Thermostaat Volvo Penta AQ100

Lees meer
30-11-2014 18:50 #145937 door Perro
Thermostaat Volvo Penta AQ100 is gemaakt door Perro
In de motor van onze boot, B18D Volvo Penta AQ100 (1963) zit een thermostaat die opent op 54 graden C.
In de B18 blokken in auto's zit een thermostaat van 75 tot 85 graden C. De 54 graden thermostaat is hier niet meer leverbaar, misschien ligt er nog ergens in Zweden eentje.
Vragen van mij zijn: waarom zit er in de scheepsmotor een thermostaat van 54 graden, en wat zou er tegen zijn er eentje van 75 graden te plaatsen.
PS er is op het moment niets mis met de thermostaat maar ik wil de motor voor de ingebruikname een grote beurt geven en wat dingen (zoals ook bv ook de distributie) preventief vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2015 22:15 #147364 door Perro
Beantwoord door Perro in topic Thermostaat Volvo Penta AQ100
:o Niemand?
Andere vraag hierover: Wat zou volgens jullie een betere optie zijn als de thermostaat 54 graden defect raakt.
1: binnenwerk eruit knippen zodat hij permanent "open"staat of
2: een 75 thermostaat er in zetten.
Hij wordt in de boot eigenlijk alleen van begin april tot begin oktober gebruikt en zit in een dichte motorruimte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2015 22:23 #147366 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Thermostaat Volvo Penta AQ100
Het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat een bootmotor meer toeren maakt dan een automotor en deze ook veeel langer vasthoud.
mischien proberen ze zo de motor iets extra te koelen, al ken ik de penta niet zo goed is het bijvoorbeeld een gesloten koelsysteem met koelvloeistof of een open systeem welke vaarwater er doorheen slingert?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2015 23:11 #147373 door Perro
Beantwoord door Perro in topic Thermostaat Volvo Penta AQ100
Kevin,
het systeem pompt via een impeller en wierpot water uit het vaarwater op om de motor en het spruitstuk/uitlaat te koelen.
Voor wat betreft het aantal toeren valt dat nogal mee. Je gaat al behoorlijk bij 1500 toeren. Advies is max 4000 toeren voor het oudje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 09:34 #147380 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Thermostaat Volvo Penta AQ100
Deze jongesn hebben een 60 graden thermostaat

www.go2marine.com/category/13701 ... stats.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2015 10:51 #147384 door Perro
Beantwoord door Perro in topic Thermostaat Volvo Penta AQ100

"Han Misdom" schreef:
Deze jongesn hebben een 60 graden thermostaat

www.go2marine.com/category/13701 ... stats.html



Goede tip Han, en sterker nog ze hebben een 55 graden thermostaat (3e van boven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.