G12 koelvloeistof in een Amazon

Lees meer
20-07-2016 18:03 #161951 door Han Trompert (GAST)
G12 koelvloeistof in een Amazon is gemaakt door Han Trompert (GAST)
Goedeavond,

Ik wil binnenkort de koeling van mijn Amazon aan gaan pakken. Nu mij alleen niet duidelijk of ik G12 koelvloeistof kan gebruiken, dit kan ik namelijk gewoon op me werk pakken. Als dit niet gaat wat kan ik dan het best gebruiken?

Bij voorbaad dank voor jullie reacties

Groeten,

Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2016 13:26 #161983 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic G12 koelvloeistof in een Amazon
Han,

Misschien is het handig als je uitlegt wat "G12" koelvloeistof is en waarom je twijfelt of dit wel geschikt is ..... wellicht heb je dan meer kans op (zinvolle) reacties.

Ik heb nog nooit van "G12" gehoord - maar dat kan aan mij liggen .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2016 14:33 #161985 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic G12 koelvloeistof in een Amazon
Beste Han, ik zou het niet doen, zie onderstaand artiekel;

Geen G12 antivries in oldtimers

Vrijdag 28 maart 2014 om 09:12 door Frank Schippers

Het is belangrijk om het koelvloeistofniveau van een oldtimer goed op peil te houden. Zeker in de zomer kan een oldtimer het soms moeilijk hebben. Let bij het bijvullen van je koelvloeistof wel goed op welke variant je gebruikt. De modernere longlife antivries (G12 genaamd, roze kleur) heeft een samenstelling op basis van andere organische componenten dan de conventionele koelvloeistoffen.

Voordeel is dat de nieuwere G12 tot driemaal langer mee gaat dan een traditioneel glycol-water mengsel. Maar het belangrijke nadeel is dat G12 oudere kunststoffen en pakkingen aantast! Daarnaast zijn de conventionele koelvloeistof en G12 niet mengbaar en vormen deze in dat geval een bruine klonterige massa, die niet of nauwelijks door de waterpomp verwerkt kan worden met alle gevolgen van dien. Houd je dus aan het advies van de fabrikant van jouw oldtimer en dat is in ieder geval géén G12.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2016 19:17 #161992 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic G12 koelvloeistof in een Amazon
www.brezan.nl/nieuws/waarom-bestaan-er-v...de-koelvloeistoffen/

zo te lezen is het de meest gewone koelvloeistof.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2016 19:37 #161994 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic G12 koelvloeistof in een Amazon

Simon S schreef : www.brezan.nl/nieuws/waarom-bestaan-er-v...de-koelvloeistoffen/
zo te lezen is het de meest gewone koelvloeistof.

Voor een moderne auto wellicht, maar het artikel waar Johan naar verwijst laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Geen G12 gebruiken in een klassieker!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2016 19:54 - 21-07-2016 22:00 #161995 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic G12 koelvloeistof in een Amazon
Dan heb ik geluk ik heb er eerst jaren gewoon water in gehad en daarna de meest gewone :oops:
(sinds 1992)
Ik heb er nooit bij nagedacht Jurriaan, ;)

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2016 20:51 #161996 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic G12 koelvloeistof in een Amazon
Beste Han,

Het beste kan je een koelvloeistof gebruiken welke bij de leeftijd van de auto past. Vroeger waren er geen zogeheten Long-Life koelvloeistoffen en op internet valt te lezen dat je deze ook beter niet in je oldtimer kunt gebruikten. Hiermee doel ik specifiek op, de veelal gele of rode, G12 koelvloeistof.

Beter is om een zogeheten IAT (Inorganic Accid Technology) koelvloeistof te gebruiken. Deze vreten namelijk niet aan de beschermende oxidelagen die door de jaren heen in de motor zijn opgebouwd. Deze koelvloeistoffen hebben de specificaties G10 (groen) of G11 (blauw).

Maar misschien valt het in de praktijk allemaal wel mee, mede gezien het rijdende voorbeeld in het bovenstaande bericht van Simon ;). Persoonlijk zou ik echter het risico niet durven nemen.

Groet, Jurriaan

Bronnen:
TRCH: www.trclub.nl/index.php/forum/tr6/1299-i...elvloeistof-voor-tr6
Alfa-club: forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=53964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2016 02:27 #162013 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic G12 koelvloeistof in een Amazon
Nu heb ik er bij ook nooit op gelet maar bij mij zit er een groenkleurige in.
Als ik het koelsysteem van de Amazone bekijk zou het de waterpomp kunnen zijn die het, het eerste begeeft of de pakking van de termosstaat.
Voor de rest zijn het gewoon kanalen en de koppaking.
Het lijkt mij stug dat een radiator zeker een gupgrade tropen radiator wegfreet van G12 koelvloeistof, of de koppakking, zeker een koppakking van de laatste 10jaar.
Het lijkt mij stug dat het gietijzer blok wegfreet van G12.
Want zou dat het geval zijn dan zou G12 een mooi middle zijn om je koelsysteem schoon te maken.
Volgens mij kunnen dit soort pakkingen al tegen G12.

En dat is iets wat uitgezocht moet worden wil je naar G12 overgaan.

Ik dank dat pakking/waterpomp frabiekanten je daarmee wel kunnen helpen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2016 21:49 - 24-07-2016 21:58 #162067 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic G12 koelvloeistof in een Amazon
De problemen met G12 koelvloeistof zijn voor zover ik weet nogal specifiek voor auto's met natte cilinderbussen, zoals onder andere in Triumph en Citroen. G12 zou met name de afdichting tussen cilinderbussen en blok en carter aantasten. Daarnaast combineert G12 niet goed met oudere pakkingsoorten die vooral in Engelse auto's zijn te vinden. In B18 en B20 met gietijzeren blokken en vaste cilinders, lijkt het risico waar vooral eigenaren van Britse klassiekers op wijzen niet aanwezig. Ik gebruik al geruime tijd probleemloos G12+.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2020 16:49 #186458 door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic G12 koelvloeistof in een Amazon
ik heb inmiddels gemerkt dat die rode koelvloeisstof (G/12 ++) er voor zorgt dat de thermostaat niet meer goed functioneert als de motor een tijdje stil heeft gestaan. Ben de boel aan het vervangen gegaan en er komt idd veel 'slib' mee met de spoelbeurten. Op advies van collega-leden doe ik er nu de blauwe vloeistof in (Bij Action 1 liter voor € 1,49). Is goed voor - 18 graden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.