Airco maken icm LPG verdamper?

Lees meer
04-02-2014 20:49 #137018 door David Vermaas
Airco maken icm LPG verdamper? is gemaakt door David Vermaas
Het is het leukste rijden in je Amazon op zomerse dagen. En dan is een airco wel aangenaam.

Nu kan ik natuurlijk op zoek naar een dubbele aandrijfriem, en op zoek naar alle onderdelen voor een (redelijk originele) airco. Maar die zijn ten eerste nogal zeldzaam en ten tweede vind ik niet erg handig dat de airco-compressor altijd meedraait met motor, ook als je hem niet nodig hebt. Dus ik was op zoek naar alternatieven.

Toen kwam laatst iemand met het idee om de kou van de LPG-verdamper te gebruiken als airco. Ik rij vaak op LPG, en het opwarmen van de LPG met koelwater is natuurlijk zonde. Er zitten nog wat praktische puntjes aan om die kou in de auto te krijgen, maar ik vind het wel een chique manier voor een airco. In weze is de koelvloeistof in een airco-systeem ook een gas dat verdampt. Dus waarom dan niet meteen de LPG hiervoor gebruiken?
Ik ben eens gaan rekenen aan de vermogens die dat geeft, en het wordt geen hele sterke airco, maar het komt wel een beetje in de buurt: Stel dat je 1:10 rijdt, en je rijdt 80 km/uur, dan is dat 8 liter LPG/uur. Dat komt overeen met 4.4 kg LPG per uur, en met een verdampingswarmte van 350 kJ/kg geeft dat 1540 kJ/uur. Dat komt weer overeen met 428 Watt. Nu zijn de meeste auto-airco's wel minstens het dubbele of soms tienvoudige, maar toch, ruim 400 Watt: ik denk dat je het wel gaat merken.

Het gekke is dat ik helemaal niets kan vinden op internet over dit soort koppeling tusseen LPG-verdamper en airco's. Er moeten toch andere mensen ook al eens aan gedacht hebben? Wat voor addertjes zitten er onder het gras? Of iemand suggesties hoe dit te bouwen is?

Groeten,
David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2014 12:00 #137046 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Airco maken icm LPG verdamper?
Beste David, lijkt mij een leuk idee ik wou dat ik het hier (Filipijnen) kon doen.
Ik heb nl een probleem er is hier in ons stadje geen LPG te verkrijgen.
Ik heb nl mijn kachel afgekoppeld die zou ik in mijn geval, als er LPG te verkrijgen zou zijn met een elektrisch waterpomje op de verdamper aan kunnen sluiten en cirquit opvullen met koelvloestof in combinatie met een expansievatje.

Zo zou ik het doen.

Maar ja jij hebt zowel kachel als koeling nodig.
Je zou kunnen kijken of je boven je kachelradiator nog zo een koelblok kwijt kunt.
Dan kun je in de zomer kachelkraan dicht kunnen koelen en in de winter kachelkraan open de extra radiator verwarmen t.b.v. verdamper.
Maar hoeveel warmte dit gaat ontnemen t.b.v. de binnen ruimte van de auto ja dat is een???????????????.

succes met het idee

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2014 14:47 #137058 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Airco maken icm LPG verdamper?
Leuk, ik houd altijd wel van out of the box ideeën!
Vraag die het bij mij oproept, hoe zorg je ervoor dat je verdamper niet bevriest?
Met andere woorden, je moet ervoor zorgen dat er voldoende warmewisseling is tussen je verdamper en de lucht in het interieur.
Als je onder de motorkap de verdamper niet op het warme water zou aansluiten, dan zou hij binnen de kortste keren bevriezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2014 15:35 #137063 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Airco maken icm LPG verdamper?
Inderdaad een leuk idee! :D
Als je motor koud is, is je koelwater dat ook en toch bevriest je verdamper dan niet; theoretisch zou dat dus geen probleem mogen opleveren, tenzij het elfstedenweer is misschien maar dan heb je toch al geen behoefte aan airco ;)
Je zal wel met een stel afsluiters moeten gaan werken om je verwarmings/-koelblok op warm (motor) en koud (verdamper) water aan te sluiten en dan ook nog je verdamper op het koelwater van je blok kunnen aansluiten. Je zou soort 3-wegkleppen moeten hebben en een electrisch circulatiepompje. Maar ok, dit deel is uitvoerbaar!
Wat ik me nog het meest afvraag is de koelcapaciteit die op deze manier te bereiken is :? Je kunt hier allerlei ingewikkelde berekeningen op los laten gebaseerd op -te veel- aannames maar een praktijktest zegt natuurlijk het meest! Als het werkt heb je hier een hoop fan's denk ik!
Ben benieuwd, en hou ons op de hoogte!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2014 15:49 #137064 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Airco maken icm LPG verdamper?

"Hans Latenstein" schreef:
Inderdaad een leuk idee! :D
Als je motor koud is, is je koelwater dat ook en toch bevriest je verdamper dan niet


Dat komt door de toevoeging van antivries, denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2014 19:50 #137155 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Airco maken icm LPG verdamper?
Leuk idee, maar hoe doe je dat in de winter, dan heb je behoefte aan verwarming in het interieur, best lastig als je dan ook je airco aan moet hebben voor je LPG-installatie.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2014 23:36 #137174 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Airco maken icm LPG verdamper?

"Bart Dirven" schreef:
Leuk idee, maar hoe doe je dat in de winter, dan heb je behoefte aan verwarming in het interieur

Niet als de auto dan op stal staat, iets waar in dit geval wel eens sprake van zou kunnen zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-02-2014 17:13 #137211 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Airco maken icm LPG verdamper?
kraantje ertussen, zomers naar airco, 's winters naar verdamper.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2014 17:55 #137212 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Airco maken icm LPG verdamper?
Dat idee van driewegklep zou hiervoor best kunnen werken.
Klinkt interessant in ieder geval en moet best mogelijk zijn!

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2014 22:11 #137261 door David Vermaas
Beantwoord door David Vermaas in topic Airco maken icm LPG verdamper?
Ha, in ieder geval mooi dat er veel positieve reacties zijn. Dan ga ik ermee verder. Ik zal eens langs de gasboer rijden om te vragen of er alternatieve verdampers bestaan.

Ik had inderdaad een 3-wegklep in het koelsysteem in mijn hoofd, zodat je nog steeds een werkende verdamper hebt in de winter (en je niet binnen bevriest). Ik wil er iig wel mee blijven rijden, zeker met winters als deze.
Alternatief kun je volgens mij ook een 3-wegklep in het gassysteem maken, met daarna in beide systemen een aparte verdamper. Ik denk namelijk dat je wel een groter oppervlak nodig hebt voor warmte-uitwisseling wanneer je hem als airco gebruikt dan wanneer je water uit de motor gebruikt, want anders heeft zelfs de anti-vries het lastig. In dat laatste geval kan ik zelfs overwegen om de kou meteen aan de aircolucht af te geven, die je vervolgens naar binnen blaast. Dat kost weliswaar een nog groter oppervlak in de verdamper, maar spaart weer een warmtewisselaar van water-lucht. Ideeën voor een luchtverwarmde gasverdamper? Staat er voldoende gasdruk voor de verdamper om er een groter warmtewisselaar-circuit van te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.