Temperatuurverloop na starten

Lees meer
27-03-2016 17:07 #159108 door roland klinkenberg
Temperatuurverloop na starten is gemaakt door roland klinkenberg
Hallo beste forumleden.
Na het (koud) starten van mijn 144 GL (B20E) stijgt de temperatuur tot het begin van het rode gedeelte op de temperatuurmeter. Eenmaal daar aangeland zakt hij weer naar de "normale" stand, wat bij mij ongeveer 1/3 van links op de meter is. Daarna blijft de temperatuurmeter daar ook staan.
Dit temperatuurverloop schijnt normaal te zijn maar zorgt er bij mij wel voor dat het expansietankje soms overloopt.
Kan iemand mij het mechanisme achter dit verschijnsel uitleggen? Hoe kan het dat de koelvloeistof even gaat koken (waardoor het tankje overstroomd), om daarna weer op normale temperatuur te geraken?
Let wel, als ik thuiskom na een half uurtje rijden is de radiateur niet eens warm, motor ook niet echt....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2016 20:49 #159110 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Temperatuurverloop na starten
Komt inderdaad vaker voor , 2 vragen: heeft je thermostaat een gaatje (van ongeveer 1 mm) ?

En wat noem je overstromen (zit na het overstromen je expansietankje nog boven het "minimale" nivo ) ?
Vaak wordt het tankje te vol afgevuld.

Probleem is vaak wat lucht wat onder je thermostaat zit en er voor zorgt dat je thermostaat iets later open gaat , eenmaal open is het probleem verdwenen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2016 21:23 #159111 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Temperatuurverloop na starten
Wat ook nog zou kunnen is dat je koelvloeistof reservoir is voorzien van de verkeerde dop.
Er zijn twee uitvoeringen, met een lange en korte hals. Als op een reservoir met een lange hals een dop voor een exemplaar met een korte hals zit, sluit hij niet goed genoeg af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2016 22:01 #159114 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Temperatuurverloop na starten
Bedankt voor de reacties!

Mijn Thermostaat heeft nog geen gaatje voor zover ik weet. Ik had hier al eens over gelezen maat begrijp nog niet precies waar dit gaatje zou moeten komen. Vraag; is dit gaatje om een constante (doch kleine ) doorstroom te veroorzaken?

Tankje is na het overstromen helemaal leeg. Ik vul hem altijd bij tot de min streep.

Ik denk dat ik wel de juiste dop heb voor mijn reservoir. Hij sluit goed af.


Ik denk dat ik het gaatje ga proberen. Het kan ook zijn dat er nog luchtbellen in het koelsysteem zitten omdat ik recentelijk wat rubber slangen heb vervangen en daarbij het koelwater (gedeeltelijk) heb afgetapt, en daarna weer bijgevuld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2016 11:53 #159122 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Temperatuurverloop na starten

Het kan ook zijn dat er nog luchtbellen in het koelsysteem zitten omdat ik recentelijk wat rubber slangen heb vervangen en daarbij het koelwater (gedeeltelijk) heb afgetapt, en daarna weer bijgevuld.


Bestond het probleem voor het vervangen van die slangen ook al ?

Zo nee, dan is het gewoon lucht - ontluchten is essentieel.

Zo ja, dan zou ik in ieder geval de thermostaat controleren - dit zou in NL normaal gesproken een 82C thermostaat moeten zijn (dwz begint open te gaan bij 82 C en is volledig open bij 90 C). Gaatje boren is op zich niks mis mee, maar het zou ook zonder goed moeten kunnen werken ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2016 12:03 #159124 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Temperatuurverloop na starten
Dit verklaart nog niet waarom de motor zo goed als koud blijft.
thermostaat is i.i.g. verdacht , ik zou hem vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2016 12:31 #159125 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Temperatuurverloop na starten
Thermostaat verkeerd om geplaatst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2016 14:56 #159130 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Temperatuurverloop na starten
Het probleem bestond denk ik ook al voordat ik de slangen heb vervangen. Het begon allemaal met een lekke radiator (is ook vervangen) en daarna waren er wat oude slangen die lekte.
Ik heb nu bijna alle slangen vervangen en ben eigenlijk wel blij dat de overdruk nu via het tankje naar buiten komt ipv via een lekke slang of de radiateur.

Thermostaat is net getest en werkt! Het is wel eentje voor 88C dus dat zou één en ander kunnen verklaren.

Thermostaat zit correct geplaatst.


Ik heb net een gaatje geboord en alles weer teruggeplaatst. Morgen even testen :-)
Ik houd jullie op de hoogte....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2016 01:12 #159174 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Temperatuurverloop na starten
Gaatje geboord en het werkt. Hij kookt niet meer over :-)
Bedankt allemaal voor de input!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.