tropenradiator
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Bijvoorbeeld dat bij plaatsing achter de rad de fan zuigt ipv. duwt. Bij duwen kan lucht een andere weg nemen, bij zuigen niet.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Inderdaad : koeloppervlak bij plaatsing vòòr wordt kleiner, luchtstroming is een aspect, maar ook bijv vervuiling (insecten, etc). De fanbladen zijn moeilijk schoon te houden en worden dan ongelijkmatig belast - leidt tot hogere slijtage/stroomverbuik, etc. Er achter lijkt me hoe dan ook beter.
Probleem bij de Amazon is wel dat erachter weinig plaats is, zelfs als je de mechanische fan verwijderd, tgv de uitstekende waterpomp/poelie.
Oplossing is of 1 grote superplatte fan, die je eventueel iets uit het midden plaatst, of 2 kleinere (2x 8" gaat sowieso). Daarbij hebben 2 kleinere dan nog het voordeel dat je ervoor zou kunnen kiezen om ze aan- en uit te laten gaan bij verschillende temperaturen. Alleen onder zeer extreme omstandigheden zal de 2e dan inspringen - dat geeft een lager stroomverbruik .... Is wel duurder : 2 kleine fans kosten meer dan 1 grote, en een dual thermocontact (bijv Intermotor 50101 - 84-79C/88-83 C) is ook wat duurder dan een gewone ....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Zwerus
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 174
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Sowieso dus eerst de hele hap schoonmaken/doorspoelen.
Als het 'probleem' dan nog steeds bestaat, is het misschien verstandig - gelet op het toegenomen vermogen waar Gert eerder terecht op wees - om eens wat te meten, zoals Joost Buiting gedaan heeft, zie dit topic :
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=138...46fa75f1a8b3#p100629
Wie weet is met het vermogen dat dit 'beest' ontwikkeld een olie-koeler (ook) geen gekke gedachte ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3380
Ik moest indertijd (1982) toen ik van een B18 naar een B20E ging mijn radiator al laten verbouwen van twee naar drie rijen koelelement.
Verder een koelfan van 5 of 6 wieken monteren die een beetje langer zijn dan de orginele.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
(Los daarvan is een elektronisch zelf schakelende koelfan natuurlijk een stuk effectiever dan een stalen fan!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
echter, zonder rijwind en draaiende fan vliegt de temp-meter ook buiten beeld
Een thermostaat met een lagere temperatuur zal dat probleem niet verhelpen ......
Als die tropenradiator rijdend het gewenste resultaat geeft, dan mag de temperatuur stilstaand/stationair wel iets oplopen, maar niet zo extreem ..... het lijkt me dat je een circulatieprobleem hebt ....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Ik zie het niet echt als probleem hoor. Rijdend staat de wijzer keurig in het groene deel. Ervan uitgaande dat de motor tussen 80-100Grd op bedrijfstemperatuur zou moeten zijn zou het nagenoeg moeten kloppen. Het zal het nadeel van de mechanische Fan zijn die niet meer draait als de motor uit staat…dit in tegenstelling tot een elektrische Fan.
Ik bedenk mij dat een lagere thermostaat inderdaad weinig zal uit maken tijdens stilstand/motor uit aangezien ook de waterpomp niet meer zal draaien en de thermostaat ook niet door eeen aanvoer van warmer motorkoelwater aangesproken zal worden (anders zou er wel meer hete vloeistof uit de motor naar de radiator stromen en zou de motor een lagere temperatuur krijgen)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Dat is normaal voor onze type motoren. Die van mij is koeltechnisch tip-top in orde;, kan met 30 graden 4 uur file rijden zonder dat er wat gebeurd, maar zodra ik de motor na een fikse rit uitzet gaat hij overkoken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.