meer
07-05-2010 11:57 #49045 door Rob Spoon
olie- en watertemperatuur op 1 meter? is gemaakt door Rob Spoon
Ik heb geen ruimte voor nog een meter, maar ik zou wel willen zien wat de olietemperatuur doet. Ik heb een motorblok wat ooit in een 1800E heeft gezeten, met de sensor in het carter. Kan ik die sensor via een schakelaar aan de watertemperatuur-meter op het standaard dashboard (145, '70) hangen? Omschakelend dus? Of zijn de weerstanden van die twee sensoren te verschillend?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2010 20:41 #95424 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic olie- en watertemperatuur op 1 meter?
Ik heb hier een handleiding van VDO voor een losse meter waarin staat dat het zowel voor de meter als de sensor niet uitmaakt of er in olie of water wordt gemeten. De VDO meter heeft wel een schaal tot 120 graden. Het kan zijn dat de schaal van de originele watertemperatuurmeter niet ver genoeg gaat. Ik denk dat het wel gaat. Je kunt de voelers eens doormeten met een weerstandsmeter. Als ze beiden even warm zijn moet het aantal gemeten ohms gelijk zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2010 08:21 #95423 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic olie- en watertemperatuur op 1 meter?
Dank je wel. Ik had zoiets ooit ergens gelezen, maar wist het fijne er niet meer van. Ik zal de sensor testen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2010 10:11 #95422 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic olie- en watertemperatuur op 1 meter?
<p>het merk Smiths had vroeger een gecombineerde oliedrukmeter en
temperatuurmeter, waarschijnlijk nu ook nog, zie eens bij</p><p>
vanputtenandson.nl/van-putten-and-son/nl/autoinstrumenten.php </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2010 19:48 #95421 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic olie- en watertemperatuur op 1 meter?
Vanmiddag heb ik de temperatuursensor in kokend water gehangen. Daarmee slaat hij uit tot voorbij de schaal. De sensor op het blok komt dus niet volledig of direct met water in contact. Bij 80&deg; slaat de meter nog steeds tot het eind van de schaal. 70&deg; is begin rood en bij 50&deg; staat de wijzer rechtop.
Met andere woorden, als ik hem voor olie gebruik zal ik een extra weerstand ervoor moeten zetten, denk ik. Ik zal nog gaan meten wat de weerstanden zijn bij de bovengenoemde punten.
Het is een dashboard-temperatuurmeter van een 140, oud type dash.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
10-03-2011 18:49 #101333 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic olie- en watertemperatuur op 1 meter?
ik ben sinds ik dit topic tegenkwam ook rond aan het kijken naar een soortgelijk metertje waarop olie temperatuur én druk te vinden zijn. toen kwam ik bij tinustechniek de adapter van onderstaande afbeelding tegen, deze moet tussen het oliefilter en het blok geplaatst worden en zend beide signalen.
heeft iemand ervaring met zo'n adapter? en wat voor signaal moet eigenlijk naar een olie druk en temperatuur meter?
Mvg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.