Weer een koelprobleem..... 144

Lees meer
09-11-2012 00:51 #120144 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Weer een koelprobleem..... 144
beste medeleden, mijn thermosstaat heeft ook het bewuste propje erin zitten maar toch had ik het probleem van te warm cq koken van de koelvloeistof.
Ik heb er een gaatje van 1 mm bijgeboord en mijn probleem was over.
Wat voor mij zegt dat propje werkt niet altijd goed het gaatje van 1 mm wel.
Ik heb een koudere thermosstaat in mijn auto zitten ik dacht iets van rond de 75 gr maar ik woon op de Filippijnen en daar is dat niet verkeerd.
Maar normaal is een thermosstaat van rond de 80gr dacht ik, 90 gr ga je meer de kant van een dieselmotor op qua temperatuur.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2012 15:22 #120164 door rene heersink
Beantwoord door rene heersink in topic Weer een koelprobleem..... 144
Ik heb een 90 gr. wahler thermostaat. waarschijndelijk omdat ik lpg rij en de temp. van de motor dus wat hoger is dan bij benzine. ik heb alles terug gemonteerd zonder thermostaat. de waterpomp heb ik op advies nog even laten zitten. ik ga zo een stuk rijden dus ik ben benieuwd. ik zal zowiezo een nieuwe thermostaat monteren aangezien deze pas open gaat als het water al een tijdje kookt. (in het pannetje) ik zal dan een 80 gr. thermostaat pakken.... Ik ga even de weg op! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2012 16:44 #120171 door rene heersink
Beantwoord door rene heersink in topic Weer een koelprobleem..... 144

"rene heersink" schreef:
Ik heb een 90 gr. wahler thermostaat. waarschijndelijk omdat ik lpg rij en de temp. van de motor dus wat hoger is dan bij benzine. ik heb alles terug gemonteerd zonder thermostaat. de waterpomp heb ik op advies nog even laten zitten. ik ga zo een stuk rijden dus ik ben benieuwd. ik zal zowiezo een nieuwe thermostaat monteren aangezien deze pas open gaat als het water al een tijdje kookt. (in het pannetje) ik zal dan een 80 gr. thermostaat pakken.... Ik ga even de weg op! :D


En weer terug! ik heb 40 km gereden. binnendoor en een stukje autobaan van 15 km. Voor het rijden heb ik gecontrolleerd of alles goed gevuld was. Ik zag duidelijke stroming door de dop van de radiator. Ik ga er dus vanuit dat de waterpomp gewoon goed werkt. Tijdens het stationair draaien kwamen er luchtbelletjes omhoog in de expansie tank. Ontluchten van het systeen of erger? De auto kwam langzaam op temperatuur. Het is ook fris buiten dus hij koelt natuurlijk genoeg. Verder viel me op dat het koelwaternivo niet gestegen was bij terugkomst van de proefrit. Ik had hem netjes gevuld iets meer dan minimum met een koude motor. de radiator was bij terugkomst zo warm dat ik er geen hand op kon houden. (bedrijfstemperatuur dus) Het probleem van het uitkotsen van koelvloeistof heeft hij niet gedaan..... dus dat is al positief!

Zij het dan toch alleen aan de thermostaat gelegen hebben? (Zat er tijdens de testrit niet in.)

Misschien een hele domme vraag :roll: : maar wat is het concrete nut van een thermostaat? Is dit puur om te zorgen dat de motor sneller op temperatuur komt? (Een koud blok is uiteraard minder efficient dan een warm blok of zie ik dit verkeerd?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2012 17:04 #120174 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Weer een koelprobleem..... 144
precies, de radiator hoeft de motor pas te koelen als die op temperatuur komt. Of beter gezegd, boven z'n optimale temperatuur komt.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2012 01:11 #120207 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Weer een koelprobleem..... 144
Beste Rene, een thermosstaat heb je nodig anders komt hij in de winter of wanneer het koud is niet op temperatuur en wordt dus je kachel ook niet warm.
Het gaatje van 1 mm waar ik over sprak heb je nooit geen problemen met temp, auto komt goed op temp alleen het duurt iets langer dus ik zou dat altijd voor als het propje niet werkt in de thermosstaat.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2012 21:52 #120233 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Weer een koelprobleem..... 144
Plus dat de motor een ideale bedrijfstemperatuur heeft. De diverse onderdelen zetten ieder anders uit bij verschillende temperaturen en bij de bedrijfstemeratuur is alles op de maat die de fabrikant bedoeld heeft. En dan slijt de motor dus het minst. Tot zover de les :lol:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 15:51 #120295 door rene heersink
Beantwoord door rene heersink in topic Weer een koelprobleem..... 144
Tot nu toe gaat alles goed zonder thermostaat.... dat zal dus het euvel zijn geweest denk ik......

Maar: Ik zie luchtbelletjes in het expansievat als ik gas geef...... Is dit per defenitie een lekke koppakking?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 17:12 #120300 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Weer een koelprobleem..... 144
Helaas, bijna altijd ja....als het ook na goed ontluchten blijft, kan het niet veel anders zijn.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.