temperatuurmeter koelvloeistof

Lees meer
27-05-2022 11:47 #199141 door Jaap van der Stad
temperatuurmeter koelvloeistof is gemaakt door Jaap van der Stad
Na ruim 1 jaar is het lassen en spuiten achter de rug, en zitten er een berg nieuwe onderdelen in mijn P1800ES ( niet echt ES, want er zitten 2 SU carb. op). O.a. een nieuwe thermostaat en temperatuurvoeler. Maar bij het starten slaat de temperatuurmeter ( in het interieur) meteen vol uit.  Wat kan dit zijn?Verder is de auto op pre-APK keuring geweest bij Thiery Beckers in Maastricht. Een van de voorwielen had iets te veel speling.op het lager. Er zaten nieuwe lagers in, maar de splitpen van de kroonmoer moest 1 gaatje terug. Verder nieuwe stuurstangen en bus hulpstuurhuis, want links en rechts stuurde niet hetzelfde. Maat nu stuurt hij wel stug en komt hij niet uit zichzelf terug. Waarschijnlijk is alles noch erg stroefen moet het inlopen.

Bij voorbaat dank voor eventuele aanwijzingen.

Jaap van der Stad/ 15223.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2022 14:28 #199142 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic temperatuurmeter koelvloeistof
Kan de sensor zijn aan het blok, maar zou eerst even checken met een ohm meter, dus vlotter uit de tank halen, beweeg de drijver en kijk wat er gebeurd. Eh heb je SU-carbs ? dus geen D-jetronic ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2022 16:26 #199146 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic temperatuurmeter koelvloeistof
Hoi Ed,

Bedankt voor je reactie. De auto is een California import met 2 SU carb. die ik heb laten reviseren. De D-jetronic is vervangen. De motor loopt goed, maar moet eens wat langer lopen. Thermostaat en sensor aan het blok zijn allebei nieuw. De benzinemeter doet het ook niet. Het probleem hier is dat mijn zoon en vriend laswerk, plaatwerk, spuiten en algemene montage kunnnen uitvoeren, maar geen verstand van elektriciteit hebben. En dat is nu juist iets waar ik geen geschikte garage voor kan vinden in de buurt ( Maastricht). Verder wil ik de auto APK laten keuren en aansluitend naar de RWD gaan, zodat ik hopelijk voordat ik 80 jaar word eens een leuk toertochtjje kan maken met de Club. Verder rijdt mijn zoon al 7 jaar dagelijks met een Combi totdat onlangs zijn motor/ B20 het begaf. Motor is nu al 3 weken bij Martens in Deurne om gereviseerd te worden. Kortom we zijn goed bezig.

Groetjes,

Jaap
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2022 16:36 #199147 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic temperatuurmeter koelvloeistof
Mooie auto's Jaap!
Leuke hond ook!
Die B20 is bij Martens in Deurne in goede handen volgens mij. Hij kan eventueel ook wel adviseren m.b.t. de electronica-problemen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2022 16:55 #199148 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic temperatuurmeter koelvloeistof
Dat mag ook wel voor plus Euro 3.500,=, zonder in-uitbouw. Maar dan heb je ook iets, zegt het spreekwoord.

groetjes,

Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2022 21:19 #199149 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic temperatuurmeter koelvloeistof
Hoi Jaap, dat is een mooi duo .... een combi en een ES daar gaan jullie nog veel plezier aan beleven, hou vol. Helaas wordt niet alleen de benzine duurder maar ook onderdelen voor onze wagens, motoren kosten al meer dan 4000 euro, overdrives 2900 euro, waar gaat dat naar toe ?.  Toch een lichtpuntje; de benzine in Duitsland gaat per 1 juni veel goedkoper worden en ik woon - net als jullie ? - dicht bij de Duitse grens en het voordeel kan tot wel 50 cent verschil oplopen wordt er gezegd. Vandaag Shell V-power getankt in Arnhem voor 2,37 cent per liter, de B20E doet het niet voor 95 euro en die ethanol wil ik er al helemaal niet in hebben. 
Ik heb net een revisie met uit en inbouw bij een Amazon achter de rug, dat valt altijd tegen en heeft me drie volle dagen extra gekost. Daarom zijn bedrijven er niet happig op om te doen.
Als ik je goed begrijp komt het wel goed met de motorische kant van jullie wagens, wellicht dat we hier op het forum wat kunnen helpen met de elektra. 
De temperatuurmeter van het koelwater is een simpel systeem, origineel een sensor achter op de kop van het blok met een leiding naar de meter op je dashboard. Dat is een leiding met een vloeistof die een voeler in de kachel heeft liggen. Om deze te vervangen moet de kachel eruit en hij kost veel .... niet aantrekkelijk. Je kunt ook over op een elektrisch systeem wat veel minder kwetsbaar en een stuk eenvoudiger schijnt te zijn (ik heb het zelf nog niet gedaan) Kijk eens op de site van Huke Basart die kan ze leveren en wellicht helpen met montage.
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2022 22:10 #199150 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic temperatuurmeter koelvloeistof
Hallo Jaap,
de temperatuurmeter van je 1800ES heeft alleen maar electrische kabeltjes, geen capillair / leiding met vloeistof zoals Ed schreef. Dus het is in eerste instantie een kwestie van kijken of alle draaden goed aangesloten zijn en geen van de draden ergens massa maken waar dat niet mag. Bij de benzinemeter kan dat natuurlijk ook het geval zijn. Pas als de draden allemaal goed zijn verder zoeken. Electrisch schema erbij en zoeken, dat ken men zelf doen dan kost het niet de tijd zoeken van een garage.
mbt het sturen: als het sturen voor het vervangen van de hulpstuurhuisbus wel goed liep en er verder niets aangepast werd (bijvoorbeeld instelling hoofdstuurhuis veranderd en nu te strak, stuurstangkogels verdenk ik amper of niet) zal het aan deze bus moeten liggen. Eventueel is de nieuwe bus te strak gefabriceerd of bij het plaatsen vervormd, men kan natuurlijk wat afwachten maar ik vind dat zo iets als sturen meteen in orde moet zijn.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2022 01:01 #199153 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic temperatuurmeter koelvloeistof
Ik heb zwaar sturen ook een keer gehad met mijn amazone bleek dat ze de bus in het hulpstuuhuis te krap gedraaid hadden (overigs was een kunstofbus).

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2023 21:25 #202430 door A Antonie (GAST)
Beantwoord door A Antonie (GAST) in topic temperatuurmeter koelvloeistof

Kan de sensor zijn aan het blok, maar zou eerst even checken met een ohm meter, dus vlotter uit de tank halen, beweeg de drijver en kijk wat er gebeurd. Eh heb je SU-carbs ? dus geen D-jetronic ?
Als je zou willen checken of je sensor wat in het blok geschroefd zit het nog goed doet. Wat voor een ohm zou hij dan lezen bij een kouden motor. En hoe zou je kunnen testen. Warm badje en kijken of de ohm omlaag gaat als hij warm word? 
Vriendelijke groet Antonie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.