beste methode om koelsysteem te "flushen"

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-05-2012 20:37 #113862 door Jeroen Visser (GAST)
beste methode om koelsysteem te "flushen" is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Uit onwetendheid:

zoals in een ander topic aangegeven wil ik deze week mijn koelsysteem grondig flushen. Veel gelezen over soda, vaatwastabletten en azijn. Ik heb besloten om toch voor een in de handel te krijgen flush te gaan (wynns)

Erin gieten en 10min laten draaien aftappen en doorspoelen met leidingwater.

Nu vraag ik me het volgende af: zet ik de tuinslang in de bovenste radiator opening en tap ik het weer af op de aansluiting achterop de kop? Wat is wijsheid hierin en hoe spoel ik alles dus incl. kachel?

Groet Jeroen

ps en ik heb bij het vullen nogal wat last van hardnekkige luchtzakken, is er een andere methode dan vullen via de radiatordop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 19:01 #113891 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic beste methode om koelsysteem te "flushen"
Ik zou ook graag weten hoe dit moet. Heb al wel zo´n busje gekocht maar nog niet gebruikt.

Ga het volgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 19:40 #113898 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic beste methode om koelsysteem te "flushen"
Ik zou zeggen: eerst dat middel erin en warm draaien met de kachel open, dan aftappen. Bij het doorspoelen met kraanwater zou ik eerst de radiateur spoelen: boven erin en onder de slang losmaken en spoelen. Daarna de thermostaat verwijderen en afvullen met water. Weer laten draaien en aftappen op de onderste slang. Dit een paar keer herhalen.
Trowuens: ik vul hem altijd via de opening van de thermostaat, en dan de thermostaat erin. Dan zit er geen lucht onder.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-05-2012 19:53 #113899 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic beste methode om koelsysteem te "flushen"

"Tom Steverink" schreef:
Ik zou zeggen: eerst dat middel erin en warm draaien met de kachel open, dan aftappen. Bij het doorspoelen met kraanwater zou ik eerst de radiateur spoelen: boven erin en onder de slang losmaken en spoelen. Daarna de thermostaat verwijderen en afvullen met water. Weer laten draaien en aftappen op de onderste slang. Dit een paar keer herhalen.
Trowuens: ik vul hem altijd via de opening van de thermostaat, en dan de thermostaat erin. Dan zit er geen lucht onder.


Thanks Tom.

Vooral het vullen via de thermostaatplek, klinkt erg logisch en het lijkt me dan ook dat daar de lucht blijft hangen als je vult via de radiateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 19:59 #113901 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic beste methode om koelsysteem te "flushen"
Duidelijk!
Dat spul moet je dus eerst gewoon in de radiateur van de koude motor gooien? want die zit dan al vol met vloeistof toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-05-2012 20:06 #113902 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic beste methode om koelsysteem te "flushen"

"k den Besten" schreef:
Duidelijk!
Dat spul moet je dus eerst gewoon in de radiateur van de koude motor gooien? want die zit dan al vol met vloeistof toch?


Ik heb het goedje van Wynn's gekocht en hierop staat dat je het bij de koelvloeistof doet en vervolgens de motor 10 min. laat draaien. Doorspoelen met water tot het helder is en dan weer vullen met koelvloeistof. Kan natuurlijk verschillen per middel.

Laat je even weten hoe het jou vergaan is?

Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-05-2012 20:20 #113903 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic beste methode om koelsysteem te "flushen"
Ik heb indertijd m'n auto gevuld zoals beschreven op de verpakking, en heb op aanraden van de verkoper er een tijdje mee rondgereden (lees: een aantal dagen). Dat ging prima. Dit was trouwens met gewoon kraanwater in de motor, geen koelvloeistof. Als je dit niet aandurft, zou ik in ieder geval aanraden langer dan tien minuten de motor de draaien en gewoon een ritje van 30 minuten te maken. Dan weet je zeker dat dat spul goed mengt en overal komt en genoeg tijd heeft om z'n werk te doen. Vergeet niet dat het al zo'n 5 minuten duurt voordat de thermostaat uberhaupt open gaat. Tussendoor even met draaiende motor de slangen een beetje masseren om eventuele luchtbellen door te sturen en natuurlijk even in de gaten houden hoeveel lucht zich heeft verzameld in de radiator en bijvullen indien nodig.

Overigens is vullen vanaf de thermostaat nergens voor nodig: er zit als ik het me goed herrinner gewoon een gaatje in de thermostaat dat voorkomt dat er lucht onder komt te zitten. Als de radiator warm wordt weet je in ieder geval zeker dat alles goed gaat.

Wel zou ik zeker als het mogelijk is de methode toepassen die ik eerder beschreef bij het doorspoelen: slangetje in aftapgat proppen en porren/zuigen/blazen om stroming en wervelingen te creeeren. Er verzamelt zich van alles rond dat stuk wat niet 123 oplost en wat je graag kwijt wilt. Bij mij veroorzaakte dat letterlijk verstoppingen bij het kraantje. Het zal je verbazen wat er bij mij allemaal mee naar buiten kwam.

Ondertussen ben ik al wat koelvloeistof verversingen verder en komt het er altijd mooi helder uit.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 20:41 #113906 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic beste methode om koelsysteem te "flushen"
Nou, ik heb al heel wat keren KVS gewisseld en als ik het niet op mijn manier deed, liep de temperatuur meestal eerst het rood in en met veel masseren van de bovenste slang ging dan eindelijk de thermostaat open. Dat gaatje laat vaak veel te langzaam door.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-05-2012 23:03 #113918 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic beste methode om koelsysteem te "flushen"
Maar het gaatje hoeft alleen maar lucht door te laten om te voorkomen dat er luchtbellen achter blijven hangen en dat gaat altijd snel genoeg. De wet van de communicerende vaten, om het zo maar te noemen, doet de rest. Als je ervoor zorgt dat het niveau in de radiator maar hoog genoeg is in ieder geval.

Oftewel: verwarming open, motor laten draaien, en vloeistofpeil in de radiator in de gaten houden. Zodra deze zakt in ieder geval bijvullen. Het peil in de radiator geeft aan hoe hoog de vloeistof in het hele systeem staat, en dat is hoger dan de thermostaat!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-05-2012 06:34 #113924 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic beste methode om koelsysteem te "flushen"
Ik zit ook vaak met veel lucht. Temp. loopt in het begin bijna standaard van de schaal en na veel masseren e.d. lijkt het pas goed te gaan.

Ik heb bij de nieuwe thermostaat dat losse "dingetje" weggehaald, misschien dat het nu ook wat beter gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.