Temperatuur PV544

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-07-2010 20:56 #48911 door
Temperatuur PV544 is gemaakt door
<p>Ik heb een volvo 544, met een B18 motor met enkele zenith VN carb. Ik denk dat het een b18a is. Voor de rest weet ik niet heel veel van de herkomst van de auto en diverse delen. Ik heb hem helemaal opgenknapt en heb de afgelopen dagen de eerste testritten kunnen maken. er zit een temperatuurmeter in met twee witte vakjes en daartussen 3 groene vakjes, of deze origineel is zou ik niet durfen zeggen.</p><p>Van mijn amazone 68 ook B18 ben ik gewend dat de temp na de start oploop tot ergens in het laatste groene vakje en bij het openen van de thermostaat terugvalt tot in het midden. De wijzer staat dan precies verticaal en soms een beetje naar rechts overhangend bij warm weer of file rijden.</p><p>De PV544 is anders. Bij starten loopt de temperatuurmeter tot in het wit en gaat dan bij het openen van de thermostaat een stukje naar reechts maar blijft eigenlijk de hele tijd hangen in het laatste groenbe vakje (tegen het rechter witte vakje aan). Voor mijn gevoel duid dit op een te warme motor, zeker als ik het vergelijk met de amazone. Als ik langzamer rij of stil sta loopt de meter al snel tot in het witte vakje. Flink gasgeven zorgt ervoor dat de meter dan weer ietsje terug zakt. Als ik na een ritje de motor uit zet loopt de meter op tot helemaal aan het eind van het rechter witte vakje. Voelen aan de slangen geeft het idee dat de motor heet is, maar het verschil tussen 90 en 110 graden voel ik ook niet natuurlijk.</p><p>Ik heb de motor laten draaien met gas met open radiatordop en geen bubbels gezien oid, dus ik vermoed geen lekke koppakking. Na alle verhalen twijfel ik een beetje aan de werking van de temperatuurmeter, wat is de juiste watertemperatuur gemeten door de dop van de radiator? Is het verder normaal dat de wijzer bij afzetten van de motor helemaal naar recht tot ver in het witte slaat? Bedankt voor de tips alvast!</p><p>Vr.gr.</p><p>Jan Dirk </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2010 21:29 #95927 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Temperatuur PV544
<p>ik zou de originele meter niet echt vertrouwen , je kan de thermostaat controleren in een pannetje op het gas en kijken wat er gebeurd , bij ong 80 graden moet hij open gaan.</p><p>er zijn nu electrische varianten van jouw meter in de handel o.a. bij tinustechniek.</p><p>de originele meters werken d.m.v. een kwikdraad en is kwetsbaar.</p><p>waarschijnlijk is er niets aan de hand behalve een afwijking in je meter.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2010 23:24 #95926 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Temperatuur PV544
Je zou je koel systeem is kunnen gaan spoelen met gewoon azijn wat je in de supermarkt koopt. Ik heb bij mijn combi dit ook gedaan nadat ik mijn rad had vervangen, deze was lek. Gewoon een maand of 2 mee rijden en dan weer aftappen via het kraantje op het blok en bij de rad en weer afvullen met kraanwater, ff de motor laten draaien niet te lang want je knalt er weer kouder water in om te spoelen en dit vindt gietijzer niet lekker (temp shock). Ik had daarna geen last meer van een te warme motor, ook niet met de vakantie naar het buitenland.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2010 12:12 #95925 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Temperatuur PV544
