water /olie temperatuur

Lees meer
12-05-2019 21:52 - 12-05-2019 21:54 #183349 door Peter de Bruijn
water /olie temperatuur is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo ,

In mijn Amazon heb ik een olietemperatuur meter zitten.
Als mijn watertemperatuur meter bij warm weer of file oploopt ( tegen het rode vakje ) blijft de olietemperatuur praktische gelijk.
Kan ik er dan vanuit gaan dat de watertemperatuur niet zo nauwkeurig is van een Amazon.
De olietemperatuur schommelt op +/- 95 gr.
Als de olietemperatuur "normaal" blijft kan ik dan aan de watertemperatuurmeter minder waarde hechten ?

gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2019 09:35 #183353 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic water /olie temperatuur
Peter,

De originele watertemperatuur meter van de Amazon geeft niet aan wat de temperatuur in gr.celsius is.
Door beide temperatuur voelers te ijken in kokend water hebt U een goede vergelijking.

Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2019 11:51 #183355 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic water /olie temperatuur
Juist wel nauwkeurig.
Bij stilstand koelt de radiateur weinig en de temp. meter zit achter op de cilinder kop. Je zult dan dus snel zien dat de boel opwamt maar de olie word nauwlijks rond gepompt dus kan geen wamte opnemen. De olie is ook al 95 gr waar de watertempretauur op 82 gr of 78 gr word gehouden.
Dus waarschijnlijk is het rode vakje dan dus 95 gr want alles word egaal warm en minder gekoeld naar de normaale werk temperatatuur van de motor 82 gr.

En mocht de water temp ook bij rijden oplopen zijn er een tal van discussies te vinden. Van een stukje duktape op je temp meter en al je warmte problemen zijn opgelost ;) of een water verdeel pijp in je cilinder kop vervangen en of inspecteren.
Je water temp is een idicatie meter mocht die altijd en alleen maar uitslaan naar rood zal er een probleem zijn zoland die schomelt koelt het blok en geen problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2019 19:56 #183366 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic water /olie temperatuur
Hallo Jacob en Albert.
Bedankt voor de reactie.
De meter loopt alleen op bij stilstand en een beetje bij file, zodra ik weer ga rijden zakt hij weer naar normaal.
Het gaat er mij om dat ik de olietemperatuur meter ook als controle in de gaten kan houden.
Stel ik ga een bergpas op in erg warm weer, de watertemperatuur loopt erg op in het rood maar de olietemperatuur blijft ruim binnen de marge,zeg 110 gr. wat dan te doen?

gr. Peter
p.s. met mijn Volkswagens nooit last gehad,hebben geen temperatuur meter ( gelukkig ?) wel in één een olietemperatuur meter die ik eenmaal op 120 gr. heb gehad, geen enkel probleem., zou tot 130 gr. mogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2019 13:21 #183389 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic water /olie temperatuur
Peter,

Bij elke situatie waarbij de watertemperatuur in het rood komt wordt het kritisch ,want dat wil niemand. Wat gaan we dan doen, wat ik
er over gelezen heb en zelf ooit deze situatie heb meegemaakt, de motor een hoger toerental laten draaien en de kachel op maximaal.
Heel onconfortabel en zeker in vacantietijd wanneer je mooie bergpassen aan het rijden bent.Bij 110 gr. Celsius houdt het koelsysteem
de vloeistof niet meer binnen.Het monteren van een electrische ventilator lost dat probleem op. Zelf heb ik Volvo 440 fan gemonteerd.
De auto is een Amazon Combi van 1969 met een gesloten koelsysteem B20 en de brandstof is LPG.Op welke plaats zit bij Uw blok de
olietemperatuur zender?

Groeten Albert..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2019 21:31 #183395 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic water /olie temperatuur
Hallo Albert,
Al de trucs om de temperatuur naar beneden te krijgen zoals jij vermeld zij bekend hoor.
De olie wordt ergens onderin gemeten, nog niet zo goed bekeken eerlijk gezegd. Alles is in orde dus ik verwacht ook geen problemen, maar als ik het forum erop na lees dan krijg ik de indruk dat de temperatuur meter van de Amazon niet zo nauwkeurig is. Natuurlijk is het zo dat ALS alles in orde is je ook geen problemen hoeft te verwachten, maar welke auto van zeg 50 jaar is 100 % ? Daarnaast heb ik ook een elektra fan gemonteerd van een ZX die ik zelf middels een schakelaar kan bedienen.
We gaan het zien deze zomer, voor het eerst met de Amazon na 8 x met een Volkswagen zonder enig probleem.
Bedankt voor het meedenken.
gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.