- Berichten: 56
Waar koelvloeistof bijvullen Amazon / welke?
- Marijn Schaaf
- Offline
- Senior lid
Even de thermostaat er uit gehad, gaatje boren.
De oldtimer had eerst geen thermostaat, toen leek alles OK. Thermostaat er in, temp ging snel naar 4/5 uitslag van de meter.
Degene die de thermostaat er in had gezet heeft toen gemeten, temp van het blok 90 graden of zo.
Die gaat er van uit dat het metertje niet helemaal goed is.
Ik er veel over gelezen, ik dacht "ik boor dat extra gaatje er 's in", maar, dat lijkt niet heel veel uit te maken.
Natuurlijk een beetje koelvloeistof verloren, halve liter of zo, misschien 1.
Ik even naar de Action, keuze uit blauw (11), en rood (12).
Ik koop de duurste, rood, en, ga later lezen, dat mag er dus zeker niet bij, er zit nu groen in.
Zag bij Friet O lie nog een doorzichtige, die schijnt overal in te kunnen, maar, durfde het toch niet aan.
Zonder die ene verloren liter lijkt het trouwens ook nog wel te werken..
De vraag, op zoek naar groen, is iedere groen goed (hoe heet dat spul, is dat dan 10 of zo?) en WAAR vul ik het bij?
Boven in de radiator, of in dat expansieflesje?
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn Schaaf
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 56
Dat zou toch goed moeten gaan?
Nu nog de juiste (groene) koelvloeistof vinden!
Of kan er toch een liter blauwe (11) van de Action bij, of, een liter water?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Boeijen
- Offline
- Expert lid
- Maak graag roadtrips met de Amazon
Bijvullen kan gewoon via de dop op het expansievat. Ik vul altijd bij met kant en klare blauwe koelvloeistof (nooit de rode gebruiken!). Als de koelvloeistof oud is, wellicht een keer alles aftappen en vervangen? Ben je dit toch al van plan, dan kan je bijvullen met (gekookt) water. En dan zorgen dat alles goed werkt. Controleer je radiateur eens of die niet verstopt is met kalkaanslag?
Als je problemen hebt met de koeling van de motor kan je het systeem een keer goed reinigen met schoonmaakazijn en water. Tap alles af en vul met een mengsel van azijn en water. Rij daar een paar dagen mee en tap af. Naspoelen met water en dan opnieuw vullen met (blauwe) koelvloeistof.
Succes!
Groetjes
Frans
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 260
amklassiek.nl/wat-lief-roze-koelvloeistof/2018/11/22/
met vriendelijke groet
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Als er een liter uit is-en dat kan best zo zijn,als je de thermostaat er uit hebt gehad- zou ik het expansievat los maken en dan de dop er afhalen ,het expansievat omhoog houden en bijvullen met blauwe koelvloeistof.
.Let op dat je er niet te veel in doet,want bij warme motor stijgt het niveau in het vat .Dus vullen tot halverwege min en max.
Wanneer je motor te heet wordt , kan dat natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Een koelsysteem met een expansievat heeft een zogenaamd gesloten koelsysteem. Dat betekent dat het circuit afgesloten is van de buitenlucht.
Kijk eens of dop van het expansievat bij het expansievat hoort. Er zijn namelijk twee soorten vaten met ieder een bijbehorende dop. Er zijn expansievaten met een lage en met een hoge hals. Wanneer je een vat hebt met een hoge hals ,waar men ooit per abuis een lage dop op heeft gezet, dan sluit de dop het koelcircuit niet af van de buitenlucht.En dan krijg je in feite een open koelsysteem!
De bedoeling is,dat het watercircuit gesloten blijft onder normale omstandigheden. In de hals van het vat zitten twee gaatjes. Wanneer de motor te warm dreigt te worden,wordt de druk hoger in het koelcircuit en dan wordt de veer in de dop omhoog gedrukt, waardoor de gaatjes in contact komen met de buitenlucht. De druk wordt dan lager er wordt wat koelvloeistof door de gaatjes naar buiten geloosd. Nu is het zo,dat wanneer de druk van de koelvloeistof hoger wordt , het kookpunt van de vloeistof hoger wordt dan 100 graden C.
Dat is de bedoeling natuurlijk. Maar als de dop te kort is voor de hals
van het vat, zullen de gaatjes nooit het circuit afsluiten en er zal steeds contact blijven met de buitenlucht .De kooktemperatuur zal dan niet boven de 100 graden komen en je motor zal eerder koken en er zal steeds koelwater door de gaatjes kunnen verdwijnen.
Als je het doorzichtige vat omhoog houdt, kun je goed zien of de afdichting van de dop onder de gaatjes zit en het koelcircuit is afgesloten van de buitenlucht .Zo niet,dan hoort de dop niet bij het vat.
Succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn Schaaf
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 56
Bij de Action de blauwe koelvloeistof gehaald, er ging idd een halve liter in.
Een heel aantal keren bij warme draaiende motor met verwarming aan het expansievat zo hoog mogelijk gehouden, zodat de laatste lucht zou kunnen ontsnappen.
Situatie is misschien door de 2 gaatjes in de thermostaat iets verbeterd, maar, niet veel.
Zonder thermostaat ging de meter tot recht omhoog, verder geen probleem.
Nu met thermostaat tot 4/5, dan iets terug, om weer fors op te lopen bij lang stilstaan voor een stoplicht etc.
Op benzine iets koeler, niet veel.
Zet ik de verwarming aan dan daalt de temperatuur.
Degene die de thermostaat er in gezet had dacht dat de temperatuurmeter verkeerd aangaf, omdat hij op het blok 90 graden gemeten had, maar, na alles wat ik er nu over gelezen heb zou ik toch gaan denken dat de radiateur misschien vervuild is? Hij DOET 't wel, wordt heet en bij het rijden daalt de temperatuur........
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn Schaaf
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 56
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Boeijen
- Offline
- Expert lid
- Maak graag roadtrips met de Amazon
Als de motor (heel) heet is kan je een keer voorzichtig voelen aan de radiateur of deze wel voldoende warm wordt? Normaal is de radiateur bovenin het heetste en naar onderen minder warm. Als de radiateur niet goed is, zal die niet of onvoldoende op temperatuur komen en koelt de vloeistof onvoldoende. Als de motor echt heet loopt en onvoldoende koelt is de gehele radiateur heet (let dus goed op)!
Het laatste dat je nog tegen kan komen is een versleten waterpomp zodat er onvoldoende doorstroming is...
Suc6!
Groetjes, Frans
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn Schaaf
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 56
De waterpomp is als het goed is vernieuwd toen de thermostaat geplaatst werd.
Ik heb de bovenkant van de radiateur gevoeld, die was goed heet.
Zal volgende keer ook de onderkant voelen.
Ben 3 keer onderweg gestopt, expansievat losgemaakt en hoog gehouden en een beetje geschud, en iedere keer meende ik nog een beetje lucht langs te zien komen, en, niveau in het expansievat is idd iets gedaald.
Heb op internet wel verhalen gelezen dat de laatste lucht pas na een paar weken ontsnapte dus ik heb nog hoop....
Zou door die 2 gaatjes die ik in de thermostaat heb geboord automatisch moeten gaan...
Heb niet zo'n zin om al alles te gaan doorspoelen......
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Boeijen
- Offline
- Expert lid
- Maak graag roadtrips met de Amazon
En dan kan je ook nog een ventilator met 5 bladen monteren (ipv de standaard 4) voor extra lucht door de radiateur.
Groetjes, Frans
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.