- Berichten: 124
 
Koelvloeistoftemperatuurmeter 1800E
- Joris van Nispen
 - 
            
				
         - Premium lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                05-07-2021 15:17         -  06-07-2021 08:52        #194750
        door Joris van Nispen
    
    
	    
    
            
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
    
    
												
            
        
    
                                                
    
        Koelvloeistoftemperatuurmeter 1800E is gemaakt door Joris van Nispen            
    
        Vermaarde Volvo Vrienden! Ik maak momenteel met mijn geliefde '70 1800E in een paar maanden dezelfde verbeter-ontwikkeling door als met mijn intussen verkochte '73 145DL in een paar jaar. Dat is erg leuk, want dan blijkt dat je toch het een en ander hebt opgestoken en niet voor het minste of geringste naar je goeroe hoeft te bellen of snellen - of hier weer een onderwerp beginnen. Maar... nu dient zich toch een geheel nieuwe fase aan in het dossier 'Koelvloeistoftemperatuurmeter.' Toen ik de auto in bezit kreeg, stond de meter permanent in het rood; nadat ik in eerste instantie de sensor en de thermostaat (87*) had vervangen, slaat hij zelfs permanent door het rood heen. Maar geen paniek: het water in het expansievat is feitelijk slechts 65* en in de radiator en bij de sensor 88*. Dus ik rij zonder zorgen door. Vervangen van de thermostaat door een 81* exemplaar maakt geen verschil. Koelsysteem is schoongemaakt, vloeistof is vers. Dus ik begin te vermoeden dat er iets met die meter niet in orde is. Kan iemand mij op dat gebied wat licht in de duisternis geven? Is er een manier om dit te controleren - of moet-ie er dan gewoon uit en helemaal uit elkaar...? Ik las ergens ook iets over een onderdeeltje aan de buitenkant van de behuizing vervangen...? Of moet hij sowieso gereviseerd en wie kan dat doen? En hoe gaat die meter (en trouwens alle meters op en laat 1800-dashboard) er überhaupt 't makkelijkst uit? Voor alle duidelijkheid: de meter lijkt mij de originele 1800E-meter, edoch ik rij tijdelijk met een B20A. Maar de temperatuur van een injectiemotor zal toch niet zo belachelijk veel lager zijn dan die met een enkele Stromberg 
 ? Bij voorbaat dank voor het meedenken en meeleven weer.    
            Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
        Laatst bewerkt 06-07-2021 08:52  door Joris van Nispen.            
            Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
 - Platinum lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 445
 
            
        
                07-07-2021 21:08                #194786
        door Bernard Piek
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Bernard Piek in topic Koelvloeistoftemperatuurmeter 1800E            
    
        De voeler op het blok moet bij 100 graden een weerstand hebben van 37,4 tot 47,6 ohm volgens het boek. (Service manual P1800E, 
    volvo1800pictures.com/sweden/Volvo_1800_...rvice_manuals_en.php
 )
Je kunt dit controleren door hem in een pannetje kokend water te hangen en de weerstand te meten met een multimeter.
De meter in het dashboard moet tussen de twee aansluitingen aan de achterkant een weerstand hebben van 58 ohm.
verder krijgt deze meter een spanning van 10 volt via een primitieve regelaar die achter tegen het instrumentenpaneel zit. Die zou ook nog stuk kunnen zijn.
    Je kunt dit controleren door hem in een pannetje kokend water te hangen en de weerstand te meten met een multimeter.
De meter in het dashboard moet tussen de twee aansluitingen aan de achterkant een weerstand hebben van 58 ohm.
verder krijgt deze meter een spanning van 10 volt via een primitieve regelaar die achter tegen het instrumentenpaneel zit. Die zou ook nog stuk kunnen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
 - 
            
				
         - Premium lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 124
 
            
        
                07-07-2021 22:37                #194794
        door Joris van Nispen
    
    
	    
    
            
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Joris van Nispen in topic Koelvloeistoftemperatuurmeter 1800E            
    
        Dank, Bernard! Ik ben elektrisch een absolute sukkel, maar dit kan ik geloof ik wel controleren. Met die regelaar erbij zijn er dus 3 aansluitingen achterop de meter? Enig idee wellicht ook hoe die meter eruit moet?    
            Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
 - Platinum lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 445
 
            
        
                08-07-2021 08:03                #194799
        door Bernard Piek
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Bernard Piek in topic Koelvloeistoftemperatuurmeter 1800E            
    
        De meter wordt op zijn plek gehouden met een u-vormige beugel die achterop de meter vastzit met een gekartelde moer. Als je die losdraait kan de meter er naar voren uit.
Op de meter komt een draad binnen vanaf de spanningsregelaar en gaat er een weg naar de sensor. Verder zit er nog een lampje op.
    Op de meter komt een draad binnen vanaf de spanningsregelaar en gaat er een weg naar de sensor. Verder zit er nog een lampje op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
 - 
            
				
         - Premium lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 124
 
            
        
                08-07-2021 08:21                #194802
        door Joris van Nispen
    
    
	    
    
            
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Joris van Nispen in topic Koelvloeistoftemperatuurmeter 1800E            
    
        Fijn, dankjewel!    
            Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                15-07-2021 19:14         -  15-07-2021 19:15        #194879
        door Henk Platvoet
    
    
	    
    
        
    
    
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Henk Platvoet in topic Koelvloeistoftemperatuurmeter 1800E            
    Dag Joris
Ik heb de spanningsstabilisator (uitgang 10,2 v ) van mechanisch naar elektronisch omgebouwd . de uitgang spanning is instelbaar . Heb je belangstelling ? Ik heb ze in voorraad
Henk Platvoet
074 2912409
        Laatst bewerkt 15-07-2021 19:15  door Henk Platvoet.            
            Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
 - 
            
				
         - Premium lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 124
 
            
        
                15-07-2021 21:15                #194880
        door Joris van Nispen
    
    
	    
    
            
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Joris van Nispen in topic Koelvloeistoftemperatuurmeter 1800E            
    
        Dag Henk,
ik moet de boel dan eerst weer even proberen te begrijpen. Daar gebruik ik de zomervakantie voor! Je hoort vast weer van me. Dank!
            ik moet de boel dan eerst weer even proberen te begrijpen. Daar gebruik ik de zomervakantie voor! Je hoort vast weer van me. Dank!
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
				




