B20 loopt warm, geen doorstroom.

Lees meer
12-10-2016 11:43 - 12-10-2016 11:46 #164126 door Casper Ballast
B20 loopt warm, geen doorstroom. is gemaakt door Casper Ballast
Goedemiddag,

Ik heb een probleem met mijn 144, deze heeft naar mijn idee niet echt doorstroom als die warm is. Mijn reservoir loopt vol en mijn bovenste slang word heet, onderste slang is nog niet eens lauw, onderkant van radiator is ook een beetje lauw aan de onderkant. Ik had al een beetje problemen met druk opbouwen, dat het uit mijn reservoir spoot, maar ook mijn koppakking was lek. Dus dacht ik eerst dat daar het probleem vandaan kwam.

wat heb ik gedaan?
-Kop vervangen voor een gereviseerde kop met nieuwe kleppen en harde klepzetels. Oude was helemaal ingesleten. Kop komt van een revisie bedrijf, afgeperst en al.
-Koppakking en andere pakkingen/bouten vervangen.
-thermostaat gecheckt, was goed. 2 kleine gaatjes er extra bij geboord zoals vaker word aangeraden hier. was goed.

Wat ik nog wil doen:
- spoelen, iemand tips welk schoonmaakmiddel, hoor weleens soda, citroenzuur, azijn?
- eventueel thermostaat vervangen voor een met een lagere openingstemperatuur.

Maar als dat niet werkt weet ik niet zo goed wat er mis is, iemand tips? of iemand die weet wat er nog meer moet worden getest? Ik vermoed dat die gewoon niet doorstroom heeft, Want ik heb voor de rest echt geen idee meer wat het kan zijn.

met vriendelijke groet,

Casper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2016 12:34 #164127 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B20 loopt warm, geen doorstroom.
Ik zou dan ook de waterpomp vervangen als dat nog niet is gebeurd.
de doorstroom kun je controleren met de tuinslang , radiator en kachelslangen los en gewoon waterdruk erop met de tuinslang ,het water moet dan overal uitspuiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2016 00:38 #164152 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20 loopt warm, geen doorstroom.
Beste Rene, je zou eens kunnen kijken met de radiateurdop er af of dat er bij warme motor genoeg retour is.
Gaat de radiator overlopen dan denk ik aan een verstopte radiator.
Deze kun je weer testen door aan de vulzijde de tuinslang er op en dan kijken of er aan de onderzijde het water er rijkelijk uitloopt.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2016 17:56 #164167 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic B20 loopt warm, geen doorstroom.
Casper als je de motor koud start moet de motor eerst opwarmen, als vervolgens de thermostaat opengaat moet de radiateur gelijkmatig warm worden zowel boven, midden als onder en ook nog over de volle breedte. Als dat niet gebeurd zit de radiateur dicht. Door bijvoorbeeld kalkaanslag of vervuiling. Demonteren en een nachtje in een sterk sodasopje die je er goed heet in giet doet wonderen, vervolgens doorspoelen met water en ondertussen ook het blok goed spoelen met de tuinslang.
Als je de radiateur vevolgens weer plaatst het lege systeem afvullen met (schoonmaak) azijn. Dit na een paar keer rijden verversen, doorspoelen en desnoods nog een keertje met azijn vullen.
Je kunt prima een week met azijn rijden. Je zult zien hoeveel rommel er uit komt.

Je kunt telkens controleren of de radiateur gelijkmatig warm wordt. Zo niet dan ben je toe aan een gereviseerde of nieuwe radiateur. Zou ik eerder geld in steken dan in een nieuwe waterpomp. Als je op LPG rijdt is dan ook een tropen radiateur aan te raden, heeft een groter koelend vermogen door drie ipv twee rijen koelribben achter elkaar.

Succes ermee!
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2016 08:45 #164230 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic B20 loopt warm, geen doorstroom.
Hoi Casper,

Je zou ook de radiateurdop en expansievat dop kunnen vervangen zodat het systeem goed op druk blijft. In het verleden heb ik wat problemen met een warme motor gehad. Toen ik de expansievat dop van het merk AC vervangen had voor een ander waren de problemen over. Je koelsysteem werkt als een druk pan.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2016 14:15 #164237 door Casper Ballast
Beantwoord door Casper Ballast in topic B20 loopt warm, geen doorstroom.
Dank iedereen die gereageerd heeft, door drukte afgelopen week niet veel kunnen doen. Maar vandaag ga ik het doorspoelen eens proberen, ik heb inderdaad ook het vermoeden dat de radiator verstop kan zitten. want hij blijft onderop koud.

Ik ga dat maar eens proberen. :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.