<p>Beste jandirk,</p><p>Het is nu natuurlijk erg warm,dat speelt mee.Dat de meter bij het uitzetten van de motor ver naar rechts loopt is nu zeker niet abnormaal.Ik zie geregeld wijzers die dan verder gaan dan het laatste vakje.De meeste mensen hebben dat niet eens in de gaten,want ze zijn dan al uit de auto gestapt.Alles goed schoonmaken zoals rene zegt kan geen kwaad..Als je waterpomp,en radiateur in orde zijn raad ik je aan eerst eens een 76 graden thermostaat te plaatsen.Dit doet vaak wonderen vwb de stand van de wijzer.Het is namelijk niet prettig als je steeds met samengeknepen billen op je meter moet letten.Als ik jouw verhaal zo lees ,is er niet veel aan de hand.Dit komt erg veel voor en mensen maken zich er vaak onnodig erg druk om.Wat ook helpt is ,als de 76 graden thermostaat toch nog geen voldoende resultaat geeft ,een of twee gaatjes boren in het randje van de thermostaat.Ik heb deze methode al vaak met veel succes toegepast.Je loop dan wel de kans ,dat bij kouder weer de motor te koud blijft.Het brandstofgebruik zal dan ook behoorlijk toenemen.Haal de thermostaat er dan weer uit en zet er de oude weer in.Die gaatjes leveren s zomers een verbluffend resultaat op.Veel plezier met je auto en succes.Ik ben benieuwd naar het resultaat,dus laat het even weten via dit forum.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2010 21:05 #95924 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Temperatuur PV544
<p>Toen ik mijn pas gekochte Amazon ophaalde, liep de meter ook ver op. Later bleek dat er verschillende meters zijn. Kijk eens met een vergrootglas naar de cijfers die er bijstaan. Bij mij staat er 40 graden bij. Het lijkt dus dat hij warm wordt. Met deze wetenschap laat ik hem moeieteloos in het rood komen.
Er is op dit forum al meer over geschreven.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2010 11:00 #95923 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Temperatuur PV544
<p>Er zijn inderdaad 2 soorten meters.De b18 meter heeft witte en groene vakjes.De b20 meter heeft ook een rood vak</p><p>Maar jandirk spreekt niet over een rood vak.Het verchil is dat de schaalverdeling anders is.Een B18 meter mag verder naar rechts komen dan de B2o meter.Je kunt de verdeling in graden ook zien als de meter in de auto zit.Kijk schuin vanaf de onderzijde naar de bovenkant van de schaal en je zult het zien,dat 100 graden op de b18 meter verder naar rechts staat dan op een b20 meter.Succes.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2010 20:31 #95922 door
Beantwoord door in topic Temperatuur PV544
<p>Bedankt mensen voor alle hulp.</p><p>Ik heb allereerst een extra ventilator aangesloten, deze heb ik voorlopig even contactgeschakeld en helpt dus altijd mee. Ook heb ik de waterpomp losgehad, deze zag er als nieuw uit. Ik denk dat het grootste gedeelte van de problemen komt door een rare tempereatuurmeter. Helemaal rechts is idd 100 graden en tijdens hoge pieken slaat de meter dan tot max 95 uit. Toen dit het geval was heb ik de temp gemeten bij de radiatorvulopening en daar meette ik 86 graden. Ik zie dus geen erge problemen. Van vorreld koelvloeistof en/of een spuitende radiator heb ik ook helemaal geen last dus ik denk dat het wel meevalt.</p><p>Het opmerkelijkste is de thermostaat. Dit is bij mij een 88 graden versie. Ik heb het idee dat de opening die deze creeert bij temp hoger dan die 88 graden nou niet denderend groot is. Ik kan me voorstellen dat dit de vloeistofstroom wel aardig knijpt. Bij mijn amazone lijkt dit als ik op de temperatuurmeter kijk wel het geval te zijn. Bij de opening van de thermostaat gaat daar volgens mij echt een golf van koeler water door de motor, want de naald zakt dan echt zichtbaar (een stuk ter grootte van 1 groen blokje). Ik denk dat ik inderfdaad overga naar een goed openende originele 76 of 82 graden thermostaat. Ongetwijfeld komt de 544 van oorsprong uit Zweden en heeft men de thermostaat al die tijd vervangen voor een exemplaar zoals deze werd gedemonteerd.</p><p>Groet en nogmaals dank</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2010 19:40 #95921 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Temperatuur PV544
<p>Er hoort een thermostaat van 82 graden in te zitten, zeker bij warm zomerweer. Het "zorgwekkende" gedrag van de temperatuurmeter zal m.i. dan ook worden veroorzaakt door het gebruik van een 88 graden thermostaat, die tijdens een Scandinavische winter wellicht enig nut kan hebben, maar in Nederlandse omstandigheden niet. </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.