Volvo 164 loopt warm

Lees meer
15-10-2020 16:49 #190471 door Rutger Hage
Volvo 164 loopt warm is gemaakt door Rutger Hage
Beste allen,

Sinds een maand of 3 ben ik in het bezit van een volvo 164 uit 1970.
Prachtige wagen, echter dient er heel heel heel veel aan te gebeuren.
Auto heeft minimaal zo'n 5/6 jaar stil gestaan

Sinds kort heeft de auto een nieuwe radiateur, brandstoftank, remleidingen, remklauwen, blokjes verdelerkap, lps gas installatie, temp sensor, en thermostaat (tevens getest in warm water en gaat open)
De auto loopt stationair alleen nog steeds warm op, naald staat in het rood.

Bevindingen tot nu toe:
*Ik had gelezen dat de meters niet altijd even betrouwbaar waren, daarom heb ik zon 7078 spanningsstabilisator achter op de teller gesoldeerd en de output is nu een steady 9,8 volt.
*Het koelwater systeem goed doorgespoelt met water, vanuit de bovenste slang, en onderaan het blok kwam er op gegeven moment helder water uit.
*Waterpomp lijkt te pompen, met slang ontkoppeld komt er een aardige stroom water uit.
*Radiateur is tevens doorgespoeld.
*Kachel wordt niet warm.

Wat kan ik nog meer doen om eventueel de koppakking uit te sluiten?? Ik ruik namelijk geen koelvloeistof in de uitlaat gassen en de olie zit er normaal uit!
Ontluchten??

Ik kan helaas nog niet de weg op en rijdend testen of de auto te warm wordt omdat er nog steeds apk verplichting op zit helaas..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2020 00:18 #190483 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo 164 loopt warm
probeer eens even zonder thermosstaat, als dan alles normaal is zit er waarschijnlijk lucht in het systeem een gaatje van 1 mm in de thermosstaat kan een oplossing bieden.

succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2020 13:01 #190534 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Volvo 164 loopt warm
Beste allen,

Gisteren thermostaat eruit gehaald en de auto werd niet echt warm, met zo'n temperatuur gun alle slangen nagegaan hoe warm ze werken. temperatuur kwam niet boven de 60 graden uit. Dus thermostaat weer terug geplaatst en nogmaals geprobeerd.

Thermostaat ging precies bij 80 graden ongeveer openen en na een half uur was de motor en de meeste slangen zo rond de 70 80 90 graden op verschillende plekken.

Conclusie: blok komt precies zoals het hoort op temperatuur, wat betekent dat de de temperatuur meter in het dashboard niet de juiste waarde doorgeeft.
Nu heb ik zelf daarmee lopen kloten door zo'n spanningsstabilisator er aan te solderen en blijkbaar dit niet goed heb gedaan.
Na wat gekloot met draadjes heb ik het zelf voor elkaar gekregen dat er helemaal geen waardes meer naar voren komen dus ben ik bang dat ik dat gedeelte van de teller heb gesloopt. Maar gelukkig ben ik in bezit van nog 2 tellerbakken.

De 2e tellerbak is net weer wat anders........ Daar komen 3 draadjes uit het instrumenten paneel ipv 2.
Een blauwe, zwarte en rode.

Kan iemand mij helpen wat nu waar op hoort op de spanningsstabilisator 7078? De volgorde op de spanningsstabilisator is bekend, dat staat er namelijk netjes op vermeld. Input output en massa.

Ik hoor het graag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2020 18:26 #191174 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Volvo 164 loopt warm
Oplossing:

Ik had 3 tellerbakken liggen. Telkens met 2 tellerbakken test om er zeker van te zijn dat het niet aan de teller lag.

Steeds weer deed de temperatuur/ benzine met niets.

Uiteindelijk per toeval de 3e tellerbak gepakt en ja hoor, de tellers doen het perfect.....

Oftewel kan slotje op!

Wijze les geleerd tevens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.