Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)

Lees meer
01-05-2021 23:08 #193836 door Harry de Bruin
Juiste thermostaat B30 (Volvo 164) is gemaakt door Harry de Bruin
De motor wordt niet helemaal lekker warm. Nu kan dat aan de sensor liggen, maar daar ik toch het koelsysteem wilde reinigen en opnieuw vullen, heb ik de thermostaat maar eens aan een inspectie onderworpen.
Er zit een Wahler thermostaat in met een openingstemperatuur van 88 graden. Op zich niets mis mee, volgens mij is dat het originele onderdeel wat Volvo toen gebruikte. 
Getest, bleek toch wel ruim te vroeg open te gaan, bij zo'n 78 graden ging het klepje al behoorlijk open. Dus nu op zoek naar een ander en dan word je pas echt gestoord! In eerste instantie bij de plaatselijke winkel gaan kijken, die kon het helemaal uitzoeken en een vervanger leveren. Bij nader onderzoek bleek deze niet te passen (te lang, net 2 mm). Dus dan begin je een zoektocht op internet. Na veel sites te hebben bezocht (ook hier natuurlijk) erachter gekomen dat ik een thermostaat moet hebben waarin het artikelnummer 273458 in voorkomt. Maakt niet uit van welk merk, het nummer komt steeds terug met soms een letter er voor of er achter. Bij de meeste leveranciers is het inderdaad een 88 gr. thermostaat, geschikt voor de B30 motor. Echter op de VKV (hier dus) komt hetzelfde nummer weer terug, maar dan is het ineens 87 graden en de B30 motor staat niet vermeldt (wel B18 en B20). 
Iemand enig idee? Wat betreft de maatvoering: Bovenste ring heeft een doorsnee van 54 mm, onderste ring diameter is 29 mm, afstand tussen boven- en onderring is 32 mm. Dit is wel van belang, er zijn zeer veel variaties hierop. Helaas staat de maatvoering hier niet op de site.   
Alvast bedankt voor de reacties!
Vr. groet,
Harry
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
02-05-2021 00:32 - 02-05-2021 00:36 #193838 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
Hallo, art.273342

Ik zou deze bij de shop bestellen; origineel Volvo voor oa de B 30.. Zet de afmeting ter controle bij de bestelling of bel maandag even,

gr. Cor.

Lees meer
02-05-2021 10:04 #193840 door Harry de Bruin
Beantwoord door Harry de Bruin in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
Bedankt Cor, ga ik doen.

Lees meer
02-05-2021 10:07 #193841 door Harry de Bruin
Beantwoord door Harry de Bruin in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
Alhoewel, ik zie nu dat deze op 82 graden open gaat, toch weer lager dan hetgeen erin zat (en volgens mij origineel is).

Lees meer
02-05-2021 14:21 #193844 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
De thermostaat 273458 is de goede thermostaat van 87 gr. voor de 164.
Zie ook het overzicht van de thermostaten afkomstig van Volvo.   
Bijlagen:

Lees meer
03-05-2021 00:43 #193850 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
Volgens mij heb ik er een termostaat van 75 gr inzitten, hoort vogens mij in een Volvo penta thuis maar is voor hier (Filippijnen) een goede oplossing.
Er is zelfs een 60gr termostaat voor Volvo te koop.
zie www.marineparts.eu/spare-parts/va-inboar...penta-75-c-orb15780/

m.vr.gr.

Johan Geers