ander model (volvo) radiateur op een Amazon - b18?

Lees meer
27-09-2016 15:32 #163796 door Pieter
Heeft iemand ervaring met een ander type/merk radiateur te plaatsen in een amazon?

Ik las ergens dat iemand een (volgens mij) 740 radiateur had geplaatst,maar kan die link niet meer vinden.
Ander model zou natuurlijk ook prima zijn?

Mijn huidige radiateur heeft zijn beste tijd gehad en het kan nooit kwaad om iets meer koeling te krijgen.
Het betreft een B18a motor en de radiateur heeft geen expansie tankje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 09:35 - 28-09-2016 09:35 #163809 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic ander model (volvo) radiateur op een Amazon - b18?
Al gedacht aan een radiateur met drie koelrijen, ook wel aangeduid als een tropenradiateur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 10:38 #163811 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic ander model (volvo) radiateur op een Amazon - b18?
Ik rij al jaren met een tropenradiateur en een vijfbladige gele kunststof fan en nooit last zelfs niet met 30 graden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 11:00 #163814 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic ander model (volvo) radiateur op een Amazon - b18?
Naar ik aanneem zal het de bedoeling van de vraagsteller zijn om een goedkopere oplossing te vinden dan een originele (ruil)radiateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 11:14 #163817 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic ander model (volvo) radiateur op een Amazon - b18?
Laat ik het anders zeggen: ik vind het mooi dat door het verstrijken van de tijd er steeds beter technische oplossingen komen. Dat zie je in de 240/VW wereld ook; techniek van nieuwere modellen gebruiken op oudere klassiekere modellen.

Zo wil ik ook mijn Amazon weer opbouwen: niet meteen een radicale ombouw qua techniek, maar wel kleine aanpassingen.
Afgelopen volvobeurs zie ik de 5 bladige fans weer hangen, met een bijbehorend prijskaartje. Tevens de 'originele' radiateurs, die eigenlijk niet geheel voldoen. Dat moet volgens mij dus beter kunnen. Ik zie meer in het gebruik van nieuwere modellen techniek om mijn amazon te verbeteren. Het blijft natuurlijk bijzonder aantrekkelijk dat je voor 70,- een complete 2e hands radiateur incl. fan uit een V70 kan kopen.

De schaarste van bepaalde originele onderdelen drijft de prijs wel naar een niveau dat er straks alleen nog maar show auto's zijn. En dat is niet de richting die ik op wil gaan: ik wil een leuke, orignele auto voor erbij, waar ik ook prima boodschappen in 'durf' te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 11:28 #163818 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic ander model (volvo) radiateur op een Amazon - b18?

Pieter van Rijen schreef : Zo wil ik ook mijn Amazon weer opbouwen: niet meteen een radicale ombouw qua techniek, maar wel kleine aanpassingen.

Dat is een nobel streven, maar met een originele radiateur is weinig mis. De oorzaak van oplopende koelwatertemperatuur bij langere tijd stationair lopen is te weinig circulatie. Dat zal met alleen een modernere radiateur echt niet veranderen. Menigeen kiest daarom voor een elektrische fan, al dan niet met behoud van het mechanische exemplaar. Zie ook de discussie over de vijfblads fan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 12:04 #163819 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic ander model (volvo) radiateur op een Amazon - b18?
Niet alleen het voordeel van de vijf bladen qua luchtcirculatie is er ook het voordeel van een lichter gewicht t.o.v. de metalen uitvoering die als hij iets uit balans is bij hogere toerentallen voor meer slijtage van de waterpomplagers zal zorgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 12:41 - 28-09-2016 14:54 #163820 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic ander model (volvo) radiateur op een Amazon - b18?
Gert Vegter schreef :

De oorzaak van oplopende koelwatertemperatuur bij langere tijd stationair lopen is te weinig circulatie. Dat zal met alleen een modernere radiateur echt niet veranderen. Menigeen kiest daarom voor een elektrische fan, al dan niet met behoud van het mechanische exemplaar.


Helemaal mee eens. Maar : als de oorzaak te weinig circulatie is (klopt m.i.) dan zou je dus ook kunnen kiezen voor een hulppompje (à la Bosch PAD 12V, of een veel goedkopere Chinese variant). Je verandert dan niets aan het originele originele fan/raditeur concept.

(dat lijkt mij zeker een optie voor LPG rijders : pompje in het LPG koelwater circuit, thermostatisch aangestuurd). Dan bestrijdt je tenminste de oorzaak zelf, en niet het verschijnsel ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 13:11 #163821 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic ander model (volvo) radiateur op een Amazon - b18?
Een hulppompje plaatsen die gelijktijdig wordt aangestuurd met de electrische hulpfan is een hele mooie oplossing.
om op de vraag terug te komen , een radiator van een 240 kan ook , je zal ook de ophangpunten uit de 240 moeten overzetten , je hebt dus een donorauto nodig.
een ander probleem zijn de slangen , die zijn voorgevormd niet standaard te koop , zelf maken dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 22:10 #163835 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic ander model (volvo) radiateur op een Amazon - b18?
ik heb siliconelangen; hier op maat besteld:
www.rubbermagazijn.nl/collectie/silicone-slangen/

Hallo Simon,

Dank je wel voor je bericht. Helaas hebben wij geen slangen van een bepaalde auto. Je dient de maten van de slang op te meten en dan kunnen we kijken of we de slang op voorraad hebben ofwel in ons assortiment hebben.


Met vriendelijke groet,
Talitha
Rubbermagazijn.nl
Tel: 079 361 55 77

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.