Radiator vervangen: tips?

Lees meer
09-12-2013 12:37 #134802 door Zon
Radiator vervangen: tips? is gemaakt door Zon
Ik wil mijn radiator vervangen. Dat leek mij een eenvoudig klusje:

1. aftappen
2. oude radiator eruit, nieuwe er in.
3. vullen.

Maar nu las ik bv www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=138&t=21987 , waar toch wat problemen opdoken.

Heeft iemand tips?
- Zo las ik: thermostaat eruit halen? Dan heb ik ook een nieuwe pakking nodig?
- Ik las dat iemand een tijdje met azijn had gereden, maar dat lijkt me met de komende winter niet verstandig...

Ik heb trouwens een open systeem.

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2013 14:56 #134806 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Radiator vervangen: tips?
In plaats van vervangen kan je hem ook laten vernieuwen: nieuw hart erin. Maar je water moet er wel uit inderdaad. Rubber van de thermostaat moet je vervangen als hij stuk is, heeft niets met je rad te maken.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2013 18:14 #134812 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Radiator vervangen: tips?
Je kunt de thermostaat gewoon laten zitten.
Leeglaten, vervangen, vullen.
Verwarming open (zodat deze ook kan vullen als er iets uitgelopen is).
Starten, de slang tussen radiator en thermostaat veel inknijpen en naar onder drukken zodat er water heen en weer gedrukt wordt en er lucht naar buiten kan komen (er kan een luchtbel onder de thermostaat blijven zitten, daarom vult men soms tot de bovenkant van de holte in de kop onder de thermostaat door deze eerst te demonteren), motortemperatuur in de gaten houden en opletten of de genoemde slang warm wordt (dus thermostaat opengaat, blijft bijvoorbeeld dicht als de luchtbel eronder blijft zitten, moet echter normaal via ontluchtingsgaatje in thermostaat verdwijnen) voordat de motor eventueel heet loopt. Zolang het systeem niet heet is zal er ook geen druk op zitten en kan gevaarloos het vuldeksel tussendoor eraf gehaald worden om eventueel (meestal zakt het peil) koelvloeistof na te vullen (ALS HET WATER HEET IS NIET OPENMAKEN!).
Voorgaand beschrevene heeft bij mij altijd gewoon gewerkt.
Succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2013 19:48 #134817 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Radiator vervangen: tips?
Azijn of een ander reinigend middel gebruiken is uiteraard alleen noodzakelijk als het koelsysteem is vervuild. Als je eens per twee jaar de (groene of blauwe) koelvloeistof ververst, zal er niet gauw vervuiling optreden.
Als je direct na het opnieuw vullen van het koelsysteem gaat rijden, is de kans op een luchtbel vrij groot. Wacht je echter met rijden tot de volgende dag, dan zal er veelal geen luchtbel meer zijn, is mijn ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2013 08:53 #134830 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Radiator vervangen: tips?
Bedankt voor de reacties!
Zeker nuttig!

Ik heb het namelijk nog nooit gedaan, en de eerste keer is altijd even zoeken.

Bij mij loopt trouwens de temperatuur altijd even op (tot in het 'rood': helemaal rechts), om dan vrij snel terug te zakken.
Dit schijnt normaal te zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2013 09:32 #134832 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Radiator vervangen: tips?
Ja, dat is normaal. Het terugzakken bewijst dat de thermostaat is opengegaan. En wordt de watertemperatuur lager omdat de radiator dan mee gaat doen.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.