Pijpje achterop B18/20 blok

Lees meer
03-12-2012 10:52 #120932 door Laurens Camfferman
Pijpje achterop B18/20 blok is gemaakt door Laurens Camfferman
Beste allemaal,

Na een motorwissel enkele weken geleden ben ik nog aan het doorklooien met wat zaken. Eén daarvan is de koelwateraansluitingen tussen motorblok en kachel/kachelkraan.
Op mijn oude B20 blok zaten twee pijpjes:
- kort "elleboog" pijpje met aanvoer van warme koelvloeistof naar de kachel
- lange pijp onder het spruitstuk door naar de waterpomp met afvoer van koelwater

Eigenlijk een vrij simpele vraag: kan het "elleboog"-pijpje van richting veranderd worden? Iemand tips hoe? (Ik durf er niet zomaar met kracht aan te gaan hangen, voor je het weet breekt ie uit het blok...)
Op mijn B20 stond deze namelijk heel handig in de richting van de aansluitingen van de kachel. Op mijn nieuwe B18 staat deze 90 graden haaks op de richting gedraaid waardoor deze de afvoerpijp in de weg zit. Het lukt allemaal wel met wat gewring, maar het lumen van de rubberslangen wordt wel deels dichtgedrukt/geknikt en dat zit met niet helemaal lekker.

Misschien dat bijgevoegde foto (dit is overigens niet mijn blok, maar een googleplaatje) ook nog wat duidelijkheid geeft (lekker lomp met paint... :lol: ).




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-12-2012 12:06 #120933 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Pijpje achterop B18/20 blok
Ik heb dat elleboogje wel eens verdraaid om dezelfde reden, prima afgelopen zonder lekken. Zit in de kop ws. met NPT schroefdraad, je draait het een kwart slag losser.
Voor het mooi zou je het helemaal los en in de gewenste stand weer vast moeten maken met pijpfittingmateriaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2012 17:51 #120942 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Pijpje achterop B18/20 blok
Kan je gewoon verdraaien, een dikke schroevendraaier in de pijp en je hebt hem zo precies waar je hem hebben wilt.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2012 22:21 #120954 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Pijpje achterop B18/20 blok
zit er inderdaad ingeschroefd. maar als je 'm in de door jou gewenste richting draait draai je hem los hetgeen vragen om lekkage is. draai hem er dus helemaal uit en monteer 'm opnieuw met hennep en bijbehorende vloeibare pakking. zonder hennep kreeg ik 'm niet dicht! succes, 't pijpje zit niet echt op een handige plaats ;)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2012 15:11 #120978 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Pijpje achterop B18/20 blok

"Hans Latenstein" schreef:
zit er inderdaad ingeschroefd. maar als je 'm in de door jou gewenste richting draait draai je hem los hetgeen vragen om lekkage is. draai hem er dus helemaal uit en monteer 'm opnieuw met hennep en bijbehorende vloeibare pakking. zonder hennep kreeg ik 'm niet dicht! succes, 't pijpje zit niet echt op een handige plaats ;)


Ik zou hem een stuk terug draaien met een schroevendraaier of iets anders wat redelijk dik is. Zo wordt het pijpje van binnen geen ovaal.

Als ik het goed onthouden heb is het erg fijne draad, daarom zal een kwart slag los niet ontzettend veel uitmaken.
Het beste is om hem in zijn geheel te verwijderen zoals hierboven beschreven. Dan lekt hij zeker niet.

Echter zou ik hem eerst een kwartslag los draaien, aansluiten, starten en checken of hij lekt. Lekt hij niet? Lekker laten zitten en regelmatig controleren. Scheelt een hoop gedoe. Echt goed kan je er niet bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2012 21:45 #120987 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Pijpje achterop B18/20 blok
Hallo Boele, bij mij zat hij ook verkeerd toen ik mijn blok er al in had gehangen dus ik heb hem gedraaid met een stuk pijp erop en dat ging goed. Geen lekkage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2012 11:37 #121001 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Pijpje achterop B18/20 blok
Zet het originele ding waar je de wieldoppen er mee af haalt er in.Dat past mooi.

Ik heb ooit een keer het kniepijpje afgebroken op de las.Gelukkig betrof dit een gedemonteerd slecht blok.Het ging mij toen alleen om het pijpje.Steek het hulpgereedschap er dus zo ver mogelijk in om ellende te voorkomen.Als het knietje afbreekt ,zat het erg vast en dan kun je je motor eerst uit de auto halen om er goed bij te kunnen.

Dus een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.