volvo penta aq130 B20 koel probleem

Lees meer
19-09-2014 01:00 #143580 door Djah derijk
volvo penta aq130 B20 koel probleem is gemaakt door Djah derijk
Goeden avond leden,

ik heb een probleem met mijn volvo penta aq130 (b20) blok.
Het verhaal
Afgelope zondag na een aantal uur gevaren te hebben heb ik mijn boot in de haven gelegd ( op dat moment nog niet echt een probleem )
Maandag toen ik terug kwam bij mijn boot ( zoals altijd ) starten en lopen ook niks aan de hand totdat ik 200 meter van de haven vandaan was begon mijn motor te roken, natuurlijk heb ik hem meteen afgezet en het eerste wat je doet is na de temp meter kijken . deze sloeg (240) Fahrenheit uit dit terwijl de normale bedrijfs temp rond de 140 is. na het terug peddelen heb ik de boot eruit gehaald nu ben ik zelf best technisch en ben gaan onderzoeken wat er aan de hand was.
dit was en is er aan de hand

impellor kapot ( gesmolten ) nieuwe geplaatst
mondstuk op het staartstuk waar hij zijn water aanzuigt kapot nieuwe geplaatst
na deze reparaties de volle hoop dat hij het weer goed deed ( aangezien hij op de kant met een tuinslang koeling goed liep)
echter was dit niet het geval ik heb hierna alle

slangen/buizen los gehad gecontroleerd en schoon gemaakt
de thermostaat gecontroleerd / in kokend water laten openen dit gebeurt bij een temp van ongeveer 70 graden
thermostaat verwijderd gehad en blok op de kant laten lopen ( aanzuigend uit een emmer ) zonder thermostaat.
dit stationair deed hij allemaal redenlijk goed (160 Fahrenheit) normaal tijdens varen niet hoger dan 140 maar die 20 neem ik voor lief..
op toeren (4500-5000) tussen de 160-170 fahrenheit ook dit is nog acceptabel in mijn gedachten.
na een x aantal minuten wisselend tussen de 1000-4500 toeren begon hij langzaam op te lopen ( 200 ) ook ondervond ik dat de zuiging van de impellor compleet weg was .. motor natuurlijk gelijk uitgezet na 20 sec kortstondig gestart en kwam tot de ondekking dat hij toen wel weer water aanzoog.

dus om een lang verhaal kort te maken
impellor= nieuw
aanzuiging = goed ( tot een bepaalde tijd )
slangen = goed
thermostaat = goed
start direct en loopt goed op toeren
het enige wat ik nog niet los heb gehad is mijn oliekoeler ( wat ik morgen ga doen maar verwacht hier niets te vinden)
vorig jaar kopakking vervangen ( door mij zelf dus 200 % )
ik zit hier met een raar probleem en ik hoop dat iemand van jullie mij misschien zou kunnen helpen.

ik hoor graag van jullie en alvast - nog een fijne avond!

mvg Djah

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2014 09:20 #143583 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic volvo penta aq130 B20 koel probleem
Beste Djah,
Ik heb een gelijkluidend probleem gehad, en dit zat het hem toch echt in de impellor en het huis waar deze indraaide .
Het huis was versleten waardoor bij lage toeren voldoende water kwam ,maar bij hogere toeren een te korte opbrengst gaf.
Er zijn gegevens van de impellor pomp te vinden ,dat bij zoveel toeren zoveel literwater opbrengst moet geven .
Gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2014 18:07 #144939 door Perro
Beantwoord door Perro in topic volvo penta aq130 B20 koel probleem
Helaas Djah, ik kan je niet helpen. Ik heb ietsepietsie ervaring met sleutelen aan B18 auto motorblokken. Ben sinds een week in het bezit van een Coronet Explorer, een Deense kajuitboot uit 1963, met een B18 Volvo Penta motor. Het ziet er allemaal wel vertrouwd uit, maar ik moet zeggen dat het toch ook een beetje vreemd is die marine aanpassingen.
Ik hoop dat je het weer in orde krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2015 12:13 #150180 door Kees de Voogd
Beantwoord door Kees de Voogd in topic volvo penta aq130 B20 koel probleem
Hoi Djah,
Wellicht een beetje late reactie, maar toch.....
Naast een Amazon (B18) heb ik ook een Boot met de AQ130 Penta B20.
Je verhaal is duidelijk, maar ik mis een onderdeel wat je niet bespreekt.
Op de B20 penta zit naast de door jou genoemde onderdelen ook een Wierpot.
DWZ een speciaal filter om troep van buiten (immers zuigt slootwater aan) te filteren.
Check die eens, want zo te horen zit die vol :-)
Hoop dat dat het is, want dat is simpelschoon te maken en dus goedkope reparatie.
Als er niet voldoende water vanaf wierpot naar Impellor gaat smelt die laatste idd.
Hoop dat het je helpt,
Kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.