5 blads ventilator

Lees meer
11-04-2019 19:48 #182843 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic 5 blads ventilator
Bedankt heren,
Ik weet genoeg.
Daarnaast heb ik er ook een elektra fan van een Citroen in zitten, dus geloof ik het wel.
gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2019 20:35 #182844 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic 5 blads ventilator
Geleerd van mijn garagist:
Als de normale koeling niet toereikend is (toenemende temperatuur bij stoplichten en file) dan is het tijd het systeem door te blazen en de radiateur na te laten kijken of te vervangen. Electrische fan is symptoombestrijding.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2019 01:10 - 12-04-2019 01:18 #182850 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic 5 blads ventilator
Ik heb al jaren een elektrische fan met een thermoschakelaar in mijn amazon, waar ik sinds 1984 dagelijks mee rijd. Werkt fantastisch. Bestrijdt geen enkel symptoom (want koelde altijd al goed), maar is een van de makkelijkste - en prettigste - verbeteringen aan mijn Amazon. Zou niet terug willen naar het geraas van de mechanische fan.

De mechanische ventilator heb ik helemaal verwijderd. Motor is veel stiller en het levert een ietsepietsje vermogenswinst op en iets lager brandstofverbruik. In combinatie met een goede radiator slaat de elektrische ventilator alleen aan bij warm weer in de file of in stadsverkeer.
Bij oplopende temperatuur grijpt de elektrische fan super-efficiënt in en koelt onafhankelijk van motortoerental. Kunt zelf kiezen op welke temperatuur je de schakelaar instelt en je ziet gelijk de wijzer van de meter teruglopen. Bij snelheden boven de 30 kilometer heb je eigenlijk helemaal geen ventilator nodig, dan koelt de rijwind voldoende en slaat de ventilator nooit aan.

Rij al meer dan twintig jaar en ettelijke honderdduizenden kilometers tot grote tevredenheid zonder mechanische ventilator.
Probleemloos, ook in de bergen, in Zuid-Europa en de steeds tropischer wordende Nederlandse zomers.
Niet voor niets hebben moderne auto's alleen een elektrische ventilator die uitsluitend werkt als het nodig is. En die je niet hoort als dat niet nodig is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2019 01:36 #182851 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads ventilator
Die mechanische fan dient ook voor koeling onder de motorkap en dat krijg je met een electriesche fan niet voor elkaar.
Ik heb hier in de Filippijnen een termostaat inzitten van naar ik weet 75gr, in Nederland kun je rustig tot 80 a 85gr gaan.
Heb je volvo penta blok in je boot liggen zit daar een 60gr termostaat in en dat alles heeft te maken dat er geen luchtcirculatie rondom het blok is.
Je krijgt alleen lucht circulatie rondom het blok voor voor elkaar wanneer je de fan aan de binnenzijde kan plaatsen.
En die luchtcirculatie is belangrijk anders had Volvo maar een termostaat voor zijn motoren.
Dus wil je in Nederland een electriesche fan voor de radiator plaatsen zou ik naar een termostaat gaan van 75gr om de lucht circulatie enigsinds te compenseren.
Die configuratie had ik in Nederland ook, maar hier in de Filippijnen zit er weer een mechanische fan op enkel om de luchtcirculatie rondom het blok want dat geeft ook koeling..


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2019 08:44 - 12-04-2019 08:55 #182854 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic 5 blads ventilator
Tsja als je rijdt, geeft rijwind koeling en luchtcirculatie. De motorruimte van een Amazon is niet bepaald luchtdicht. Als de snelheid eruit is en het wordt warm slaat de ventilator aan en is er ook luchtcirculatie. Lijkt me wat overdreven. Een bootmotor die is opgesteld in een afgesloten ruimte en koelt met een warmtewisselaar onder de boot of zelfs rechtstreeks met buitenwater. Dat zijn niet te vergelijken omstandigheden.

Temperatuursensor (voor de meter) zit in een Amazon helemaal achterop het blok op het heetste punt, de sensor van de 'zelfdenkende' ventilator in de radiator. De temperatuur is instelbaar, zodra de wijzer van de temperatuurmeter het witte blokje nadert slaat de ventilator aan. Dat werkt uitstekend, zoals gezegd hij slaat alleen aan bij lang stationair draaien, in de file of op een zomerdag in de stad.

