In T-en tbv lpg verdamper

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2013 18:55 #135409 door Jeroen Visser (GAST)
In T-en tbv lpg verdamper is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Even voor de zekerheid:

In welke koelslangen plaats ik een t-stuk om naar de lpg verdamper te lussen?

Situatie was zo dat ik in een van de slangen een t heb zitten en een aansluiting op de voorkant van de cilinderkop. Deze aansluiting vervalt dus moet ergens anders een aansluiting maken.

Alvast dank.


Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2013 19:29 #135412 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic In T-en tbv lpg verdamper
Jeroen, ik heb hem parallel aan de kachelslangen zitten. Beide aan de achterzijde van de kop. Evt kan ik wel een foto plaatsen
Een zit behoorlijk hoog. Langs die aansluiting (slangklem los, slang iets naar achteren trekken) ontlucht ik hem ook, gaat prima.

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2013 19:34 #135414 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic In T-en tbv lpg verdamper

"Hans Wassink" schreef:
Jeroen, ik heb hem parallel aan de kachelslangen zitten. Beide aan de achterzijde van de kop. Evt kan ik wel een foto plaatsen
Een zit behoorlijk hoog. Langs die aansluiting (slangklem los, slang iets naar achteren trekken) ontlucht ik hem ook, gaat prima.

Hans


Hoi Hans,

Als je daar een foto van hebt graag! Je hebt het ook gepost in mijn andere topic maar wil het voor mezelf even helemaal duidelijk hebben voordat ik ga snijden ;)

Bedankt alvast!

Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2013 19:47 - 24-12-2013 11:56 #135419 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic In T-en tbv lpg verdamper
Zal het morgen even doen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2013 10:58 #135436 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic In T-en tbv lpg verdamper
Dat zou er ongeveer zo uit moeten zien :


Let wel : de bovenste kachelslang hoort uiteraard niet naar het T-stuk in de onderste kachelslang te lopen, maar naar de LPG verdamper...... Op deze foto is dat alleen tijdelijk gedaan om te voorkomen dat er vuil zou komen in het naar boven wijzende T-stuk .....

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2013 12:03 #135437 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic In T-en tbv lpg verdamper
Rob, lijkt bijna identiek, maar mijn slangen zitten wel anders aangesloten (en het werkt al 14 jaar prima). Voor mijn gevoel heb ik de kachelthermostaat parallel aan de verdamper ( en maakt de stand van de thermostaat/ kachelschuif niet uit), en loopt hij bij jou in serie?
Maar als het bij jou ook goed werkt heb je dus meerdere mogelijkheden!

Jeroen, succes!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2013 13:16 #135443 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic In T-en tbv lpg verdamper
Was ik een antwoord aan het typen, net klaar, klapt de stroom er uit ..... Stroom kwam onmiddelijk weer terug, maar voordat dan mijn satellietverbinding dan weer hersteld is, duurt wat langer .....

@ Hans,

Nee hoor - zit identiek aangesloten, bijna net zo lang en werkt net als bij jou dus uitstekend !

Wel zag ik dat er een fout in de opmerking onder mijn foto zit, die daardoor dus tot verwarring leidt. De slang die op mijn foto tijdelijk op de onderste T geplaatst was om te voorkomen dat daar vuil in zou komen, loopt normaal niet naar de verdamper maar naar de onderste kachelaansluiting, net als bij jou. De T-stukken staan allleen onder een iets andere hoek, omdat mijn verdamper iets hoger zit.

Verdamper is op de (oude) foto afgekoppeld, omdat ik toen de verdamper aan het verplaatsen was (zat voorheen lager net als bij jou, maar in combinatie met dubbele carburateur en groot gesloten luchtfilter was ie moelijk bereikbaar en brandde ik dus iedere keer m'n fikken als ik de stationair afstelling wilde aanpassen ;) ). Verdamper is natuurlijk normaal op de T-stukken aangesloten, parallel dus.

Verdamper moet absoluut parallel aan gesloten worden, en zeker niet in serie (als de kachel dan uit zou staan wordt de verdamper niet meer verwarmt, met alle mogelijk gevolgen van dien......)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-12-2013 16:42 #135450 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic In T-en tbv lpg verdamper
Heren dank!

Alleen door de kakkafonie aan slangen is het me nog niet helemaal duidelijk, sorry.

Ik heb iig in deze slang een t-stuk zitten:




En zie ik het op de fotos goed dat ik er hier ook eentje kan plaatsen:




Ik kan nergens een exploded view vinden van het koelsysteem, weet dan ook niet zo goed hoe en waar naartoe alles loopt.

Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2013 17:31 #135452 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic In T-en tbv lpg verdamper
Jeroen,

Ik kan uit jouw foto's niet helamaal wijs worden, maar moeilijk is het niet.

Je kachel wordt van warm koelwater voorzien :
- aanvoer door slang die van de achterzijde van het motorblok naar kachelthermostaat loopt, daar moet een T in (van de kachelthermostaat loopt dan weer een 2e korte slang naar de kachel, boven of onder, dat maakt in principe niet uit)
- retour van de andere kachelaansluiting met slang naar het pijpje dat onder je spruitstuk door naar de voorzijde van de kop loopt (en dat pijpje komt dan net achter/boven de dynamo bij de waterpomp uit) - in die slang gaat de 2e T

Op die 2 T stukken sluit je de verdamper aan (wederom : maakt niet uit wat aan- en afvoer is).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-12-2013 19:00 #135456 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic In T-en tbv lpg verdamper
Strekking is duidelijk, thanks!

Aan de achterkant van de cilinderkop zit een messing knie, in de slang welke hierop zit maak een t-stuk

Er loopt een metalen buis van de pomp naar de achterkant van het blok, slang welke hierop zit wordt ook voorzien van een T.

Zo wordt hij parallel aangesloten.


Vrijdag mee aan de slag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.