waterpomp

Lees meer
31-12-2020 11:18 #191774 door Jan van den Berg
waterpomp is gemaakt door Jan van den Berg
Goede morgen ,een vraagje ben voor het eerst mijn lekkende waterpomp van een b18 motor aan het proberen te vervangen.
Nu valt het mij op dat bij de oude pomp de rubbers ( de nr 418655 en 418657 ) tussen de pomp en het blok een kraagje
hebben en die bij de nieuwe pomp hebben dat niet. Ik vraag mij af of dit zo hoort.? ivm. lekkage
Hoop dat iemand het antwoord weet
Bij voorbaat dank gr. Jan vd Berg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2020 13:02 #191776 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic waterpomp
Als de oude rubbers een kraagje hebben dan komt dat doordat ze vervormd zijn.
Nieuwe rubbers zijn cilindervormig en worden een beetje geplet tijdens de montage.
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2020 13:30 #191778 door Jan van den Berg
Beantwoord door Jan van den Berg in topic waterpomp
Bedankt voor het antwoord.Kan nu met een gerust hart verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2020 22:20 #191786 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic waterpomp
Let op, dat je de pomp - terwijl je de vier bevestigingsbouten vastzet - goed omhoog duwt met bijvoorbeeld het gereedschap waarmee je de wieldop verwijdert. Wanneer je dit verzuimt ,zal er lekkage optreden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2021 00:03 #191819 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic waterpomp
En om nog even in te gaan op Niek zijn antwoord, in duw de waterpomp omhoog (een beetje schuin richten) met een plank en een garagekrik eronder. Verder rond de rubber ringen wat vloeibare pakking.Dan moet het dicht zijn.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2021 10:51 #191821 door Jan van den Berg
Beantwoord door Jan van den Berg in topic waterpomp
Als ik het goed begrijp moet ik de pomp met kracht tegen het blok aan duwen alvorens vast te schroeven .Dit om lekkage te voorkomen.
Maar bij mij komen de rubber ringetjes die boven in de pomp zitten niet boven het pomphuis uit . Mijns inzien hebben ze zo geen nut Hoort dit of heb ik de verkeerde rubbers.?
Tevens zitten er nog 4 flinterdunne ijzeren ringentjes bij de pomp waar horen deze te zitten.?
Vriendelijke groet Jan vd berg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2021 12:11 - 03-01-2021 12:16 #191824 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic waterpomp
Hallo Jan,

Er staat een uitstekende video op youtube van Rob Henchoz van Amazoncars:
(amazoncars.co.uk)
De rubber dichtringen moeten uiteraard iets boven de pomp uitsteken om af te dichten. De metalen ringen kan je vergeten.
Ik kan mij meen ik herinneren dat ik een setje kocht met vier rubber ringen erin en twee (?) metalen ringen.
De video is uitstekend, maar toen ik het in mijn jonge jaren ooit zo deed spoot bij de eerste start het water er direct uit. Daarom bedacht ik om de pomp goed tegen de kop aan te drukken door middel van de eerder beschreven methode. En als je de grille links en rechts en de radiateur verwijderd kom je er fantastisch bij.
Het is overigens niet de bedoeling om de hele auto op te krikken, maar om genoeg druk te geven zodat de afdichting verzekerd is. Een beetje Innotec easy gasket (hittebestendig) helpt helemaal en dan blijven de rubber ringen ook beter op hun plaats zitten. Bel morgen dus even met de leverancier van het pakkingsset om zeker te weten of je het goede hebt en zo ja, wat er aan de hand is.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
03-01-2021 17:07 - 03-01-2021 17:08 #191840 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic waterpomp
Bij de waterpomp horen 6 rubber ringetjes, 4 van verschillende hoogte en breedte die afhankelijk van de dikte van de koppakking tegen de kop worden gedrukt en 2 voor de afdichting van de waterpijpjes. De metalen ringetjes zijn veerringen die om de boutjes zitten.

Zelf gebruik ik altijd een beetje vloeibare pakking op alle vlakken en ringen en dan heb je nooit lekkage. Zorg wel dat de vlakken zowel op de motor als de kop heel schoon zijn.

Er van uitgaande dat je de pomp bij het VKO gekocht hebt en de inhoud niet voldoet aan de fotoos op de webshop, maandag gelijk reclameren want de set hoort compleet te zijn zoals op de fotoos. De rubbertjes horen iets boven de pomp uit te komen.

Succes met dit leuke klusje.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2021 13:39 #191849 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic waterpomp
Die video's van Amazon cars uit de UK zijn hardstikke goed, een aanrader.
Inderdaad het vlak aan de voorzijde van het blok heel goed schoon maken, doe dat met wat waterproof en 400 of 600 gebruik ook een klein beetje vloeibare pakking, voor de 'extra' zekerheid.

Als aanvulling nog wat plaatjes, moest toch de waterpomp wisselen.
Dit is het setje



De hoogte van de rubbertjes (er is overigens een setje met dikkere rubbertjes)



Het houtje goed midden onder plaatsen en iets opkrikken, totdat je de boutopeningen ziet



Krik eronder



Ook de koelpijp van de zijkant en die naar de radiator loopt monteren terwijl de pomp omhoog wordt gehouden



Moet lukken nu...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2021 19:57 - 08-01-2021 20:07 #191940 door Jan van den Berg
Beantwoord door Jan van den Berg in topic waterpomp
Nu met foto's (als het goed is)

Dank zij de hulp van jullie is het gelukt om de waterpomp te vernieuwen. En nog water dicht ook .Ik had inderdaad niet de goede ringen. Op de eerste foto staan links de 2 ringen die er bij de waterpomp geleverd werden. En rechts de 2 die ik er later bij kreeg. Op de tweede foto staan de de ringen die links op de eerste foto staan gemonteerd in de pomp. Hartelijk dank voor de hulp.
Groetjes Jan




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.