Temperatuurmeter geeft hogere waarde

  • Joop Joop Russchenberg (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-04-2022 09:59 #198618 door Joop Joop Russchenberg (GAST)
Temperatuurmeter geeft hogere waarde is gemaakt door Joop Joop Russchenberg (GAST)
Sinds een jaar ben ik eigenaar van een volvo 145 uit '71. Sinds deze week loopt alleen de temperatuur op. Waar deze eerst flink links van het midden bleef, loopt deze opeens door tot iets rechts van het midden. Hij slaat nooit door tot het rode vlak maar het baart me toch zorgen omdat ik er vrijdag mee naar Duitsland ga inclusief aanhanger. V-snaar piept af en toe wat, kleppen stellen wil ik dinsdag nog doen & blok verbruik wel olie, 1 L per +- 1000 km als ik rustig rij. Ook is hij op LPG maar rij ik wekelijks 10-15 km op 98. Moet ik me zorgen maken? Kan ik nog iets preventief aanpakken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2022 10:17 #198626 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Temperatuurmeter geeft hogere waarde
Ik zou in ieder geval de V-snaar vervangen, verder koelvloeistof checken qua nivo, lekkage en de thermostaat checken in een pannetje met kokend water of hij open gaat.
Kijk gelijk welke thermostaat je hebt, er staat een getal in graden celcius op en kun je nog een vervangende die eerder open gaat plaaten.
Helpt dit onvoldoende dan de radiator/koelsysteem reinigen met soda, dan nog problemen de radiator vervangen
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2022 10:56 - 19-04-2022 11:02 #198628 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Temperatuurmeter geeft hogere waarde
Het is denk ik raadzaam eerst te (laten) meten wat de feitelijke temperatuur van het blok is. Dat kan met een infrarood meter. De meer dan een halve eeuw oude tempeperatuurmeters in het dashboard zijn geen wonderen van betrouwbaarheid en precisie. Er is hier veel geschreven over te hoge temperaturen van koelwater, terwijl er zelden sprake is van oververhitting/koken. Vooral de oudere ‘mechanische’ meters van Amazons hebben nogal eens de neiging te overdrijven. De elektrische kunnen er soms ook wat van, kan aan zowel de sensor als de meter liggen.
Vandaar de suggestie eerst eens met een infrarood thermometer de werkelijke temperatuur te meten. Infraroodmeters kosten niet de wereld, garages hebben ze ook, wellicht kun je er een lenen. Meten is weten en het kan een hoop werk schelen.
er zijn legio verhalen van mensen die hun blok spoelden, thermostaten wisselden en waterpompen vervingen om de temperatuur te verlagen terwijl uiteindelijk bleek dat de meter steeds eigenzinniger gedrag vertoonde.
Piepende v-snaar altijd even spannen en beter nog vervangen, want dat wordt vaak vergeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
19-04-2022 13:12 #198632 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Temperatuurmeter geeft hogere waarde
Sluit mij geheel aan bij Rudolf. Kocht bij Arno van Dokkum (arvando@operamail.nl) een 52mm tractor temperatuurmeter, met schaalverdeling 120 graden C., incl. capillaire leiding en adapter voor het B18 blok.
De oorspronkelijke leiding opgerold en binnenin tegen het schutbord bevestigd. De tractormeter geeft nu steevast 80/90 graden C, aan, terwijl de (ontkoppelde!) meter vrolijk achter de horizon verdwijnt. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joop Joop Russchenberg (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-04-2022 13:24 #198633 door Joop Joop Russchenberg (GAST)
Beantwoord door Joop Joop Russchenberg (GAST) in topic Temperatuurmeter geeft hogere waarde
Bedankt voor de reacties. Ik ben er as we speak mee bezig, en ga de v-snaar vervangen. Er zijn geen lekkages & er zit genoeg koelvloeistof in. Temperatuurmeter heb ik niet, die moet ik even lenen vanavond. Ik ga ook de kleppen stellen, wellicht dat dat helpt. Thanks voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joop Joop Russchenberg (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
20-04-2022 00:40 #198639 door Joop Joop Russchenberg (GAST)
Beantwoord door Joop Joop Russchenberg (GAST) in topic Temperatuurmeter geeft hogere waarde
Gelukt! Temperatuur zakt weer mooi naar links van het midden, ook na een ritje van 25km. V-snaar is vervangen en piept niet meer. Waterpomp lijkt nog goed en lekt niet. Koelvloeistof zag er mooi helder uit. Verder de kleppen goed gezet (veel stonden te strak!) en de ontsteking op tijd. Bougies zagen er wat droog en grijs uit. Kan dat wellicht door de verbranding van LPG komen? In ieder geval bedankt voor jullie hulp. Hij rijd een stuk beter en zeker met een prettiger gevoel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.