Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)

Lees meer
01-05-2021 23:08 #193836 door 16949-dummy
Juiste thermostaat B30 (Volvo 164) is gemaakt door 16949-dummy
De motor wordt niet helemaal lekker warm. Nu kan dat aan de sensor liggen, maar daar ik toch het koelsysteem wilde reinigen en opnieuw vullen, heb ik de thermostaat maar eens aan een inspectie onderworpen.
Er zit een Wahler thermostaat in met een openingstemperatuur van 88 graden. Op zich niets mis mee, volgens mij is dat het originele onderdeel wat Volvo toen gebruikte. 
Getest, bleek toch wel ruim te vroeg open te gaan, bij zo'n 78 graden ging het klepje al behoorlijk open. Dus nu op zoek naar een ander en dan word je pas echt gestoord! In eerste instantie bij de plaatselijke winkel gaan kijken, die kon het helemaal uitzoeken en een vervanger leveren. Bij nader onderzoek bleek deze niet te passen (te lang, net 2 mm). Dus dan begin je een zoektocht op internet. Na veel sites te hebben bezocht (ook hier natuurlijk) erachter gekomen dat ik een thermostaat moet hebben waarin het artikelnummer 273458 in voorkomt. Maakt niet uit van welk merk, het nummer komt steeds terug met soms een letter er voor of er achter. Bij de meeste leveranciers is het inderdaad een 88 gr. thermostaat, geschikt voor de B30 motor. Echter op de VKV (hier dus) komt hetzelfde nummer weer terug, maar dan is het ineens 87 graden en de B30 motor staat niet vermeldt (wel B18 en B20). 
Iemand enig idee? Wat betreft de maatvoering: Bovenste ring heeft een doorsnee van 54 mm, onderste ring diameter is 29 mm, afstand tussen boven- en onderring is 32 mm. Dit is wel van belang, er zijn zeer veel variaties hierop. Helaas staat de maatvoering hier niet op de site.   
Alvast bedankt voor de reacties!
Vr. groet,
Harry
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
02-05-2021 00:32 - 02-05-2021 00:36 #193838 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
Hallo, art.273342

Ik zou deze bij de shop bestellen; origineel Volvo voor oa de B 30.. Zet de afmeting ter controle bij de bestelling of bel maandag even,

gr. Cor.

                                                                               

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2021 10:04 #193840 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
Bedankt Cor, ga ik doen.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2021 10:07 #193841 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
Alhoewel, ik zie nu dat deze op 82 graden open gaat, toch weer lager dan hetgeen erin zat (en volgens mij origineel is).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2021 14:21 #193844 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
De thermostaat 273458 is de goede thermostaat van 87 gr. voor de 164.
Zie ook het overzicht van de thermostaten afkomstig van Volvo.   
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2021 00:43 #193850 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
Volgens mij heb ik er een termostaat van 75 gr inzitten, hoort vogens mij in een Volvo penta thuis maar is voor hier (Filippijnen) een goede oplossing.
Er is zelfs een 60gr termostaat voor Volvo te koop.
zie www.marineparts.eu/spare-parts/va-inboar...penta-75-c-orb15780/

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2021 20:32 #194199 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164) en warmloper!
Begin mei dit topic gestart. Uiteindelijk het hele systeem ruim gespoeld, nieuwe thermostaat bij de onderdelenshop besteld, eerst systeem opgevuld tot randje thermostaathuis (blok gevuld). Thermostaat gemonteerd en verder opgevuld via de radiator tot deze vol was. Daarna expansietankje tot half in gevuld en door middel van in de slang knijpen (top) zoveel mogelijk lucht eruit gehaald. Toen een proefrondje... In eerste instantie liep de temperatuur wel iets te hoog op, maar even later zakte deze weer en bleef keurig half in staan. Dus beter dan het was.
Elke dag een stukje gereden, keurig op temperatuur! Toen een grote rit met caravan, geen centje pijn, ruim 300 km gereden en heel even is de temperatuur wat hoger geweest en zag ik dat het expansietankje iets vloeistof eruit heeft gegooid. Nou ja, bij gevuld (na afkoelen) en op de terugweg, drie dagen later weer helemaal goed. Binnendoor gereden van Limburg naar kop Noord Holland, dus optrekken , afremmen, terugschakelen en weer optrekken met alle rotondes en stoplichten. Tot aan Hoorn niets aan het handje, toen even de snelweg, 25 km op constante snelheid, ongeveer 85 km/h en dan een zwaar kokende motor die er een aantal liters vloeistof uit gooide! 
Het hele verhaal om aan te geven dat het bijna onmogelijk is dat er lucht in het systeem zat, dat had veel eerder problemen moeten geven. Maar wat het dan wel is? Ik heb even geen idee, iemand die dit leest wellicht? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2021 21:16 #194200 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164) en warmloper!
Bij trekken caravan wordt er meer van de B30 gevraagd, maar zou hij zonder moeite moeten kunnen handelen.
Welke thermostaat heb je gebruikt ? is deze getest op openen in kokend water ?
Het zou kunnen dat je radiator verstopt is of oud en nog maar een klein koelend deel heeft dus checken/ systeem spoelen met Ammonia.
Hoe lang heb je de wagen ? Ooit eerder  koelprobleem/lekkage en een stop middel gebruikt ?.
Koud zou de vloeistof in je expansie reservoir op 1/3 moeten staan, als er meer in zit kan dit circulatie problemen geven en zou ook deze klachten kunnen veroorzaken
Als dit allemaal goed is zou ik een elektrische fan plaatsen (of 2) die temperatuur geregeld is, zoek maar op dit forum en je zult handige tips vinden.
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2021 21:29 #194204 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164)
Oei, lijkt een lastig probleem. 85km/u met een B30 met caravan.. Dat moet ie met twee vingers in de neus aan kunnen.  Reed ooit op de payage 110km/u met een B20  met caravan (dat mocht toen). 
Zag je de temp meter langzaam oplopen of raakte die in een keer aan de kook?  In dat laatste geval zou ik de koppakking gaan verdenken. 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2021 21:34 #194205 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic Juiste thermostaat B30 (Volvo 164) en warmloper!
Hallo Ed, bedankt voor je reactie. Uiteraard moet de motor wat harder werken met caravan. Maar als je het hele verhaal leest, dan snap ik nog steeds niet dat het juist onder zwaardere omstandigheden (optrekken, afremmen en weer optrekken, kleine wegen, veel rotondes, door dorpjes heen) de temperatuur goed is, en dan bij constant toerental en snelheid, niet overdreven, 2500 toeren en ca 85 km/u de motor ineens wel warm loopt. Thermostaat is nieuw, heb ik niet getest, maar geeft normaal de temperatuur netje aan, horizontaal op het metertje, de oude zat daar ruim onder, ging bij 78 graden al open, terwijl het een 88 graden thermostaat betreft
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.