Koelprobleem B20A
- Maarten Rink (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb sinds een tijd flinke koelproblemen. Het begon met de auto die opeens flink oververhit is geraakt waarbij ook een groot deel van de koelvloeistof uit het expansievat is gedumpt. Om dit proberen op te lossen heb ik geprobeerd te rijden zonder thermostaat, dit gaat redelijk todat je stil moet staan voor bvb een stoplicht.
Ik heb volgens mij alles al een keer vervangen, dus de thermostaat, de waterpomp en de radiateur. Ook is de kop gereviseerd na het oververhitten (dit meer omdat de motor erg slechte compressie opbouwde).
Ik heb eigenlijk geen idee meer wat het nu nog kan zijn...
Vriendelijke groet,
Maarten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- LJ
-
- Senior lid
-
- Niek de Boer
- Platinum-lid
-
Succes toegewenst . Vriendelijke groet , Niek de Boer.
- Ed van der Zee
-
- Platinum-lid
-
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Hans Wassink
-
- Platinum-lid
-
en zitten de twee slangen achter op de kop ( naar de kachel en retour naar waterpomp goed aangesloten?
- Niek de Boer
- Platinum-lid
-
- Niek de Boer
- Platinum-lid
-
- Johan Geers
- Platinum-lid
-
Is dit niet het geval dan kun je een verstopping in de motor hebben (komt bijna niet voor) of een verstopte radiator.
De radiator kun je weer testen door de onderste slang los te nemen en de tuinslang er langs boven op te zetten water moet er dan met dezelfde snelheid uitstromen, radiator magzchzelf niet opvullen want dan zit de radiator gedeeltelijk dicht.
Als je een handige soldeerder ben zou je dan de kop van de radiator eraf kunnen halen en alle kanalen met een zaagbladje door kunnen steken of er een nieuw koelblok in laten maken kost je rond de 200euro voor een tropenblok.
succes
Johan Geers..
- Hans Wassink
-
- Platinum-lid
-
- Maarten Rink (GAST)
- Nieuw lid
-
De radiateur heb ik hier bij de vereniging gehaald ongeveer een maand geleden dus ik neem maar even aan dat deze goed is. De kop is gereviseerd door Ben van tinustuning, nu 2 weken geleden en de waterpomp heb ik er weer afgehaald voor de zekerheid maar hier die ik zeker niks geks aan.
Ik heb inderdaad flink wat natuurazijn gehaald en daar wou ik nu voor een tijdje mee gaan rijden, ik hoop dat dit het probleem oplost. Ik zal eerst nog kijken of de radiateur goed circuleert zoals aangeraden door jullie.
De motor loopt inderdaad op lpg maar het lijkt mij niet dat hier iets mee is aangezien ik hier nooit problemen mee heb gehad tot onlangs.