Koeling '74 145DL

Lees meer
18-08-2018 19:21 - 18-08-2018 19:24 #178397 door Joris van Nispen
Koeling '74 145DL is gemaakt door Joris van Nispen
Gisteren ben ik (met een tussenstop bij ons huis halverwege) uit Lapland naar Rotterdam komen rijden met mijn nieuwe liefde: een mooie '74 145DL in goede staat. Ik kreeg €700 korting op de laatste (al lage) vraagprijs omdat er iets met de koeling zou zijn - hij zou bijna koken! Dus voor ik hem kocht even langs de lokale garage, en het betrouwbare heerschap aldaar dacht net als ik dat ik er best mee naar het Zuiden kon rijden. Zogezegd, zo gedaan: koelvloeistof en olie in de gaten houden, verwarming op max, ramen open (ja - het was daar ook heet!) en gaan. Niet in het oranje gekomen; zoals bekend, rijd je in Zweden hooguit 80 op provinciale wegen. Helaas doet de overdrive het niet (ander bekend euveltje, volgens mij zit er een 240 bak onder want dit was niet standaard, toch?), maar dat lossen we later wel op. Eenmaal bij ons huis in Värmland nieuwe banden eronder gezet, thermostaat voor de zekerheid vervangen, remservo weer aangesloten (was zogenaamd ook kapot, maar doet het weer prima ;-) en algemeen nagekeken. Toen naar de Bilprovning voor de (veel strengere) APK - edoch alleen de CO2-uitstoot was niet goed; carburateur dus bijgesteld en keuring met complimenten gepasseerd t/m 2020 (zo'n auto vinden ze daar ook leuk). Allemaal mooi natuurlijk en ik de koning te rijk - maar ik was voor de rit naar Nederland natuurlijk wel extra gespinst op de olietemperatuur. Die bleef in het groen, af en toe de verwarming hoger maar soms ook niet; in Duitsland mocht en kon ik harder rijden en bij een kruissnelheid van 112 km/u (4000 t/m) leek de B20A het zelfs beter naar z'n zin te hebben dan bij 80 km/u. Af en toe zakte de temperatuur tot midden op de N maar meestal bleef-ie hangen tussen bovenkant N en de streep voor 't oranje vlakje. Bovengenoemde garagist had me voor vertrek verteld dat het fluctueren van de meter normaal was bij deze motoren. De old-timer-monteur nabije onze Zweedse residentie had me verzekerd dat de motor tiptop klonk. En 1 van de vele Zweden die naar de wagen kwamen kijken terwijl ik ergens stond, drukte me op 't hart dat de B20A simpelweg "bullet proof" was. Maar nu de vraag aan jullie: moet ik me zorgen maken? Of is een temperatuurindicatie tussen bovenrand N en streep oranje (dus bovenin 't groen) niks om je zorgen te maken? Af en toe moest ik de verwarming wel aanzetten om stoom af te blazen - maar misschien is dat zelfs normaal. Vandaag op en neer naar m'n schoonmoeder (jawel) kon ik zelfs de koeling aanzetten! Bleef prima in 't groen. Enfin - gaarne jullie wijs commentaar, en bij voorbaat zeer veel onmetelijke dank (uiteraard gelijk lid geworden van deze zeer professionele organisatie).

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2018 08:12 - 19-08-2018 08:14 #178411 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Koeling '74 145DL
Welkom hier, Joris en gefeliciteerd met je aankoop!
Ik rij zelf al 14 jaar een 145 uit '71, B20B, overdrive.
Een overdrive is -volgens mij- inderdaad niet standaard onder een 145, maar het is niet noodzakelijk dat er dan gelijk een 240-bak onder zit. Als hij het doet wel een heerlijk accesoire!
Wat je temperatuur betreft zou het natuurlijk ook kunnen dat een deel van je koelsysteem is vervuild waardoor er slechte doorstroming is. Het eerste onderdeel waar ik dan aan denk is de radiator; ook nog eens eenvoudig te vervangen, desnoods door eentje met een grotere koelcapaciteit (3-laags koelblok). Daarnaast zijn er middeltjes om je koelsysteem te spoelen.
Ik rij op lpg en onlangs op vakantie liep de temperatuur tijdens de "beklimming" vanuit Eupen van de Hoge Venen wel op tot tegen het rood. Maar ja, auto volgepakt én buiten was het die dag 35 graden.
Normaliter staat de meter bij mij kaarsrecht in het midden, maar met de warmte van afgelopen periode liep hij ook wel eens wat hoger op.
Plaats ff wat foto's van je aanwinst!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2018 08:57 #178415 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Koeling '74 145DL
Dank, Hans. Bijgaand wat plaatjes van mijn plaatje. Erg veel geluk mee gehad volgens mij: auto is uit 't zoutvrije noorden, (vrijwel) alles werkt, weinig roest te bekennen, rijdt verrukkelijk en ik heb erg gebofd met de uiteindelijke prijs. Ik vermoedde al dat de aanwijzer zoals bij ongeveer alle motoren ter wereld idealiter halverwege moet staan. En kwam al lezende op 't web ook tot de conclusie dat ik maar eens moet beginnen met het schoonmaken en ontluchten en weer vullen van het koelsysteem. Dus thnx voor de tip! Nu nog ff wat tijd vinden... ;-)

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2018 11:59 #178424 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Koeling '74 145DL
Ziet er erg netjes uit!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2018 14:36 #178435 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Koeling '74 145DL
Dank u! Je ziet hem wellicht in Rosmalen wel.

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.