airco ervaringen nu toe

Lees meer
08-08-2020 06:45 #189656 door Johan Geers
ainrco ervaringen nu toe is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, toch maar even een compleet verhaaltje gemaakt van mijn airco ervaringen voor dat iemand ook dit soort avonturen wilt doen.

De poeli, heb een B30 poeli op een B20/28 poeli gemaakt.
Een gedeelte van de poeli drijft de dynamo aan en het andere gedeelte de waterpomp en de airconcompressor.
Het draaisteunpunt van de dynamo heb ik wel een stukje moeten verzetten om de dynamosnaar aan te kunnen spannen.

Twee ventielatoren voor de koeling motor en een ventielator voor de condenser, deze ventielator gaat draaien als de airco aangezet wordt maar ook wanneer de motor het hoog alarm 79gr bereikt en de airco niet bij zou staan.

De compressor heb ik op een slede system gemonteerd zodat ik vier bouten kon gebruiken om de compressor vast te zetten.

De kachel omgebouwd naar aircon, behuizing wat groter gemaakt en een koelblok er in plus extra ventielatie onder het dashboard, zie je niets van als je in de auto zit.
Om circulatie van binnenuit naar het koelblok te krijgen heb ik de ventielatie gaten onder de ruitenwissers afgedicht en kanalen gemaakt van de cabine naar de aanzuigruimte van de vantielator.

Verder heb ik het kachelhuis geisoleerd met alle leidingen van het koelsysteem.

Toen het systeem opgestart werd kwam ik de volgende problemen tegen, motor liep te warm en viel stationair te ver terug wanneer de airco bij werd gezet.

Stationair heb ik opgelost door een oude toerenteller met shiftlicht te vermaken door het shiftlight te vervangen voor een relais dat schakelt wanneer het toerental beneden de 1200t/min komt.
Dit contact in serie gezet met de clutch van de compressor zodat de compressor niet werkt beneden de 1200t/min, zo heb ik een mooi stationair toerental.
Nadeel geen aircon bij stationair.

Het te warm lopen van de motor was omdat ik een te grote condenser had gemonteerd die te veel koeling wegnam voor de radiator van motorkoeling.
Daar het systeem al opgevuld was kon ik geen andere condenser monteren ik heb toen van de 14 rijen koelknalen, van zeven de koellamellen weggehaald en dit is zoals het er nu uitziet voldoende om genoeg koeling richting radiator motor te laten gaan.
De condenser ziet er wel niet uit maar het werkt wel.

Als ik het over moest doen dan zou ik qua condenser de volgende condenser monteren www.lazada.com.ph/products/homyl-3-set-e...ce367ckx4b61&search= met deze ventielator www.lazada.com.ph/products/homyl-3-set-e...ce367ckx4b61&search= en dat zou ik dan achter een van de aluminium grillen monteren, blijf je zo goed als mogelijk is uit de luchtstroming voor de radiator van de motorkoeling.
Maar door onwetendheid wist ik van het bestaan van deze condensors niet af en door naar dit filmpje te kijken
waar in verteld wordt dat de standaart condenser te groot is en deze ook vervangen is door een dunnere heb ik besloten om koelribben van mijn condenser weg te halen.
Dan de koelventielator ex kachelventieltor, had een snellere motor gemonteerd maar die smoorde na een tijdje op.
Heb toen de standaart motor weer gemonteerd en kwam er achter dat er maar 10,5 volt op de motor aankwam heb een relais acher de schakelaar gemonteerd en zo de ventielator aangstuurd.
Er komt nu 11,5 volt op de ventielator aan, de motor draait nu een stuk sneller en het Amp lamje gaat niet branden als ik de fan aanzet.
Ik heb een power booster besteld www.lazada.com.ph/products/dc-400w-const...s878266511.html?mp=1 en daar achter komt weer een regelunit met potentiometer om de snelheid te regelen en de fan op een spanning te krijgen van rond de 13 a 14 volt.

Wanneer je rijdt en je accu is potje vol dan staat er ook 14 volt op je systeem dus de ventielator zou 14 volt aan moeten kunnen.
En hoe sneller de fan draait hoe meer circulatie er is mits je het fanblad zo dicht mogelijk tegen het aanzuiggat heb ingesteld.
Dit doe je door het fanblad niet te ver op de as van de vantielator motor te monteren maar beetje voor beetje en elke keer testen totdat het fanblad net niet meer raakt op die manier krijg je maximale aanzuiging.

Dit zijn mijn airco ervaringen to nu toe.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2020 09:48 - 11-08-2020 13:57 #189657 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic ainrco ervaringen nu toe
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2020 23:56 #189660 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic airco ervaringen nu toe
Hoe doe je dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2020 09:00 - 11-08-2020 13:58 #189661 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic airco ervaringen nu toe
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.