Vervangen van een radiator door een met een exansievat

Lees meer
06-06-2014 09:47 #141089 door Marc Landmeter
Dit is mijn eerste bericht op de site.

Twee weken terug een bruine 121 uit 1965 met b20 gekocht.

Nou zag ik op internet een radiator staan
Fototje plaatsen moet ik nog even leren ben ik bang :)

Een 1969 radiator voor b20 met een expansievat met serienr SSAB 6  35  252111

Die van mij heeft geen expansievat maar zal op termijn wellicht wel moeten worden vervangen. ziet er niet heel lekker meer uit. Maar lekt niet. Foto's van de mijne heb ik nog niet.

Nou is de vraag dus zijn deze radiators enigzins uitwisselbaar of is dit wishfull thinking.

Groet

Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2014 19:56 #141587 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Vervangen van een radiator door een met een exansievat
Je zult een radiateur met een expansievat bedoelen, neem ik aan...
Is uitwisselbaar, maar niet zonder een kleine ingreep. Er is overigens niet zoiets als een B18-radiateur of een B20-radiateur.
Vanaf najaar 1966, dus al voordat de B20-motor er was, is het koelsysteem gewijzigd van een open in een gesloten systeem met expansievat. De bijbehorende radiateuren zijn enigszins verschillend. De bevestigingslippen aan de radiateurmantel zitten bij het latere type iets verder naar voren (vanuit de auto gezien) en worden rechtstreeks op het plaatwerk gebout. Bij het oudere type worden die bevestigingslippen op een soort brugjes of opzetstukjes gebout, welke er meestal worden afgeslepen als men wil overstappen van een open op een gesloten koelsysteem met de bijbehorende radiateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.