kraantje, lekkage?

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
19-04-2020 20:37 - 19-04-2020 20:38 #187980 door Pascal Kogelman (GAST)
kraantje, lekkage? is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
Ik merkte dat het koelwaterpeil in het expansievaatje daalde. Vervolgens zag ik dat er aan dit kraantje op het B20 blok koelvloeistof zat. Het meeste heb ik voordat ik de foto maakte al afgeveegd. Ik heb geprobeerd dit kraantje (op de foto zichtbaar achter de rode draad)met de hand en later met een tang dicht te draaien, maar ik kreeg er geen beweging in. Kan het zijn dat dit kraantje lekt? en zo ja wat is dan de remedie?
groet,
Pascal

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2020 20:46 #187981 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic kraantje, lekkage?
Waar lekt het kraantje ? Op de draad die in het blok zit of op de draad waarmee het kraantje in de houder zit of komt het water uit de opening van het kraantje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
19-04-2020 20:51 #187982 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic kraantje, lekkage?
Ik weet het niet zeker, maar vermoed uit de opening. Daar stond nl blauwe koelvloeistof in.
Wel apart, zo vd ene op de andere dag lekkage.
Groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
20-04-2020 11:24 #187996 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic kraantje, lekkage?
Waarmee draai je dit kraantje ( of de moer erachter) open of dicht, zonder dat je iets beschadigt?
Groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2020 12:36 - 20-04-2020 12:37 #188000 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kraantje, lekkage?
Is nogal teer en draai je zo kapot, ik zou de schroefdraai goed schoonmaken en wat kruipolie een paar keer erop doen. Geduld...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2020 12:39 - 20-04-2020 13:17 #188001 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic kraantje, lekkage?
Je kunt natuurlijk een nieuwe unit monteren : onderdeelnummer 82745. De oude moet er dan wel uit . Je kunt de hele unit uit het blok draaien met steeksleutel 9/16. Het koelwater komt er dan meteen uit.Je kunt het ook met een dop en een ratel doen, maar dan moet je eerst het kraantje er helemaal uitdraaien, wanneer het tenminste los wil. Besef dat, wanneer je het kraantje zelf los draait er ook koelwater uitloopt en dat de draad op enig moment eindigt .Het kraantje lijkt dan los te zitten,maar verderop zit er weer draad en moet je verder draaien.Dan komt het kraantje er helemaal uit en kun je een dop 9/16 plaatsen en het deel dat nog in het blok zit er uit draaien.

Ik zou eerst nog eens proberen het kraantje zelf nog een keer stevig aan te draaien met een waterpomptang, meestal breken dan de dunne staafjes af ,maar Wellicht kun je het zo dicht krijgen. Ik heb zelf met deze kraantjes overigens nooit problemen gehad.Wanneer het kraantje niet vaster wil,zou je kunnen proberen het eerst een heel klein stukje los te draaien en dan weer vast te draaien. Besef wel,dat het ook mogelijk is ,dat het door te draaien erger kan gaan lekken.Dus zorg eerst ,dat je nieuwe onderdelen bij de hand hebt.

Overigens hoort in een b20 volgens mij helemaal geen aftapkraantje te zitten.Ik zie op die plaats altijd een bout.Die zal dezelfde draad hebben als het kraantje van de b18, anders zou het niet passen. Ik ken alleen het onderdeelnummer van de bout niet,want ik heb hier geen b20 onderdelenboek bij de hand .

Wanneer je een nieuw kraantje of bout monteert gebruik dan wel bv loctite siliconen pakkingspasta.

Het is toch niet zo , dat de koelvloeistof uit het pijpje lekt ,dat van voor naar achteren langs het spruitstuk loopt of uit de achterste vriesplug en zo op het kraantje terechtkomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2020 01:44 #188016 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic kraantje, lekkage?
Koel systeem op druk zetten, zo ben je zeker waar het lek vandaan komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
21-04-2020 09:06 #188018 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic kraantje, lekkage?
nog wat uit het forum over het kraantje, www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/21476-a...je-koelwater?start=0
Mijn B20E blok heeft ook een aftapkraantje. Ik dacht eerst ook uit verschillende berichten dat een B20 geen aftapkraantje heeft maar dat blijkt toch anders. Het blok is het originele blok.

Mijn kraantje zat vast maar met kruipolie en geduld kwam het los.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-04-2020 12:35 #188044 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic kraantje, lekkage?
De laatste dagen zie ik geen koelvloeistof meer bij het kraantje zitten, misschien had ik verkeerd gezien en is het ergens anders vanaf gewaaid door de rijwind. Ik ga het de komende tijd in de gaten houden. In mijn expansievaatje staat na een nacht staan bij een ijskoude motor het niveau precies bij het streepje bij MIN (peil staat ongeveer op 2 cm koelvloeistof) dus dat kan nog net.
Bij warme motor komt dit tot ongeveer 75% vd hoogte vh expansievat. De komende tijd ga ik kijken of dit zo blijft of niet. Misschien is er wel koelvloeistof uitgegooid omdat het peil boven max is gekomen en is dat tegen het blok/aftapkraantje gewaaid?
Mocht er toch nog koelvloeistof verdwijnen dan ga ik het systeem onder druk zetten, dan is er wellicht ergens een lek.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2020 18:17 #188052 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic kraantje, lekkage?
Ik ben toevallig afgelopen weekend bezig geweest met het koelsysteem. Ik had ook een vloeistof die bij het kraantje stroomde, maar dat bleek van het vlakke gedeelte achter het blok te komen, vlak voor de bak. Ik dacht eerst dat de slang die daar op de leiding zit lekte, maar later bleek de kleppendeksel achter te lekken. Nou, bij jou is het geen olie zoals je stelt, maar recht achter het blok kan je dus wel kijken of daar iets lekt, dat stroomt in ieder geval wel mooi langs het kraantje weet ik nu dus uit eigen ervaring.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.