arcon problemen

Lees meer
11-06-2020 06:40 #188831 door Johan Geers
arcon problemen is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, het moment was daar ik kon mijn aircon proberen.
Maar de volgende problemen doen zich voor en ik zou willen weten of andere medeleden dit ook hebben ervaren.
Zodra ik de aircon bijzet zakt het stationair toerental en geen beetje de motor blijft maar net lopen.
Dan de temperatuur van de motor ondanks dat ik drie fan’s heb van 10inch stijgt de temperatuur zodra ik de aircon bijzet.
Ik heb twee fans zuigend (pulling) staan achter de motor radiator en een duwend(pushing) voor de condenser de fans zijn met rechte blades

Bij uitgeschakelde aicon geen temperatuur problemen temperatuur blijft tussen de 75 en 85 graden.
Er zit een Sanden 507 compressor op wel een imitatie iets anders is hier niet te krijgen.
Waar zou ik het e.e.a. moeten zoeken als het om het stationair toerental en temperatuur gaat.

Zijn dit bekende problemen en hoe hebben jullie deze opgelost.
De aircon zit in een Volvo amzone.

Alvast bedankt
m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2020 12:34 #188832 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic arcon problemen
Mijn 1e stap zal zijn om de stroom te meten van de fan en kijken of dit overeenkomt met de fabrieksgegevens.
Je kunt vervolgens ook kijken wat er gebeurd als je 1 fan aansluit.
Ik ga er van uit dat je wel een wisselstroomdynamo hebt.
Tevens lijkt mij 1 fan voor de radiator voldoende.
Ben benieuwd naar de resultaten.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2020 01:27 #188835 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic arcon problemen
Beste Rob de fans zijn per fan afgezekerd met 7,5 ampere en de fan's zijn 80 watt per stuk.
De koeling is met uitgeschakelde compressor stationair goed je ziet de temp snel zakken en bereikt ook z'n uitschakelpunt 77 gr (temperatuur is digitaal geregeld) en loopt dan nog iets verder door.
Naar boven schakelen de fans in bij 79gr en loopt de temperautuur door naar zo'n 83 gr.
De temperatuur meter in het dashbord blijft in het tweede groene vlakje.
Voor dat er een fan op de condensor zat, deed ik het met twee fans enkel op de radiator van de motorkoeling en dat werkte ook goed maar met een extra fan op de condensor is het resultaat beter.
Maar is het normaal dat die compressor zoveel vermogen vraagt? En is het normaal dat het stationair toerental zo ver weg zakt?
I
k kan wel iets verzinnen dat bij stationair toerental de compressor uitschakeld is mijn probleem rond stationair opgelost.
Het is hier op het moment zomer, dus temperaturen van rond de 40gr dus in de stad draaien de fan's bijna constand. ( En je hoort ze bij veel auto's draaien ik let er een beetje op want je gaat je zelf afvragen heb ik dat nu alleen)
Om je een idee te geven als ik rond een uur of elf in de auto stap is het koelwater rond de 35gr en dat met een auto die in de garage/afdak staat.
Dus het is voor mij een uitdaging om dit goed te krijgen bij zulke tropiesche temperaturen.
Mijn koelvloeistof is water dit heeft volgens mij de beste koeloverdracht en aangezien ik geen rekening hoef te houden met een winter is dit volgens mij de beste keuze tenzij jij of iemand anders binnen dit forum een beter product weet.

de hamvraag is het vermogen rond de compressor heeft iemand dezelfe ervaring en hoe heeft hij dat opgelost?

alvast bedankt voor het meedenken Rob.


M.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2020 00:07 #188855 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic arcon problemen
Hoi Johan,
Ik heb zelf geen ervaring met koel compressoren.
Maar ik neem aan dat een compressor wel wat vermogen vraagt.
Ik zie dat je ook al contact hebt met Sjoerd misschien kun je het vermogen van de compressor met elkaar vergelijken.
Je kan ook kijken naar de diameter van de poelie.
Als de diameter poelie op de aangedreven as groot is en de poelie op de as van de compressor klein dan heb je meer vermogen nodig.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2020 15:41 - 13-06-2020 15:42 #188867 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic arcon problemen
Hallo Johan,

op onze eerste 145 zat ook airco, al was deze niet meer functioneel. Wat ik wel weet is dat bij het inschakelen van deze airco het stationair toerental ook werd verhoogd. Ik kan me niet meer herinneren hoe dat werd gedaan, maar het feit dat deze schakeling bestond geeft aan dat een aircopomp beduidend wat vermogen vraagt. Het realiseren van een dergelijke schakeling is voor jouw amazon ook wellicht een optie.

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2020 18:40 #188869 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic arcon problemen
Bij een B20E/F met airco is er een bypass om de gasklep heen voor extra lucht, die electrisch geopend wordt als de airco ingeschakeld wordt. Dan is het dus alsof de gasklep verder open is, daardoor gat het toerental wat omhoog zodat de motor niet te ver wegzakt door het vermogen dat de airco wegpakt. Hoe dit bij een carburateurmotor moet weet ik niet.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.