Gebruik zoals de meeste Amazons in Nederland een 82 graden thermostaat, zomer en winter (auto wordt niet gestald in de winter).
Oorspronkelijk leverde Volvo de Amazon in de Noordelijke landen, waar Nederland ook toe werd gerekend, met 88 graden thermostaat. Die zat nog in mijn auto toen ik hem kocht. Toen vond ik de temperatuur aan de hoge kant, waarschijnlijk ook omdat het verkeer sinds 1967 nogal is veranderd, lees: meer files.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2019 09:08 - 12-04-2019 19:50 #182856 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic 5 blads ventilator
Goedemorgen Heren,
Toch wel leuk als ik alles zo lees.
Mijn motivatie in het kort :
Naast de Amazon heb ik ook 2 luchtgekoelde Volkswagens.
In het verleden gezamenlijk met vrienden en mijn broer, die ook een Amazon heeft, reizen gemaakt naar Oostenrijk.
Bij bergpassen en warm weer, gingen de VW 's fluitend naar boven en we hebben wat koelproblemen gezien!
Mijn broer met samengeknepen billen en de kachel volop aan, en geloof mij de Amazon van mijn broer was in orde.
Boven afkoelen , motor laten draaien en dat soort dingen.
Nu ik zelf ook een Amazon heb en ik deze zomer naar Oostenrijk ga wil ik deze toestanden voorkomen.
Mijn Amazon is helemaal nagekeken en alle vloeistoffen zijn vernieuwd, dus dat zit wel goed, meer kan je niet doen.
De kans dat ik problemen zal krijgen acht ik daarom heel klein.
De elektra. fan koste incl. materiaal nog geen € 35,-, dus vond ik het wel te doen..
Waarom dan nog een fan met 5 bladen?
De elektra. fan zal iets van wind tegenhouden, met de 5 bladerige fan denk ik dat te compenseren.
De totale kosten zijn dus € 35 + € 37,- = € 72,-, dat vind ik het wel waard al is het voor niets, kwaad kan het niet.

Verder ben ik het met Johan eens dat de mechanische fan constant de motorruimte koelt, dus alleen een elektra. fan zou ik niet doen.

Doe allemaal wat jezelf het beste vindt, iedereen heeft wel iets van gelijk !

vr. gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2019 11:31 #182858 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 5 blads ventilator
Zo is dat.
Dat je een E-fan plaatst ivm met geluid kan ik me voorstellen. Voor de koeling is het als alles normaal functioneert in mijn optiek niet nodig.
Ik heb 30 jaar Amazon en 145 gereden als daily drivers, zowel op benzine als op LPG, en nooit koelproblemen gehad.
Ook niet in de Pyreneëen of op de Hoge Atlas in Marokko met 40 graden +.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2019 13:43 #182864 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic 5 blads ventilator
Ik heb de sleuven van het water verdeelpijpje in de cilinderkop iets vergroot. Met die hoge temperaturen van vorige zomer bleef de temperatuurmeter, bij stationaire loop of bij hogere snelheid op de snelweg mooi in het midden staan,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2019 01:53 #182877 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads ventilator
Als je in de zomer naar een warm land ga doe er in plaats van koelvloeistof gedistileerd water in het koelsysteem scheelt zeker twee mm in de wijzerstand tijdens het rijden.
En dan nog een termosstaat van zo' 70 an 75 gr moet je eens zien.
Ik kan het weten ik heb zelf ook gedistileerd water in mijn koelsyteem.
Dan zul je zeggen de termosstaat regelt toch de temp vanwaar die twee mm nu een termosstaat heeft een hysterese en daardoor merkte ik het verschil tussen koelvloestof en water.
Nadeel van water het smeert minder dus je waterpomp is eerder versleten, maar als je het enkle voor de vakantie doe zul je er weining van merken.
Bij mij staat de naald van de temperatuurmeter uit het midden links met koelvloestof stond deze in het midden.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.