temperatuur meten in radiateur

Lees meer
25-07-2016 00:20 #162070 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic temperatuur meten in radiateur
Er zit ook een verdeelpijp in het koelsysteem, zit die nog wel vast?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-07-2016 08:55 #162071 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic temperatuur meten in radiateur
is een steeds terugkomend onderwerp die oplopende temperatuur, maar vreemd genoeg heb ik nooit een Amazon met kokende motor gezien en ik heb ooit wel eens gesteld dat als je de originele temperatuurmeter afplakt de meeste problemen voorbij zijn......
een paar jaar geleden heb ik een nieuw blok in mijn Amazon gezet en is ook het dashboard verbouwd en heeft nu alleen maar ronde klokken en meters van VDO, dus modernere techniek; oa. water en olie temperatuur meters die gewoon de temperatuur in graden celcius aangeven en dan blijken veel problemen ineens over te zijn en krijg je goed inzicht wat er in het blok gebeurt; ook een extra elektrische ventilator op de radiator gezet, die lost de oorzaak van het "probleem" niet op maar is wel erg rustgevend
wat overigens opvalt is dat het water in no-time op temperatuur is maar de olie er minstens een kwartier of langer voor nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen, maar dat terzijde...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2016 10:43 #162073 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic temperatuur meten in radiateur

Pieter Singelenberg (GAST) schreef : ...water en olie temperatuur meters die gewoon de temperatuur in graden celcius aangeven en dan blijken veel problemen ineens over te zijn...

In hoeverre is dat te danken aan die meters en in hoeverre aan dat nieuwe blok, vraag ik me af.
Dat de motorolie een kwartier nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen, is geen onbelangrijke constatering. Een ieder weet dat je direct na een koude start de motor niet teveel toeren moet laten maken, maar een kwartier is best wel lang. In de praktijk ook wel eens lastig te realiseren, bv. als je na 5 minuten al een autosnelweg op moet en geen overdrive, vijfbak of viertraps automaat hebt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-07-2016 11:58 #162075 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic temperatuur meten in radiateur
dat zal een mix zijn, je mag veronderstellen dat het nieuwe blok gewoon koelt zoals dat moet en met de nieuwe meters en sensoren mag je verwachten dat je exacte informatie krijgt, wat opvalt is dat deze meter veel rustiger is dan de originele die al in het rood schoot als hij in de verte een stoplicht zag;
de olie wordt gemeten onder in de carterpan (bij de aftapplug) en ik weet niet of dat de koudste plek voor olie is; maar inderdaad heb ik wel eens met een meerdaagse rally dat we na de start meteen de snelweg op moeten of een heuvel op en in dat geval ga ik eerst een half uurtje de zaak op temperatuur rijden en vooral in het voorjaar kan dat in de frisse ochtenduren tergend lang duren....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-07-2016 12:07 #162076 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic temperatuur meten in radiateur
dit soort metertjes bedoel ik, zou je ook los onder je originele dash kunnen hangen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2016 14:15 #162080 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic temperatuur meten in radiateur
Pieter, origineel hadden ze zo'n gordijntje wat voor de radiator omhoog kan worden getrokken....leuke accessoire...iets voor de frisse ochtenduren ?.
Overigens ik heb ook al ontelbare keren opgemerkt dat de watertemp alleen niks zegt, voel me om die reden een stuk comfortabeler in een 1800 waar je de oliedruk/temp en watertemp waarden in een oogopslag hebt.
VDO klokken, baas boven baas en lijkt me een must voor rally

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-07-2016 14:35 #162081 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic temperatuur meten in radiateur
ja, dat gordijntje zat er ooit op en moet nog ergens liggen, past er nu niet meer op, oliekoeler en Kenlowe zitten in de weg :lol:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2016 14:53 #162082 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic temperatuur meten in radiateur
Ja, dat is hem.... dat wordt een keuze tussen de Kenlowe of het gordijntje ... (geintje)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2016 16:38 #162085 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic temperatuur meten in radiateur
De eerste 1800's hadden een oliekering die eigenlijk een warmtewisselaar tussen olie en water is. Bij koude start werkt die dus in principe als olieverwarmer.
Maar ik heb er geen ervaring mee, weet niet of die echt zo werkt.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2016 16:51 - 25-07-2016 16:52 #162086 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic temperatuur meten in radiateur

Pieter Singelenberg (GAST) schreef : ja, dat gordijntje zat er ooit op en moet nog ergens liggen, past er nu niet meer op, oliekoeler en Kenlowe zitten in de weg :lol:

Zo'n rolhoes voor de radiateur is m.i. vooral bedoeld om een snellere opwarmperiode van de koelvloeistof te verkrijgen, maar met een B18/B20 gaat dat in ons land snel genoeg zonder rolhoes. Op de opwarmperiode van de motorolie zal een rolhoes minder effect hebben, vermoed ik.
Ik lees nu dat je ook een oliekoeler hebt. Als daar geen thermostaat op zit, verbaast het me niet dat je een kwartier moet wachten voordat de motorolie op bedrijfstemperatuur is. Dat zal bij een motor zonder oliekoeler dan sneller gaan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.