Geen reservoir voor koelvloeistof te bekennen

Lees meer
24-11-2011 21:17 #108199 door Coen Pullens
Geen reservoir voor koelvloeistof te bekennen is gemaakt door Coen Pullens
Hallo,

Ik ben sinds kort een trotse bezitter van een P1800S uit 1964, Die na een goede revisie van de de carburateurs weer top loopt. Echter bij het nalopen van de vloeistoffen moest ik ruim 4 liter koelvloeistof toevoegen. Ik kan geen lekkages ontdekken, ook in het verwarmingssysteem gaat volgens mij alles goed. De temperatuur loopt niet overdreven op, maar ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat ik met 4 liter te weinig al redelijk gereden heb. Hoeveel liter moet er eigenlijk in dit circuit en is er ergens een reservoir te bekennen ?

C. Pullens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2011 21:22 #108200 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Geen reservoir voor koelvloeistof te bekennen
Hallo, het aantal liters kun je in de technische dokumentatie vinden (weet ik niet van buiten, 4 liter is echter niet weinig). Als je nog een open koelsysteen hebt, heb je ook geen reservoir (de radiator heeft dan origineel een pijpje dat aan de zijkant van de radiator naar beneden loopt). Als je bij een open systeem niet bijvult kan er op den duur zonder lekkage toch veel water verloren gaan. Lekkage kun je door het op druk brengen met een speciaal pompje beter controleren (maar ik zou eerst bijvullen en het in de gaten houden voordat je je ongerust maakt). Kijk ook eens in de onderdelenboeken, dan weet je wat er origineel in hoort (wat echter niet meer het geval hoeft te zijn).
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2011 13:06 #108224 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Geen reservoir voor koelvloeistof te bekennen
Coen,

In een Amazon, zelfde blok, gaat totaal bijna 8 liter koelvloeistof. Best veel dus. Mocht je koelvloeistof verliezen, en je hebt orgineel een open koelsysteem (dus zonder expansievat), dan kan het zijn dat je radiatordop niet meer goed is. Deze mag pas bij een bepaalde overdruk koelvloeistof via het al genoemde pijpje laten ontsnappen. Nieuwe dop "kan je de kop niet kosten".

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2011 18:42 #108276 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Geen reservoir voor koelvloeistof te bekennen
Begin maar eens het afsluitrubber in de dop te checken en zo nodig te vervangen, dan zou het wel eens opgelost kunnen zijn

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.