koelsysteem langere tijd leeg

  • Marcel van den Berg
  • Marcel van den Berg's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
23-10-2020 21:32 #190609 door Marcel van den Berg
koelsysteem langere tijd leeg is gemaakt door Marcel van den Berg
Goedenavond,
Kan het kwaad voor het motorblok en radiateur als ze voor langere tijd droog staan? Dwz, koelvloeistof en olie eruit.
Ik weet dat je bij cv-radiatoren inwendig roestvorming/vuilafzetting krijgt en je ze voor montage goed moet doorspoelen. Geldt dat voor je oude Volvo ook?

Mvg,
Marcel van den Berg

Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2020 22:57 #191033 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic koelsysteem langere tijd leeg
Ja, koelvloeistof is naast koelmiddel ook anti corrosief beste manier van voor langere tijd opslaan is liggend, gevuld met koelvloeistof.
Veel radiators gaan kapot tijdens een restoratie, omdat men dit vaak vergeet... of gewoon een nieuwe kopen...
Als je een motor voor langere tijd weg wil zetten, zou ik de olie verversen even stationair draaien en dan uit de wagen halen, bougies eruit en wat olie op de zuigers en bougies er weer in.
Af en toe met de hand ronddraaien kan geen kwaad, wordt alles weer even met olie verzorgd

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2020 23:41 #191037 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic koelsysteem langere tijd leeg
Wat is een langere tijd, maand, jaar of langer.
Ruim begrip langere tijd.


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel van den Berg
  • Marcel van den Berg's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-11-2020 09:46 #191039 door Marcel van den Berg
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic koelsysteem langere tijd leeg
Zo iets vermoedde ik al. Ik heb het blok inmiddels uitgehesen. De radiateur en de kachelconvector het ik gevuld in de stelling liggen. (Afgesloten met korte stukjes kachelslang met wijnkurken erin B)
Nu alleen het motorblok nog hervullen met koelmiddel, voor zover dat nog gaat zonder radiateur en kachel.

Het blok moet uiteindelijk gereviseerd worden. Maar wanneer weet ik niet. Het is maar een van de vele dingen die aangepakt moeten worden....... Kan dus nog jaren duren.:whistle:

Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.