B4B motor PV 444BS erg snel (te) heet

Lees meer
04-09-2022 21:37 #200068 door Roy Oosterom
B4B motor PV 444BS erg snel (te) heet is gemaakt door Roy Oosterom
Heeft iemand een oplossing voor het snel (te) heet worden van de B4B motor van een PV444 BS uit 1951 ? Er is al een vierblad vin gemonteerd . Zodra de auto rijdt gaat goed, temperatuur blijft keurig tussen de 80-90graden ook bij zomerse temperaturen. Als de auto stil staat na een flinke rit begint de koelvloeistof te borrelen de als motor uit is. Bij stationair draaien of file rijden het  zelfde euvel  Bijvullen van koelvloeistof  is niet nodig geweest  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2022 00:30 #200069 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B4B motor PV 444BS erg snel (te) heet
Beste Roy, ik zou eens naar de waterpomp kijken het lijkt wel of dat je te weinig circulatie hebt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2022 10:26 - 05-09-2022 10:28 #200074 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic B4B motor PV 444BS erg snel (te) heet
Bij mijn B20 hetzelfde verschijnsel. Bleek het koelsysteem behoorlijk verkalkt te zijn. Alle slangen vernieuwd en het systeem grondig, maar dan ook heel grondig gereinigd. Nu geen enkel probleem meer.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2022 17:33 #200083 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic B4B motor PV 444BS erg snel (te) heet
Ik had dat probleem ook bij mijn B16. Het was over toen ik een nieuwe thermostaat gemonteerd had. Ik vermoed dat de oude 'dichtgeplakt' zat.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
05-09-2022 18:39 #200084 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic B4B motor PV 444BS erg snel (te) heet
Ik zet ook in op thermostaat. Mijn B21a werd ook ooit  te warm, zij het niet heel snel. De radiateur werd ook warm, dus ik sloot thermostaat daarom uit. Ten onrechte, thermostaat rubbertje was bros aan het worden en zat  klem tussen de klep zelf en behuizing. Hierdoor bewoog deze niet meer, maar stond wel op een kier. Gevolg: wel flow, maar veel te weinig voor bv een langer stukje snelweg in de zomer. En motor kwam te langzaam op temperatuur, omdat er direct al flow langs de radiateur was.
Thermostaat is goed te testen in pannetje met (kokend) water.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2023 15:29 #203964 door H Brouwer
Beantwoord door H Brouwer in topic B4B motor PV 444BS erg snel (te) heet
Misschien een oplossing : in de cilinderkop van de b4b en b16 zit een koelbuis ververkt in de cilinderkop. dit is een koperen pijp welke je kunt vinden achter het thermostaat huis en dan in de kop helemaal van voor naar achter. het komt wel voor dat deze deels verstopt raakt ( ketelsteen ) Het zal niet gemakkelijk zijn om deze pijp uit de kop te krijgen en weel ook niet of hij los te leveren zal zijn.Als de buis er dan niet uit te krijgen is zou ik het proberen met een zg endoscoop om zo in de buis te bekijken zonder hem te demonteren. Dit alles belemmerd de doorstroming van het koelsysteem net als bij een verstopte radiator. Het spoelen van het koelsysteem heeft vaak niet het juiste resultaat. succes H Brouwer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.