Koelsysteem wel of niet reinigen?

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
30-08-2013 20:40 #131513 door Arnold de Groot
Koelsysteem wel of niet reinigen? is gemaakt door Arnold de Groot
Ik was van plan om mijn koelsysteem (1800E) te reinigen met een speciaal middel. Ik heb geen problemen maar ik ken de status van het koelsysteem niet. Ik weet niet wat er in gedaan is en of er water etc is bijgevuld in het verleden, ook zat er in de achterbak bij de aankoop een bus gamma koelvloeistof met een rode kleur. Ik heb dus wat koelwater afgetapt en dat ziet er vrij helder uit, groen blauw van kleur. Ik vraag mij nu af of ik het systeem met dat speciale spul moet reinigen, preventief? Of alleen alles aftappen, eventueel spoelen en opvullen met nieuwe koelvloeistof. Wat is wijsheid?
Kan reinigen schade veroorzaken?
Mvg Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2013 21:01 #131514 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Koelsysteem wel of niet reinigen?
Als er geen problemen zijn zou ik alleen doorspoelen met water.
Omgekeerd gebruikt men de speciaalreiniger meestal als er dus wel problemen zijn.
Vrijwel alle merken claimen een veilig product te hebben echter het spul is agressief en wel behoorlijk :mrgreen:
Wat wil je ermee bereiken :?:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2013 22:31 #131517 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Koelsysteem wel of niet reinigen?
Ik heb destijds mijn combi een poosje (2 maanden) laten rijden met natuurazijn van de supermarkt, die goedkope 1,5 liter flessen van ik dacht 50 euro cent. Resultaat was verbluffend. Zelfs met een niet tropenradiator dus gewoon een standaard rad nooit geen koelproblemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
31-08-2013 21:10 #131542 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Koelsysteem wel of niet reinigen?
Vandaag het systeem volledig afgetapt, de koelvloeistof zag er nog goed uit. Ruim 7 liter opgevangen volgens de emmer en met een beetje wat naast de opvangkamp is gemorst dus 8 liter. Het aftapkraantje op het blok was zowaar gangbaar en open. Nieuw koelmiddel in het systeem, ook weer 8 liter en een proefritten gemaakt. Ik heb dus geen schoonmaak middel gebruikt, wel na het aftappen het systeem met de tuinslang gespoeld. In de afgetapte vloeistof zat niet veel rommel, een heel klein beetje op de bodem van de emmer. Ik weet nu in ieder geval wat er in het systeem zit en na minstens twee jaar leek mij het ook tijd om het koelmiddel te vervangen.
Volvo leden bedankt voor het meedenken.
Mvg Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
17-09-2013 18:24 #132095 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic Koelsysteem wel of niet reinigen?
Het systeem reinigen met natuurazijn klinkt heel mooi, maar worden de pakkingen dan niet aangetast

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-09-2013 19:07 #132099 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Koelsysteem wel of niet reinigen?
Nee want ik heb er 2 maanden mee rond gereden en toen afgevuld koelvleoistof en en zo 2 jaar zonder problemen mee gereden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.