Koelvloeistofverbruik NA vervangen koppakking

Lees meer
14-02-2015 01:10 #148432 door Steve Ph
Hallo, ik heb een amazon b18 waar ik onlangs een probleem mee heb: de auto begon ontzettend te roken zowel langs de olievuldop als langs de uitlaat en het pijpje aan het blok (ken de juiste benaming niet). Na het vervangen van de koppakking, pakkingen van de uitlaatcollector, carbu s en de pakking van waar de koelvloeistof van de radiator naar de kop gaat was de rook al veel minder. Eveneens de olie ververst en de koelvloeistof vervangen... Nu kwam ik tot de constatatie dat we auto nog steeds wel wat rookt onderaan de motor door het pijpje en hij dus koelvloeistof verbruikt... (Nadat ik de radiator terug gevuld had moest ik al snel een dikke 1.5 liter bijvullen. Kan dit om op een of andere manier het circuit aan te vullen zijn ofzo??) of de motor echt warm loopt kan ik niet zien daar ik de wagen onlangs gekocht heb met kapotte temperatuurmeter (staat uiteraard nog op t lijstje om vervangen te worden). Ondertussen zie ik ook nergens een spoor van lekkage of versleten slangen en ook de radiator zelf is vrij nieuw. Zou het een verstopping kunnen zijn in 1 van de kanalen in het blok zodat hij druk opbouwt en zo zen koelvloeistof buiten smijt via dat pijpje?? Wat kan ik hieraan doen??

Mvg; steve

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2015 01:31 #148433 door Steve Ph
Beantwoord door Steve Ph in topic Koelvloeistofverbruik NA vervangen koppakking
Btw: de wagen is van '65 als ik me niet vergis. Ook de thermostaat is nieuw. Ik las hier verder op t forum iets van een gaatje van 1mm in boren zodat de druk weg kan... Is dit een optie? In de eerste plaats zou ik natuurlijk graag weten WAAROM hij koelvloeistof verliest alvorens met de boor aan de slag te gaan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2015 01:57 #148434 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koelvloeistofverbruik NA vervangen koppakking
Beste Steve, gaat de koelsysteem koken wanneer de motor op temperatuur komt? (stationair op temperatuur laten komen)
Komt er koelvloeistof uit de overstort?
Zo ja dan ontstaat er een luchtbel onder de termosstaat de oplossing is een gaatje van 1 mm in de termosstaat boren niet het kogeltje weghalen dat gat is te groot.
Vroeger zat dit gaatje er orgineel in.

Succes

We horen het wel

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2015 02:08 #148435 door Steve Ph
Beantwoord door Steve Ph in topic Koelvloeistofverbruik NA vervangen koppakking
Ik bedenk nu net wel dat ik na het terug monteren van de kop, opzetten van andere olie etc wel nieuwe koelvloeistof in de radiator heb gegoten maar ik heb deze wel niet ontlucht... Kan dit ermee te maken hebben?? De wagen verliest witte rook via de pijp die vanuit je blok naar boven gaat en dan een bocht van 180 graden naar beneden maakt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2015 08:32 #148436 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Koelvloeistofverbruik NA vervangen koppakking
Steve,

Het eerste waar ik aan zou denken is dat of de koppakking lek is of dat de kopbouten niet correct zijn aangedraaid. Als er namelijk nog ergens een opening is tussen kop-pakking-onderblok dan kan er koelvloestof het verbrandingsdeel van het blok in lopen en extra rook en koelvloeistofverbruik veroorzaken.

Dus: Juiste pakking en kopbouten in de juiste volgorde en met de juiste momentstappen aangedraaid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2015 08:42 #148437 door Steve Ph
Beantwoord door Steve Ph in topic Koelvloeistofverbruik NA vervangen koppakking
De koppakking is eergisteren pas vervangen. Juiste aanhaalmomenten, in de juiste volgorde. Koelwater ziet wel vrij bruin dus nu denk ik aan vervuild koelsysteem...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2015 08:48 #148439 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Koelvloeistofverbruik NA vervangen koppakking
Een lektest zou hier uitsluitsel geven...
Zoek maar eens op het forum hierover

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2015 11:09 #148442 door Steve Ph
Beantwoord door Steve Ph in topic Koelvloeistofverbruik NA vervangen koppakking
Net testrit gedaan, stukje autostrade. (+-60 km)
Na aankomst g
Koelvloeistof gecheckt, niets gezakt. Motor rookte wel een heeel klein beetje langs de olievuldop maar niet noemenswaardig denk ik. Ook de witte rook langs onder is sterk vermindert...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.