Raadsel waar het koelwater blijft

Lees meer
07-04-2014 21:49 #139494 door Guy Rutten
Raadsel waar het koelwater blijft is gemaakt door Guy Rutten
Bij de amazon met B20 van pa hebben we nu al een week of twee ruzie met het koelsysteem. Op een of andere manier "verdwijnt" de koelvloeistof regelmatig. Het is dan rondom het expansietankje helemaal nat, en het tankje is dan helemaal leeg. We hebben de radiateur laten afpersen, die is goed. Vervolgens hebben het hele koelsysteem op druk laten zetten via het expansietankje: nergens een lek. De thermostaat hebben we getest in een pannetje, die gaat goed open. Oliepijl stijgt niet, daarnaast verdwijnt er te veel koelvloeistof om de koppakking te verdenken.

Herkent iemand dit probleem? Waar zou ik verder kunnen zoeken?

Vriendelijke groet,
Guy Rutten

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2014 22:17 #139496 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Raadsel waar het koelwater blijft
"Het is dan rondom het expansietankje helemaal nat, en het tankje is dan helemaal leeg."
"verdwijnt er te veel koelvloeistof om de koppakking te verdenken."

Een lekke koppakking past juist bij het beschrevene.
Bij een lekke koppakking (uitlaatgassen naar koelsysteem) kan de motor / koelvloeistof te heet worden en het circuit een te hoge druk krijgen en door het expansietankje "afblazen" = koelvloeistof naar buiten drukken. Dat kan zoveel worden dat na een rit de stoom onder de motorkap uit komt. Laat eens meten of er uitlaatgassen door het koelsysteem gedrukt worden.

succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2014 22:24 #139498 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Raadsel waar het koelwater blijft
En check even of op het reservoir de juiste dop zit.
Er zijn twee types, met korte en lange nek dus met korte en lange dop.
Als er een korte dop in een reservoir met een lange nek zit sluit hij niet goed af.
Dan kan het systeem geen druk opbouwen en spuit de koelvloeistof er daar uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-04-2014 22:37 #139501 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Raadsel waar het koelwater blijft
controleer of je auto goed koelt en je temperatuurmeter de juiste waarde aangeeft.

Vaak wilt hij dan bij stilstand of stationair draaien er alles uitspugen.
Ik heb een keer mijn kachelkraan vervangen. Vervolgens motor laten draaien om de ucht eruit te halen.Zodra ik hem stilzette kookte hij over en gooide hij al zijn koelwater eruit.

ik kan hem niet verder afvullen dan half pijl.

Natuurlijk is, zoals Rudi vermeldt, de koppakking ook een hele goede kanshebber.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2014 02:06 #139505 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Raadsel waar het koelwater blijft
Beste Guy, heb ik ook gehad, op een of andere manier ontstaat er lucht onder de termosstaat en gaat deze te laat open (als het goed is gaat tijdens het opwarmen ook de tempmeter buiten het laatste vakje).
Oplossing, boor een gaatje van 1mm in je termosstaat en je probleem is weg. (geen 2 of 3 mm maar echt 1mm)
Vroeger, heel heel vroeger, zat dat gaatje er standaart.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2014 10:07 #139510 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Raadsel waar het koelwater blijft
Bedankt voor de reacties!
Lars, het dopje op de expansietank hebben we inderdaad een jaar of twee geleden al vervangen door een lange.
Ronald, de temperatuur kunnen we helaas niet in de gaten houden omdat de temperatuurmeter een tijdje geleden (weer) gesneuveld is. Heb toevallig gisteren contact opgenomen met dhr. Basart om een elektrische te plaatsen.
Johan, we gaan de thermostaat van mijn 164 eens erin zetten, daarna zullen we het gaatje proberen ;)
Rudi, dat gaan we proberen! Dacht dat bij een lekke koppakking juist koelvloeistof in het oliecircuit kwam, maar dit klinkt ook heel logisch.

Vriendelijke groet,
Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2014 10:32 #139511 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Raadsel waar het koelwater blijft

"Johan Geers" schreef:
Beste Guy, heb ik ook gehad, op een of andere manier ontstaat er lucht onder de termosstaat en gaat deze te laat open (als het goed is gaat tijdens het opwarmen ook de tempmeter buiten het laatste vakje).
Oplossing, boor een gaatje van 1mm in je termosstaat en je probleem is weg. (geen 2 of 3 mm maar echt 1mm)
Vroeger, heel heel vroeger, zat dat gaatje er standaart.

succes

Johan Geers


Ik heb er laatst ook een gaatje bijgeboord van 3mm, kleinere boortjes had ik niet meer. ;-) Werkte daarna perfect. Daarvoor had ik veel lucht wat ik maar niet kwijt raakte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2014 19:58 #139532 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Raadsel waar het koelwater blijft
Guy, je hebt meerdere soorten lekke koppakkingen het ligt er maar net aan waar het lek zit.
Of de gassen blazen in een oliekanaal, of de gassen blazen in een waterkanaal of ze blazen ertussendoor gewoon de buitenlucht in of combinaties daarvan.
Groet, Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2014 20:13 #139534 door Guy Rutten
Beantwoord door Guy Rutten in topic Raadsel waar het koelwater blijft
Pa is vandaag bij Volvo Biermans geweest in Maastricht, maar ze wilden hem niet helpen. Ze gingen toch al over 20 minuten sluiten... Beetje jammer. Zojuist een koppakking besteld (en de ringetjes voor de waterpomp) en deze vrijdag maar even wisselen! Dan maak ik ook gelijk een gaatje in de thermostaat. Daarna verder aan het blok van mijn 164 ;)

Bedankt voor alle reacties! :D

Mvg Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2014 21:26 #139566 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Raadsel waar het koelwater blijft
Guy, zonder je in de weg te willen lopen, ik zou bij welke garage dan ook even vragen of ze het uitlaatgas kunnen meten. als de HC waarde te hoog is, dan is je koppakking lek, anders niet. scheelt je (misschien) toch weer een klusje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.