koelsysteem 164

  • Christ van den Hoven (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-04-2014 19:19 #139615 door Christ van den Hoven (GAST)
koelsysteem 164 is gemaakt door Christ van den Hoven (GAST)
Hoi beste lezer,

Ik heb een 164 1969 :D , tijdens het rijden ongeacht de lengte van de rit heb ik geen problemen. De temperatuur blijft goed en de auto rijdt goed. Zodra de motor een minuut of 2 stationair loopt na het rijden begint het expansie vat te brommen en koelvloeistof te lozen. Bij een koude moter heb ik de radiateur afgevuld en het expansievat meerdere malen op minimaal gezet. Ik denk dat er lucht in zit en heb dus al geprobeerd te pompen door de retour slang te knijpen maar ik kom er niet van af. Wie weet raad! ik hoor het graag groeten chris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2014 01:24 #139627 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic koelsysteem 164
Beste Christ, ik denk dat je een lekke koppakkig heb of een scheurtje in je kop of onderblok.
Heb je al eens gekeken of dat er belletjes in je radiator omhoog komen, zo ja heb je een lek of scheurtje.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2014 07:24 #139629 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic koelsysteem 164
Leak-down test zou in dat geval uitsluitsel moeten bieden. Iemand in de buurt met een "perslucht-bougie" en je weet ook al snel meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Christ van den Hoven (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-04-2014 08:09 #139631 door Christ van den Hoven (GAST)
Beantwoord door Christ van den Hoven (GAST) in topic koelsysteem 164
Hoi Johan, is het niet zo dat wanneer ik een lek heb er dan schuim aan de peilstok zou moeten zitten? Olie aan de peilstok is kraak helder en schoon!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2014 08:12 #139632 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic koelsysteem 164
Schuim in het carter zou meer door lekkage via zuigerveren komen.. Bubbels in radiator door lekke koppakking

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Christ van den Hoven (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-04-2014 08:19 #139634 door Christ van den Hoven (GAST)
Beantwoord door Christ van den Hoven (GAST) in topic koelsysteem 164
ik geloof niet dat ik dit wilde lezen :( . wel bedankt voor jullie reacties. Ik ga maar eens even een test laten uitvoeren. Greetz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2014 08:29 #139635 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic koelsysteem 164
Chris, zie het zo. In het geval van versleten zuigerveren of cylinderwand moet het blok uit elkaar en wordt reparatie duur. Koppakking vervangen is relatief goedkoop en zo gebeurd ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2014 16:17 #139638 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic koelsysteem 164
Het zou de koppakking kunnen zijn, maar dan is het raar dat je gedurende gewoon rijden geen koelvloeistof verliest.
Lektest is hier natuurlijk aangewezen, ook waterdruppels aan je peilstok is mogelijk.
Als deze niks oplevert, als je op LPG rijdt, kan het zijn dat je koeling niet goed is, bv een slechte radiator met een slecht afgestelde ontsteking.
Waar staat de temp meter tijdens het rijden ?.
Bij rijden op LPG wordt hij dan enorm warm, als je dan gelijk de motor afzet, wordt het even nog warmer en gaat de zaak koken.
Ben benieuwd.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2014 17:46 #139643 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic koelsysteem 164
Gaatje in de thermostaat aanwezig? Dat voorkomt dat er luchtbellen onder blijven hangen, waardoor hij niet opent en de motortemperatuur te hoog kan worden.
Als het erg warm is en de motor warmgedraaid is en uitgezet wordt, is er zodanig veel warmte in het blok aanwezig, dat het water snel gaat koken en dus overkookt. Onhandig, maar niet buitengewoon. Je hebt dan wel te weinig koelvermogen. Een thermostaat met een lagere temperatuur kan ook helpen.
Even stationair laten draaien voor je hem uitzet kan wonderen doen. Of een elektrische fan. Die kan doordraaien als de motor stilstaat.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Christ van den Hoven (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-04-2014 09:05 #139656 door Christ van den Hoven (GAST)
Beantwoord door Christ van den Hoven (GAST) in topic koelsysteem 164
De auto is origineel, nooit op gas gereden en de temperatuur meter staat tijdens het rijden en even daarna in het midden (normale temperatuur) ik merk tijdens het rijden niets. kort na de rit bij stationair lopende moter stijgt de temperatuur en begint het expansievat te brommen en te lozen! ik hoor ook niets borrelen. na het afkoelen van de moter als deze echt koud is dan is de radiateur nog steeds op peil. Als het systeem koud is en de radiateur dop word verwijderd loopt het niveau in de radiateur minimaal terug. ik praat dan over een paar millimeter dat het peil daalt. De olie en de peilstok zijn schoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.