Nieuwe thermostaat werkt niet

Lees meer
23-06-2020 21:25 #189010 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Nieuwe thermostaat werkt niet
Jurriaan is wellicht met vakantie want reageert even niet. Toch nog een opmerking: Bij mijn Amazon loopt de temperatuur eerst wat op naar het rood en komt dan in het veilige vak tot rust. Bijna rood is nog altijd geen kookpunt.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2020 01:11 #189016 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Nieuwe thermostaat werkt niet
Thermosstaat loopt altijd iets voorbij zijn setpoint en kom dan terug dus dat is normaal.
Bij mijn amazone heeft de temperatuurmeter drie groene vakjes met daar tussen witte streepjes het eerste witte streepje is 60gr het tweede 80gr en einde laatste groene vakje is 90gr.
De enige goede metode om te controleren of de temperatuur meter goed is, de temperatuur meten in het terugkomend water/koelvloeistof richting radiator, of een temperatuurmeter monteren in de slang die uit de cilinderkop komt acher aan de motor bij het schutbord zit je het dichts bij de orginele meter.
Terug komend water radiator kun je gewoon met een handtemeperatuur meter doen met de dop van de radiator er af.

En dat gaatje ik zou het voor de zekerheid doen, loopt de temperatur ook niet zover voorbij het setpiont van de thermosstaat.

Dit is een beetje mijn ervaring met tempepratuur van de motor.

succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
24-06-2020 11:50 #189018 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Nieuwe thermostaat werkt niet
De koelwater temperatuur van mijn 1800E zit altijd vrij laag, maar een keer heb ik hem tegen het rood aan gezien, in de file op een hele warme dag. De wijzer staat normaal ongeveer rechtop. Ik heb geen idee of dat normaal is, ik heb een paar jaar terug mijn koelsysteem schoongemaakt. Daarvoor was er geen probleem en ik heb niet veel gemerkt van het schoonmaken. Maar omdat ik de status niet wist of hoelang de vorige eigenaar met het koelmiddel had rondgereden leek het mij raadzaam om de boel een keer schoon te maken. De motor komt normaal op temperatuur evenal de olie. Vandaar dat ik niet heb gemeten wat de temperatuur is. Wellicht goed om dit een keer te doen. Ik weet ook niet wat voor thermostaat er in zit.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2020 14:31 #189022 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic Nieuwe thermostaat werkt niet
Dank voor alle reacties op mijn vraag!

Vanochtend met de Volvo naar de garage op de hoek gereden om de temperatuur te controleren met een infraroodmeter.
Daar kwam op het eerste gezicht geen gekke waardes uit.

Tijdens de controle met de strenge blik van de monteur begon de thermostaat zowaar te openen! Ook de meter in het dashboard keerde terug naar een normale bedrijfstemperatuur. Tijdens de proefrit bleef de wijzer mooi in het midden staan.

Het zal wel Murphy's Law zijn geweest... Of ik was te voorzichtig... Wellicht een combinatie van beiden.
Ben in ieder geval blij dat het systeem nu in orde is.

Nogmaals dank voor alle tips en het meedenken.

Groeten, Jurriaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.