- Berichten: 40
Raadsel waar het koelwater blijft
- Guy Rutten
- Offline
- Senior lid
Herkent iemand dit probleem? Waar zou ik verder kunnen zoeken?
Vriendelijke groet,
Guy Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2034
"verdwijnt er te veel koelvloeistof om de koppakking te verdenken."
Een lekke koppakking past juist bij het beschrevene.
Bij een lekke koppakking (uitlaatgassen naar koelsysteem) kan de motor / koelvloeistof te heet worden en het circuit een te hoge druk krijgen en door het expansietankje "afblazen" = koelvloeistof naar buiten drukken. Dat kan zoveel worden dat na een rit de stoom onder de motorkap uit komt. Laat eens meten of er uitlaatgassen door het koelsysteem gedrukt worden.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Er zijn twee types, met korte en lange nek dus met korte en lange dop.
Als er een korte dop in een reservoir met een lange nek zit sluit hij niet goed af.
Dan kan het systeem geen druk opbouwen en spuit de koelvloeistof er daar uit.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Vaak wilt hij dan bij stilstand of stationair draaien er alles uitspugen.
Ik heb een keer mijn kachelkraan vervangen. Vervolgens motor laten draaien om de ucht eruit te halen.Zodra ik hem stilzette kookte hij over en gooide hij al zijn koelwater eruit.
ik kan hem niet verder afvullen dan half pijl.
Natuurlijk is, zoals Rudi vermeldt, de koppakking ook een hele goede kanshebber.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Oplossing, boor een gaatje van 1mm in je termosstaat en je probleem is weg. (geen 2 of 3 mm maar echt 1mm)
Vroeger, heel heel vroeger, zat dat gaatje er standaart.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Guy Rutten
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 40
Lars, het dopje op de expansietank hebben we inderdaad een jaar of twee geleden al vervangen door een lange.
Ronald, de temperatuur kunnen we helaas niet in de gaten houden omdat de temperatuurmeter een tijdje geleden (weer) gesneuveld is. Heb toevallig gisteren contact opgenomen met dhr. Basart om een elektrische te plaatsen.
Johan, we gaan de thermostaat van mijn 164 eens erin zetten, daarna zullen we het gaatje proberen
Rudi, dat gaan we proberen! Dacht dat bij een lekke koppakking juist koelvloeistof in het oliecircuit kwam, maar dit klinkt ook heel logisch.
Vriendelijke groet,
Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"Johan Geers" schreef:
Beste Guy, heb ik ook gehad, op een of andere manier ontstaat er lucht onder de termosstaat en gaat deze te laat open (als het goed is gaat tijdens het opwarmen ook de tempmeter buiten het laatste vakje).
Oplossing, boor een gaatje van 1mm in je termosstaat en je probleem is weg. (geen 2 of 3 mm maar echt 1mm)
Vroeger, heel heel vroeger, zat dat gaatje er standaart.
succes
Johan Geers
Ik heb er laatst ook een gaatje bijgeboord van 3mm, kleinere boortjes had ik niet meer. Werkte daarna perfect. Daarvoor had ik veel lucht wat ik maar niet kwijt raakte.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 365
Of de gassen blazen in een oliekanaal, of de gassen blazen in een waterkanaal of ze blazen ertussendoor gewoon de buitenlucht in of combinaties daarvan.
Groet, Fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Guy Rutten
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 40
Bedankt voor alle reacties!
Mvg Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 1270
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.