Koelkanaal aan voorzijde afgesloten
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb de laatste keren bij revisie gemerkt dat de openingen van de voorzijde van het blok, deels worden afgesloten.
Als ik TOP boven aanhoud dan is het achter redelijk maar voor een flinke overlap van de koppakking met het meer triangulaire koel kanaal.
Het is heel lastig om de opening te vergroten, heb recent een koppakking probleem gekregen ( scheur in kop) dus vandaar mijn vraag
Je ziet dat er een flinke verkleining is... schat zo'n 40 procent, zou hiermee het kapot gaan van de koppakking worden verklaard ?
Achter is dit veel beter....
Wat vinden jullie hiervan ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter (V44 regio zuid-west)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 168
Hoe liep de scheur in de cilinderkop, heb je foto’s
Verruimen van de koelkanalen is makkelijk uit te voeren (in het gietijzer)
door een handfrees tol, maar de koelwater gaten moet wel precies net zo groot
zijn als de koelwater gaten in de kop, en niet afronden het moed scherp
blijven t.o.z van het pakking vlak koppakking
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Kan dus nog in het blok zelf een scheur zitten, wat ik natuurlijk niet hoop.
Denk dat de stroom snelheid niet wordt versterkt.... ben maar een simpele dokter, maar bij vernauwingen gaat de stroom juist minder worden.
Wellicht dat nog meer 'techneuten' hier hun licht op kunnen laten schijnen, of er werkelijk een bedoeling achter zit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
voor mij is het vrij logisch, de achterste cylinders hebben het altijd moeilijker qua koeling, dus voor wat minder en wordt er meer naar achteren gedirigeerd.
Groet fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Waar Niek op doelt - denk ik - is dat er door die vernauwing heel lokaal een soort venturi effect optreedt. Als de waterpomp heel erg sterk zou zijn (overgedimensioneerd), zou die vernauwing / extra weerstand nauwelijks invloed hebben op het geheel en zou dit inderdaad kloppen. Echter, het waterpompje is helaas al vrij krap bemeten (zeker bij lage toerentallen), en dan leidt extra weerstand inderdaad tot stroomverlaging (als je het koelsysteem als geheel betracht).
Fred,
Dat de achterste cilinders het moeilijker hebben qua koeling is een waarheid als een koe, maar als je meer water naar de achterste cilinders (schutbordzijde) wilt hebben zou ik dat bij voorkeur niet doen door vòòr een extra weerstand te creëren, maar liever door de waterdistributie pijp in de kop aan te passen z.d.d. de gaten daarin naar achteren groter worden en er dus meer water naar achter gaat (effectief verlaag je dan de weerstand naar achter). Daar is al meer over geschreven op dit forum. Om het verschijnsel van mindere koeling achter op te lossen door vòòr een extra weerstand te creëren lijkt me netjes gezegd geen geweldige oplossing. Die pakkingen zijn gewoon niet goed !
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
In de verbrandingskamers is lichte roestvorming....en de schuldige is...de OMVL verdamper, die is lek !.
Vond de reacties op dit probleem overigens verhelderend, dit soort foutjes maakt Volvo niet, dus of het nu venturi effect is of meer weerstand zodat er meer koelvloeistof naar achteren gaat dit hoort zo en ik heb inderdaad ook nog niet anders gezien bij de koppakkingen.
Bedankt voor het mee denken, een nieuwe OMVL verdamper én mengstuk besteld.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
Dan, de verdamper lek en toch olie in de koelvloeistof? Dat is bijzonder?
De schoongebrande rand op de zuiger zou ik wel aan koelvloeistof toeschrijven, maar hoe verklaar je de olie?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.