Koelprobleem B20A

Lees meer
23-01-2022 12:21 #197459 door 16990-dummy
Koelprobleem B20A is gemaakt door 16990-dummy
Hallo allemaal, 
Ik heb sinds een tijd flinke koelproblemen. Het begon met de auto die opeens flink oververhit is geraakt waarbij ook een groot deel van de koelvloeistof uit het expansievat is gedumpt. Om dit proberen op te lossen heb ik geprobeerd te rijden zonder thermostaat, dit gaat redelijk todat je stil moet staan voor bvb een stoplicht. 

Ik heb volgens mij alles al een keer vervangen, dus de thermostaat, de waterpomp en de radiateur. Ook is de kop gereviseerd na het oververhitten (dit meer omdat de motor erg slechte compressie opbouwde). 

Ik heb eigenlijk geen idee meer wat het nu nog kan zijn...

Vriendelijke groet,
Maarten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2022 17:06 #197464 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Koelprobleem B20A
Heb je de radiatordop ook vervangen? 

1800S '67

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2022 19:48 - 23-01-2022 19:51 #197466 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koelprobleem B20A
De auto is van 1967 ,dus er zit een zgn. expansievat op.Er zijn twee typen expansievaten. Bij elk type hoort een verschillende dop .Wanneer de nek van het expansievat lang is en er is een korte dop geplaatst (dus de verkeerde),  dan komt de koelvloeistof niet onder druk staan. Dit komt nog al eens voor.De motor zal dan sneller te warm worden. Maar ik vraag me of dat in de winter kan gebeuren.Als je de dop van het expansievat afneemt,zie je in de hals van het vat twee gaatjes zitten.De dop moet als hij er op zit, de gaatjes afdichten van de buitenlucht.Als dat niet het geval is horen dop en vat niet bij elkaar. Zijn alle slangen op de juiste manier aangesloten? Ook kan de slang van het vat naar de radiateur verstopt zitten. De mogelijkheid bestaat ,dat er in de motor een koelkanaal is dicht gaan zitten. Ook loopt er een koperen pijp met gaatjes door te kop van voor naar achter.Wanneer het soldeer van deze koperen pijp heeft losgelaten ,komt er te weinig koelwater achter in de kop.Is daar bij de revisie op gelet? Als de kop er af ligt en je legt hem neer ,kun je als het pijpje los zit ,dit horen rammelen.Staat het ontstekingstijdstip soms veel te vroeg?Je weet toch wel zeker,dat de waterpomp onlangs is vervangen?

Succes toegewenst . Vriendelijke  groet , Niek de Boer.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2022 22:48 #197472 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Koelprobleem B20A
Zeg Niek eh ...de radiator kan ook verstopt of oud zijn,  schoonmaken met soda stond vroeger bij het onderhoud vermeld..

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2022 23:31 #197475 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Koelprobleem B20A
Loopt hij op LPG? 
en zitten de twee slangen achter op de kop ( naar de kachel en retour naar waterpomp goed aangesloten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2022 00:10 #197476 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koelprobleem B20A
Ed, de eigenaar zegt ,dat de radiateur is vervangen .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2022 00:12 #197477 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koelprobleem B20A
Ja,Hans ,ik heb ook al op die slangen gewezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2022 00:49 #197478 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koelprobleem B20A
Heb je gekeken of dat er wel genoeg circulatie is kun je zien met de radiator dop eraf en de motor laten lopen als het goed is zie ja dan de koelvloeistof door de dikke slang terugkomen.
Is dit niet het geval dan kun je een verstopping in de motor hebben (komt bijna niet voor) of een verstopte radiator.
De radiator kun je weer testen door de onderste slang los te nemen en de tuinslang er langs boven op te zetten water moet er dan met dezelfde snelheid uitstromen, radiator magzchzelf niet opvullen want dan zit de radiator gedeeltelijk dicht.
Als je een handige soldeerder ben zou je dan de kop van de radiator eraf kunnen halen en alle kanalen met een zaagbladje door kunnen steken of er een nieuw koelblok in laten maken kost je rond de 200euro voor een tropenblok.

succes

Johan Geers.. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2022 10:05 #197482 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Koelprobleem B20A
Je kunt de radiateur ook controleren door de motor koud te starten en verschillende keren over de hele breedte van de radiateur te voelen hoe warm hij wordt. Eventueel met een infrarood thermometer die te koop is voor rond de 2 tientjes. Gaat het goed gelijkmatig dan zit hij wellicht niet verstopt. Ook kun je het koelsysteem spoelen met natuurazijn. Daar is op dit forum ook al veel over geschreven en mijn ervaring is dat er een enorme bult rommel uitkomt. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2022 10:26 #197483 door 16990-dummy
Beantwoord door 16990-dummy in topic Koelprobleem B20A
Bedankt voor de reacties allemaal,

De radiateur heb ik hier bij de vereniging gehaald ongeveer een maand geleden dus ik neem maar even aan dat deze goed is. De kop is gereviseerd door Ben van tinustuning, nu 2 weken geleden en de waterpomp heb ik er weer afgehaald voor de zekerheid maar hier die ik zeker niks geks aan.

Ik heb inderdaad flink wat natuurazijn gehaald en daar wou ik nu voor een tijdje mee gaan rijden, ik hoop dat dit het probleem oplost. Ik zal eerst nog kijken of de radiateur goed circuleert zoals aangeraden door jullie. 

De motor loopt inderdaad op lpg maar het lijkt mij niet dat hier iets mee is aangezien ik hier nooit problemen mee heb gehad tot onlangs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.