tropenradiator

Lees meer
01-01-2014 19:05 #135763 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic tropenradiator
Nee, er moet een betere reden zijn. De fan is vóór de rad net zo groot als erachter, toch? :D
Bijvoorbeeld dat bij plaatsing achter de rad de fan zuigt ipv. duwt. Bij duwen kan lucht een andere weg nemen, bij zuigen niet.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2014 19:35 #135764 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic tropenradiator
Ronald en Rob waren me al voor ....

Inderdaad : koeloppervlak bij plaatsing vòòr wordt kleiner, luchtstroming is een aspect, maar ook bijv vervuiling (insecten, etc). De fanbladen zijn moeilijk schoon te houden en worden dan ongelijkmatig belast - leidt tot hogere slijtage/stroomverbuik, etc. Er achter lijkt me hoe dan ook beter.

Probleem bij de Amazon is wel dat erachter weinig plaats is, zelfs als je de mechanische fan verwijderd, tgv de uitstekende waterpomp/poelie.

Oplossing is of 1 grote superplatte fan, die je eventueel iets uit het midden plaatst, of 2 kleinere (2x 8" gaat sowieso). Daarbij hebben 2 kleinere dan nog het voordeel dat je ervoor zou kunnen kiezen om ze aan- en uit te laten gaan bij verschillende temperaturen. Alleen onder zeer extreme omstandigheden zal de 2e dan inspringen - dat geeft een lager stroomverbruik .... Is wel duurder : 2 kleine fans kosten meer dan 1 grote, en een dual thermocontact (bijv Intermotor 50101 - 84-79C/88-83 C) is ook wat duurder dan een gewone ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2014 20:14 #135765 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic tropenradiator
Ook niet om te vergeten dat bij 80km per uur en meer de ventilator geen effect meer heeft maar wel de luchtstroom in de weg zit als hij voor de koeler zit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2014 22:22 #135770 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic tropenradiator
Terug naar de oorspronkelijke vraag van Arno :

Sowieso dus eerst de hele hap schoonmaken/doorspoelen.

Als het 'probleem' dan nog steeds bestaat, is het misschien verstandig - gelet op het toegenomen vermogen waar Gert eerder terecht op wees - om eens wat te meten, zoals Joost Buiting gedaan heeft, zie dit topic :

www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=138...46fa75f1a8b3#p100629

Wie weet is met het vermogen dat dit 'beest' ontwikkeld een olie-koeler (ook) geen gekke gedachte ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2014 02:05 #135772 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic tropenradiator
Beste Arno, een tropenradiator heeft 30% meer koelcapaciteit en dat is geen overbodige luxe in jouw geval.
Ik moest indertijd (1982) toen ik van een B18 naar een B20E ging mijn radiator al laten verbouwen van twee naar drie rijen koelelement.
Verder een koelfan van 5 of 6 wieken monteren die een beetje langer zijn dan de orginele.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2014 07:42 #135773 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic tropenradiator
Met deze temperaturen een uitslaande temperatuurmeter? Dan zou ik de radiateur/thermostaat eens nakijken. Vergeet niet dat een koelfan ook vermogen trekt. Doordat waarschijnlijk de radiateur niet goed koelt, ga je dit oplossen met een koelfan.. Lijkt mij niet een goede manier van oplossen.

(Los daarvan is een elektronisch zelf schakelende koelfan natuurlijk een stuk effectiever dan een stalen fan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2014 16:14 #136487 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic tropenradiator
Nou. De 3-rijen radiato zit erin en het verschil is merkbaar…echter, zonder rijwind en draaiende fan vliegt de temp-meter ook buiten beeld. Dus voor de zekerheid de temperatuur van het blok en koelwater gemeten na een fikse rit. Blok 100 Graden en koelwater net iets boven de 80 graden. De meter geeft kennelijk toch goed aan (max uitslag is 100grd..toch?). Is het handig om toch een thermostaat te nemen die iets lager in de waarde ligt dan de standaard temperatuur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2014 17:13 #136489 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic tropenradiator

echter, zonder rijwind en draaiende fan vliegt de temp-meter ook buiten beeld


Een thermostaat met een lagere temperatuur zal dat probleem niet verhelpen ......

Als die tropenradiator rijdend het gewenste resultaat geeft, dan mag de temperatuur stilstaand/stationair wel iets oplopen, maar niet zo extreem ..... het lijkt me dat je een circulatieprobleem hebt ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2014 17:26 #136490 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic tropenradiator
Hoi Rob,

Ik zie het niet echt als probleem hoor. Rijdend staat de wijzer keurig in het groene deel. Ervan uitgaande dat de motor tussen 80-100Grd op bedrijfstemperatuur zou moeten zijn zou het nagenoeg moeten kloppen. Het zal het nadeel van de mechanische Fan zijn die niet meer draait als de motor uit staat…dit in tegenstelling tot een elektrische Fan.

Ik bedenk mij dat een lagere thermostaat inderdaad weinig zal uit maken tijdens stilstand/motor uit aangezien ook de waterpomp niet meer zal draaien en de thermostaat ook niet door eeen aanvoer van warmer motorkoelwater aangesproken zal worden (anders zou er wel meer hete vloeistof uit de motor naar de radiator stromen en zou de motor een lagere temperatuur krijgen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
19-01-2014 19:21 #136496 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic tropenradiator
Je bedoelt dat je motor gaat spugen wanneer hij uit staat?

Dat is normaal voor onze type motoren. Die van mij is koeltechnisch tip-top in orde;, kan met 30 graden 4 uur file rijden zonder dat er wat gebeurd, maar zodra ik de motor na een fikse rit uitzet gaat hij overkoken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.