- Berichten: 233
Temperatuurverloop na starten
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
Na het (koud) starten van mijn 144 GL (B20E) stijgt de temperatuur tot het begin van het rode gedeelte op de temperatuurmeter. Eenmaal daar aangeland zakt hij weer naar de "normale" stand, wat bij mij ongeveer 1/3 van links op de meter is. Daarna blijft de temperatuurmeter daar ook staan.
Dit temperatuurverloop schijnt normaal te zijn maar zorgt er bij mij wel voor dat het expansietankje soms overloopt.
Kan iemand mij het mechanisme achter dit verschijnsel uitleggen? Hoe kan het dat de koelvloeistof even gaat koken (waardoor het tankje overstroomd), om daarna weer op normale temperatuur te geraken?
Let wel, als ik thuiskom na een half uurtje rijden is de radiateur niet eens warm, motor ook niet echt....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
- Berichten: 317
En wat noem je overstromen (zit na het overstromen je expansietankje nog boven het "minimale" nivo ) ?
Vaak wordt het tankje te vol afgevuld.
Probleem is vaak wat lucht wat onder je thermostaat zit en er voor zorgt dat je thermostaat iets later open gaat , eenmaal open is het probleem verdwenen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Er zijn twee uitvoeringen, met een lange en korte hals. Als op een reservoir met een lange hals een dop voor een exemplaar met een korte hals zit, sluit hij niet goed genoeg af.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
- Berichten: 233
Mijn Thermostaat heeft nog geen gaatje voor zover ik weet. Ik had hier al eens over gelezen maat begrijp nog niet precies waar dit gaatje zou moeten komen. Vraag; is dit gaatje om een constante (doch kleine ) doorstroom te veroorzaken?
Tankje is na het overstromen helemaal leeg. Ik vul hem altijd bij tot de min streep.
Ik denk dat ik wel de juiste dop heb voor mijn reservoir. Hij sluit goed af.
Ik denk dat ik het gaatje ga proberen. Het kan ook zijn dat er nog luchtbellen in het koelsysteem zitten omdat ik recentelijk wat rubber slangen heb vervangen en daarbij het koelwater (gedeeltelijk) heb afgetapt, en daarna weer bijgevuld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
- Berichten: 504
Het kan ook zijn dat er nog luchtbellen in het koelsysteem zitten omdat ik recentelijk wat rubber slangen heb vervangen en daarbij het koelwater (gedeeltelijk) heb afgetapt, en daarna weer bijgevuld.
Bestond het probleem voor het vervangen van die slangen ook al ?
Zo nee, dan is het gewoon lucht - ontluchten is essentieel.
Zo ja, dan zou ik in ieder geval de thermostaat controleren - dit zou in NL normaal gesproken een 82C thermostaat moeten zijn (dwz begint open te gaan bij 82 C en is volledig open bij 90 C). Gaatje boren is op zich niks mis mee, maar het zou ook zonder goed moeten kunnen werken ....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
thermostaat is i.i.g. verdacht , ik zou hem vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
- Berichten: 233
Ik heb nu bijna alle slangen vervangen en ben eigenlijk wel blij dat de overdruk nu via het tankje naar buiten komt ipv via een lekke slang of de radiateur.
Thermostaat is net getest en werkt! Het is wel eentje voor 88C dus dat zou één en ander kunnen verklaren.
Thermostaat zit correct geplaatst.
Ik heb net een gaatje geboord en alles weer teruggeplaatst. Morgen even testen

Ik houd jullie op de hoogte....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
- Berichten: 233

Bedankt allemaal voor de input!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.