Koelkanaal aan voorzijde afgesloten

Lees meer
24-02-2020 21:27 - 24-02-2020 21:30 #187220 door Ed van der Zee
Koelkanaal aan voorzijde afgesloten is gemaakt door Ed van der Zee
Beste mensen,
Ik heb de laatste keren bij revisie gemerkt dat de openingen van de voorzijde van het blok, deels worden afgesloten.
Als ik TOP boven aanhoud dan is het achter redelijk maar voor een flinke overlap van de koppakking met het meer triangulaire koel kanaal.
Het is heel lastig om de opening te vergroten, heb recent een koppakking probleem gekregen ( scheur in kop) dus vandaar mijn vraag
Je ziet dat er een flinke verkleining is... schat zo'n 40 procent, zou hiermee het kapot gaan van de koppakking worden verklaard ?



Achter is dit veel beter....







Wat vinden jullie hiervan ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter (V44 regio zuid-west)
  • Peter (V44 regio zuid-west)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-02-2020 21:58 #187231 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic Koelkanaal aan voorzijde afgesloten
Ed,
Hoe liep de scheur in de cilinderkop, heb je foto’s

Verruimen van de koelkanalen is makkelijk uit te voeren (in het gietijzer)
door een handfrees tol, maar de koelwater gaten moet wel precies net zo groot
zijn als de koelwater gaten in de kop, en niet afronden het moed scherp
blijven t.o.z van het pakking vlak koppakking

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2020 10:57 #187233 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Koelkanaal aan voorzijde afgesloten
Een ander dan gevoelsmatig antwoord op de vraag kan ik niet geven, maar dat de openingen voor de koelkanalen in de B18/B20-koppakkingen niet overal optimaal corresponderen met die in het blok, is hier al vaker aangekaart en heb ik zelf ook geconstateerd. Afgezien van de vraag of dat tot problemen kan leiden, begrijp ik niet waarom de fabrikant van de koppakkingen deze niet beter passend maakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2020 11:43 #187234 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koelkanaal aan voorzijde afgesloten
Ik heb dit al vele jaren geleden aan de orde gesteld op het forum. Bij navraag bij een revisie bedrijf zei men ,dat de bedoeling hiervan zou kunnen zijn de doorstroomsnelheid op die plaats te verhogen. Ik heb er nooit problemen door ondervonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2020 19:07 #187236 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Koelkanaal aan voorzijde afgesloten
De kop wordt morgen afgeperst om te zien of en waar hij lekt... bij inspectie geen scheur gezien.
Kan dus nog in het blok zelf een scheur zitten, wat ik natuurlijk niet hoop.
Denk dat de stroom snelheid niet wordt versterkt.... ben maar een simpele dokter, maar bij vernauwingen gaat de stroom juist minder worden.
Wellicht dat nog meer 'techneuten' hier hun licht op kunnen laten schijnen, of er werkelijk een bedoeling achter zit.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2020 22:44 #187240 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Koelkanaal aan voorzijde afgesloten
beste mensen,
voor mij is het vrij logisch, de achterste cylinders hebben het altijd moeilijker qua koeling, dus voor wat minder en wordt er meer naar achteren gedirigeerd.
Groet fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2020 10:28 #187242 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Koelkanaal aan voorzijde afgesloten
Ed,

Waar Niek op doelt - denk ik - is dat er door die vernauwing heel lokaal een soort venturi effect optreedt. Als de waterpomp heel erg sterk zou zijn (overgedimensioneerd), zou die vernauwing / extra weerstand nauwelijks invloed hebben op het geheel en zou dit inderdaad kloppen. Echter, het waterpompje is helaas al vrij krap bemeten (zeker bij lage toerentallen), en dan leidt extra weerstand inderdaad tot stroomverlaging (als je het koelsysteem als geheel betracht).

Fred,

Dat de achterste cilinders het moeilijker hebben qua koeling is een waarheid als een koe, maar als je meer water naar de achterste cilinders (schutbordzijde) wilt hebben zou ik dat bij voorkeur niet doen door vòòr een extra weerstand te creëren, maar liever door de waterdistributie pijp in de kop aan te passen z.d.d. de gaten daarin naar achteren groter worden en er dus meer water naar achter gaat (effectief verlaag je dan de weerstand naar achter). Daar is al meer over geschreven op dit forum. Om het verschijnsel van mindere koeling achter op te lossen door vòòr een extra weerstand te creëren lijkt me netjes gezegd geen geweldige oplossing. Die pakkingen zijn gewoon niet goed !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2020 18:53 #187244 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koelkanaal aan voorzijde afgesloten
Ik denk,dat de motorenrevisieman - die ik de vraag vroeger voorlegde - bedoelde wat Fred ook zegt. Ik heb trouwens in de 30 jaar dat ik met volvo bezig ben nooit een andere pakking gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2020 20:11 #187245 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Koelkanaal aan voorzijde afgesloten
Goed, de kop is vandaag afgeperst en in orde bevonden, de B20 loopt overigens op LPG en ik heb weer geleerd dat ik beter met de symptomen had kunnen beginnen... olie in de koelvloeistof maar geen water aan de peilstok en witte rook uit de uitlaat bij rijden op LPG.
In de verbrandingskamers is lichte roestvorming....en de schuldige is...de OMVL verdamper, die is lek !.

Vond de reacties op dit probleem overigens verhelderend, dit soort foutjes maakt Volvo niet, dus of het nu venturi effect is of meer weerstand zodat er meer koelvloeistof naar achteren gaat dit hoort zo en ik heb inderdaad ook nog niet anders gezien bij de koppakkingen.

Bedankt voor het mee denken, een nieuwe OMVL verdamper én mengstuk besteld.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2020 12:34 #187271 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Koelkanaal aan voorzijde afgesloten
Ed, ik denk dat de koppakking gewoon onnauwkeurig is gemaakt. Al verschillende keren met een holpijpje het wAt beter gemaakt, ook al zijn de gaten in de kop ook niet aansluitend (dus de pakking zowel op het blok als op de kop passen).

Dan, de verdamper lek en toch olie in de koelvloeistof? Dat is bijzonder?

De schoongebrande rand op de zuiger zou ik wel aan koelvloeistof toeschrijven, maar hoe verklaar je de olie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.