Koelsysteem PV544 / modificatie?

Lees meer
10-06-2022 22:43 #199322 door Bernard Fortuyn
Koelsysteem PV544 / modificatie? is gemaakt door Bernard Fortuyn
Mijn PV544 heeft een vrij nieuwe B20A op LPG. Ook het radiatorblok is vrij nieuw. Er is een elektrische fan (80W) voor de radiator gemonteerd (blazend) ter vervanging van de mechanische fan.
Bij goed warme motor (tijdje 110 km/uur gereden) staat temperatuur meter in het 3e groene vlakje. (Koelwatermeter met links en rechts witte vlakjes en daartussen 3 groene vlakjes). Ik dacht ok. De bedrijfstemperatuur van de B20 is toch hoger dan van de B18 door andere thermostaat?
Zodra ik in de stad of file kom loopt temperatuur op naar het rechter witte vlakje. Elektrische fan (die ik dan  preventief handmatig inschakel) kan dit niet voorkomen. 

Eind 70-tiger jaren had ik een Amazon met B20B. Die had zelfde probleem. (hield niet van files….)
Echter montage van Elektrische fan loste dat probleem op. Denk dat het systeem dus altijd al wat krap bemeten is?

Nu denk ik aan de volgende modificaties:
- expansievat met drukdop  monteren. Aansluiten op onderzijde overlooppijpje.
- radiator drukregelaar vervangen door vaste afsluitdop. Koelvloeistof kan nu vanuit radiator vrij overlopen naar expansievat 
- elektrische fan met grotere capaciteit monteren en dicht op radiator (nu zit er 1,5 cm tussen)
- eventueel betere waterpomp met grotere flow bij lagere toerentallen

ik heb de volgende vragen:
- welke expansievaatje (cilinder of rechthoekige vaatje) is beste?
- is drukdop met 0,5 atm de juiste?
- kan kachel van de 544 deze 0,5 atm overdruk aan?
- welke e-fan zou je aanraden?
- bestaat er een verbeterde waterpomp voor de B20 met grotere opbrengst (waardoor bij lagere toerentallen een grotere flow meer warmte kan afvoeren uit motor)?

Wie helpt mij deskundig en met waardevolle ervaring?

groet, Bernard 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2022 00:46 #199323 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koelsysteem PV544 / modificatie?
Heb je een tropenradiator? Die heb je wel nodig als bij een B20 in een 544, motorruimte van een 544 is keiner dan van een Aamazone of een 144.
Door de B20 wordt het warmer in de motor ruimte en wordt dus de motor warmer die op zijn beurt dan weer meer koeling vraagt.
Een tropen radiator lost dit op deze heeft 30% meer koelcapacitiet.
Verder met fan's, een fan voor de radiator push systeem is het minst efficient, een pull systeem is meer efficient en een push pull systeem is het meest efficient.
Ik heb in mijn amazone een push pull systeem van vier 10ich fans met een tropenradiator maar ik rijdt in de Filippijnen en heb een aircon in mijn auto dus het wordt behoorlijk warm onder de motorkap.
Er is geen verschil qua koeling of dat je nu een expansievat gebruikt of niet als je geen expansievat heb moet je de radiator niet verder opvullen dat een 2cm boven het koelblok.
Stationair toerental naar 800t/min brengen draait de pomp ook wat sneller.
Dit zijn mijn ervaringen met koeling en dit werkt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2022 08:43 - 11-06-2022 08:45 #199324 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Koelsysteem PV544 / modificatie?
In mijn 544 B18 zat reeds een tropenradiator, zonder extra's (geen expansievat en zo) toen ik deze kocht. De temperatuurmeter blijft altijd mooi in het midden, ook bij ritten van 250 km, gecombineerd met veel file.
Voorheen had ik een Amazon B18 met gewone radiator, deze werd ook steeds snel te warm (ook bij relatief korte ritten meter op driekwart), een electrische extra fan vóór de radiator was toen ook niet dé oplossing.
Ik denk persoonlijk dat de standaard radiator te klein bemeten is en een tropenradiator sowieso een aanrader is.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2022 11:20 #199326 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koelsysteem PV544 / modificatie?
In mij auto heb ik een 74gr termosstaat dit helpt ook de motor koeler te houden zeker als deze in een kleinere ruimte ligt dan waarvoor hj bedoeld is.
Ik heb er ook een gaatje van 1mm in geboord
nordicarmarine.com/categorie/363/thermostaten.html

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2022 21:36 #199332 door Bernard Fortuyn
Beantwoord door Bernard Fortuyn in topic Koelsysteem PV544 / modificatie?
Hartelijk dank voor jullie meedenken en tips. Zeer waardevol.

ik ga stap voor stapje modificaties implementeren en hoop dan probleem opgelost te krijgen.
stap 1. Extra 1mm gaatje in thermostaat maken en elektrische fan (evt met grotere capaciteit) dichter op de radiator monteren
stap 2. (Als 1 niet gewenste resultaat geeft) radiatorblok vervangen door exemplaar met 30% grotere koelcapaciteit
stap 3. Expansievat plaatsen
stap 4. Thermostaat 74 oC plaatsen (eigenlijk noodgreep want 82 oC thermostaat zou de voorziene bedrijfstemperatuur voor motor moeten opleveren.)

eerst maar even om de files heen thuis zien te komen uit Zweden….

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.