- Berichten: 17
waterpomp
- Jan van den Berg
- Offline
- Nieuw lid
Nu valt het mij op dat bij de oude pomp de rubbers ( de nr 418655 en 418657 ) tussen de pomp en het blok een kraagje
hebben en die bij de nieuwe pomp hebben dat niet. Ik vraag mij af of dit zo hoort.? ivm. lekkage
Hoop dat iemand het antwoord weet
Bij voorbaat dank gr. Jan vd Berg.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1145
Nieuwe rubbers zijn cilindervormig en worden een beetje geplet tijdens de montage.
Succes
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van den Berg
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 910
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van den Berg
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Maar bij mij komen de rubber ringetjes die boven in de pomp zitten niet boven het pomphuis uit . Mijns inzien hebben ze zo geen nut Hoort dit of heb ik de verkeerde rubbers.?
Tevens zitten er nog 4 flinterdunne ijzeren ringentjes bij de pomp waar horen deze te zitten.?
Vriendelijke groet Jan vd berg.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 910
Er staat een uitstekende video op youtube van Rob Henchoz van Amazoncars: (amazoncars.co.uk)
De rubber dichtringen moeten uiteraard iets boven de pomp uitsteken om af te dichten. De metalen ringen kan je vergeten.
Ik kan mij meen ik herinneren dat ik een setje kocht met vier rubber ringen erin en twee (?) metalen ringen.
De video is uitstekend, maar toen ik het in mijn jonge jaren ooit zo deed spoot bij de eerste start het water er direct uit. Daarom bedacht ik om de pomp goed tegen de kop aan te drukken door middel van de eerder beschreven methode. En als je de grille links en rechts en de radiateur verwijderd kom je er fantastisch bij.
Het is overigens niet de bedoeling om de hele auto op te krikken, maar om genoeg druk te geven zodat de afdichting verzekerd is. Een beetje Innotec easy gasket (hittebestendig) helpt helemaal en dan blijven de rubber ringen ook beter op hun plaats zitten. Bel morgen dus even met de leverancier van het pakkingsset om zeker te weten of je het goede hebt en zo ja, wat er aan de hand is.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 784
Zelf gebruik ik altijd een beetje vloeibare pakking op alle vlakken en ringen en dan heb je nooit lekkage. Zorg wel dat de vlakken zowel op de motor als de kop heel schoon zijn.
Er van uitgaande dat je de pomp bij het VKO gekocht hebt en de inhoud niet voldoet aan de fotoos op de webshop, maandag gelijk reclameren want de set hoort compleet te zijn zoals op de fotoos. De rubbertjes horen iets boven de pomp uit te komen.
Succes met dit leuke klusje.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Inderdaad het vlak aan de voorzijde van het blok heel goed schoon maken, doe dat met wat waterproof en 400 of 600 gebruik ook een klein beetje vloeibare pakking, voor de 'extra' zekerheid.
Als aanvulling nog wat plaatjes, moest toch de waterpomp wisselen.
Dit is het setje
De hoogte van de rubbertjes (er is overigens een setje met dikkere rubbertjes)
Het houtje goed midden onder plaatsen en iets opkrikken, totdat je de boutopeningen ziet
Krik eronder
Ook de koelpijp van de zijkant en die naar de radiator loopt monteren terwijl de pomp omhoog wordt gehouden
Moet lukken nu...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van den Berg
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Dank zij de hulp van jullie is het gelukt om de waterpomp te vernieuwen. En nog water dicht ook .Ik had inderdaad niet de goede ringen. Op de eerste foto staan links de 2 ringen die er bij de waterpomp geleverd werden. En rechts de 2 die ik er later bij kreeg. Op de tweede foto staan de de ringen die links op de eerste foto staan gemonteerd in de pomp. Hartelijk dank voor de hulp.
Groetjes Jan
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.