motor wordt erg warm?

Lees meer
26-09-2013 11:32 #132401 door Sjoerd van Beek
motor wordt erg warm? is gemaakt door Sjoerd van Beek
Hallo,

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een volvo amazon. Ik merk echter dat er heel veel hitte van de motor in de auto zelf komt. Is dit normaal of zit het toch ergens niet goed? De 'isolatie' lijkt in orde, miss zit er ergens een lek, of misschien wordt de motor veel te heet. Er zit een temperatuurmeter op en die geeft bij een normaal ritje een temperatuur van 80/85 graden aan, is dat normaal? De auto rijdt overigens op LPG.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg,
Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2013 12:13 #132402 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic motor wordt erg warm?
Weet je zeker dat de warmte door de motor komt en niet door de kachel?
In mijn Amazon zit er helemaal geen isolatie tegen het schutbord aan, en heb geen last van de motorwarmte. De 80-85 graden zal de koelwatertemperatuur zijn (of misschien olie), maar klinkt als een hele normale waarde, niks om je zorgen over te maken..

Ik zou eens goed kijken of de verschillende schuiven van de kachelbediening de kleppen nog wel goed open/dicht zetten. Dat werkt allemaal mechanisch via een soort fiets-handrem-kabel constructie, daar wil wel eens wat los zitten. De grootste verdachte is dan de meest rechter schuif, die bedient de thermostaatkraan (die zit door het schutbord gemonteerd). Als die kraan altijd op 'warm' staat wordt het ook altijd warm in de auto, onafhankelijk van de stand van de overige schuiven..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2013 12:16 #132403 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic motor wordt erg warm?
De temperatuur is prima. Sluit de kachelkraan wel goed af. Bij een nieuwere auto zoals een 2 serie heb je een heel ander dashboard die tot aan de voetenbak dicht is en ook geisoleerd is tegen temperatuur en geluid. Bij een amazon kijk je zo tegen het brandschot aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel van den Eijnden
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-12-2013 17:04 #135371 door Marcel van den Eijnden
Beantwoord door Marcel van den Eijnden in topic motor wordt erg warm?
mijn Amazone uit 67 kookt! ik heb de thermostaat vervangen maar dit heeft niet geholpen. Wanneer ik de thermostaat verwijder is er niks aan de hand. de radiateur lijkt ook niet verstopt. de compressie is bij de eerste cilinder afwijkend! 1= 9,5 en 2,3 en 4 zijn 11,5. de temperatuurmeter loopt in een recordtempo op naar het kookpunt dus die werkt ook.
Wie heeft zo'n soort probleem ook al eens meegemaakt en goede adviezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2013 00:41 #135395 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic motor wordt erg warm?
Beste Marcel, wanneer de termosstaat eruit is moet je als je de dop van de radiator af haalt koelvloeistof uit het motorblok zien komen, is dit het geval?
Zo niet dan is waarschijnlijk je waterpomp stuk.
Komt er wel koelvloeistof uit heb je kans dat je motorblok vervuilt is en moet je dit schoon maken de meeste doen dit azijn.
Het kan ook nog dat je een lekke koppakking heb hoe is het met het oliepijl en de kleur van de olie?
Zit er onder de vuldop van de olie wit slijm?

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel van den Eijnden
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-12-2013 17:54 #135454 door Marcel van den Eijnden
Beantwoord door Marcel van den Eijnden in topic motor wordt erg warm?
beste allen
Ik heb een paar dagen geleden een bericht geplaatst over een kokende motor. Ik kreeg vanuit verschillende kanten technische adviezen waarvoor oprechte dank. Na nog wat uitproberen en telefoontjes was de conclusie dat waarschijnlijk de koppakking lek zou zijn. Vanmiddag heb ik daarom mijn werkbank opgeruimd, kranten klaar gelegd om de te demonteren onderdelen fijn in volgorde weg te leggen en begonnen met sleutelen. Toen ik de klepdeksel los had en de bougies wilde gaan verwijderen bleek dat mijn verdelerkap helemaal los zat en ongeveer 2 cm. verdraaid op de ontstekingsunit lag. Heel vreemd. Zou dit het probleem zijn?? Nog even gebeld met een techneut en die verzekerde mij dat dit niet kon. Toch maar even proberen: alles weer monteren en uitproberen en maar meteen met thermostaat. Motor laten draaien 5, 10, 15 minuten en alles bleef normaal. geen kookverschijnselen, een lekker lopende motor, een temperatuurmeter die netjes binnen de grens bleef en geen onregelmatigheden!! WIE SNAPT DIT?? En dat terwijl de auto gisteren met een losse, verkeerd geplaatste verdelerkap gewoon startte.
Ik kan de pakkingset weer afbestellen en na de Kerst gaan proef rijden!
marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2013 13:15 #135470 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic motor wordt erg warm?
Tsja, in theorie komt er veel extra warmte vrij bij onvolledige verbranding of als de verbranding te vroeg (of te laat) komt.
Gek is het wel! Ik denk dat het koelstysteem toch ook niet helemaal fris is!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2013 00:08 #135488 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic motor wordt erg warm?
Ik kan me voorstellen dat je techneut zei: Dat kan niet..
Doorgaans loopt een motor met een losse verdelerkap niet.
Wat wel kan is een motor veel te heet laten worden door het onstekingstijdstip kompleet verkeerd te zetten of in verhouding te weinig brandstof aan te voeren, niet alleen je motor draait er beroerd door maar op de extra opgewekte warmte is je koelsysteem doorgaans niet berekend.
Als je op benzine rijdt kan je eens kijken wat er gebeurd (mocht het weer voorkomen) als je je choke iets open trekt.
De extra benzine zorgt er dan voor dat je relatief te arme mengsel in elk geval iets op gekrikt wordt en zou dan minder warmte aan je motor af geven.
Dus als je koelings problemen hebt: eerst kleppen stellen , ontsteking op tijd zetten , brandstof aanvoer afstellen.
Nog steeds problemen?
1 Koelvloestof nivo kontroleren (check ook direkt de dop van het expansie vat (oude dop van radiateur van "opensysteem" dus zonder expansievat past hier ook op ... MAAR sluit het systeem NIET af!! Dus ff kontroleren of die dop wel goed afsluit) (water onderdruk heeft hoger kookpunt dan water zonder druk (100 graden Celcius)
2 ff nazien of je niet ergens valse lucht je motor in staat te zuigen (benzine/lucht verhouding wordt dan toch weer te arm..)

Nog steeds problemen .. ga dan eens kijken of je waterpomp nog water kan laten stromen en kijk ook gelijk of je radiateur niet verstopt zit . werking thermostaat is eventueel met een steelpannetje te kontroleren ,persoonlijk zou ik voor ? 15 euro oid niet twijfelen en thermostaat vervangen (als je nix van de geschiedenis van de auto weet)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.