Ervaringen Airco Amazon

Lees meer
18-01-2016 14:52 #157492 door Wijnand Wijers
Ervaringen Airco Amazon is gemaakt door Wijnand Wijers
Beste mensen,

Is er een Amazon rijder die airco in heeft laten bouwen of de Amazon zo heeft gekocht, Zou u mij daar uw ervaringen over kenbaar willen maken.
Is het mogelijk om i.p.v. de uitblaas opening bij een airco onder het dashboard passagierszijde deze aan te sluiten op de slangen van de voorruit ontwazeming ?
Ik zie met belangstelling uw berichten tegemoet.

met vriendelijke groet,
Wijnand Wijers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2016 23:01 #157504 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Ervaringen Airco Amazon
Ik ben in het bezit van een Amazon 4 deurs uit 1966 met een originele airco. Deze is afkomstig uit een Amazon die ooit in Californië reed. Mijn motor B18 had geen bevestigingsgaten voor een airco (vroege type) dus ik heb zelf een steun gemaakt om de originele Yorkpomp te installeren. Daarna moest ik de slangen en de pomp aanpassen aan het R134 gas dat nu alleen nog maar gebruikt mag worden. Uiteraard moest ik een dubbele poelie hebben en extra spanrol die aan twee kopbouten bevestigd zit. De versnellingspook moest ik ook iets verbuigen. Elektrisch had ik een zwaardere dynamo nodig, aangezien de ventilator die in de warmtewisselaar zit, wel 25 amp vraagt. Afgelopen zomer het systeem na 11 jaar weer laten bijvullen. Zoals je weet is de motortemperatuur in een Amazon vrij kritisch. In de praktijk betekent het dat als je in de file staat, het gebruik van de airco niet mogelijk is. De boel gaat borrelen, ondanks de elektrische fan. Als je door kan rijden, werkt het prima. Ik heb perspex plaatjes aan de uitstroomopeningen gemaakt, zodat de koude lucht omhoog gaat en niet tegen je fikken blaast, want dat is niet prettig. Bij warm weer slokt deze pomp toch wel 8pk op. 's Winters heb je geen last van beslagen ramen en 's zomers rijd je op de lange afstanden lekker koel.
Met de caravan erachter kan ik de airco ook niet gebruiken. Huke Basart heeft een moderner systeem. een bedrijf in Apeldoorn bouwde de warmtewisselaar in i.p.v. de kachelunit, waardoor de uitstroomopeningen gebruikt werden. In een VKM ergens uit 2003 heeft een vergelijking gestaan tussen mijn systeem en het systeem dat dit bedrijf inbouwde. Het heeft dus veel voeten in de aarde en ik denk dat ik de enige ben die dit originele systeem nog goed in werking heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.