spoelen b20

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
03-10-2011 20:37 #106454 door R.P. Leuvenink
spoelen b20 is gemaakt door R.P. Leuvenink
Ik heb al eea gelezen over het spoelen incl suggesties. Nu wil ik dat ook even gaan doen, en dacht toch maar even kijken of ik de plug of kraantje kan vinden: nu zag ik een soort metalen(alumium?) buisje met een plastic dop vlak bij oliefilter. Kan dat een huisvlijt-modificatie zijn of wat kan dat zijn?

Er zijn dus diverse methoden om de motor te spoelen maar waarom zou ik de haynes methode niet gebruiken? (de tuinslang erop enzo?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2011 22:36 #106465 door Joop Verhagen
Beantwoord door Joop Verhagen in topic spoelen b20
Heb je er toevallig een foto van?

'65 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2011 23:26 #106468 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic spoelen b20
Hoort een messing kraantje te zijn met een krukje zoals een oud stopkraantje thuis had maar dan is het bij je auto ff fijner en kleiner allemaal.

dit is hem t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... aub-cgW2jJ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
04-10-2011 13:31 #106477 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic spoelen b20
Hierbij een plaatje.

Links stuk uitlaat, linksonder oliefilter. Je hangt dus ahw over de voorkant van de auto.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2011 13:54 #106478 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic spoelen b20
Je hebt de ratel of oid PRECIES voor de plek zitten waar het aftapkraantje moet. Je ziet een bolling op het blok, daar zit ie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
04-10-2011 15:18 #106480 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic spoelen b20
Ratel?? Dat stangetje zit aan t blok vast. Maar dat is dus iig niet t kraantje...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2011 15:24 #106481 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic spoelen b20


Zo zit het kraantje in het blok. In het midden zie je duidelijk de aansluiting voor het oliefilter. Voor de orientatie: Deze foto zou je in je auto kunnen nemen door in de voetenbak aan de passagierskant een gat onder de accubak te maken waar de camera doorheen past..

Die twee aluminium pijpjes + zwarte plastic dop die je op jou foto ziet is geen ratel en ook geen modificatie van het kraantje, maar is volgens mij een elektrische gloeispiraal om het motorblok warm te kunnen houden. (elektrische standkachel) Kijk maar eens goed naar het uiteinde van die plastic dop, daar zie je hoogstwaarschijnlijk 2 a 3 elektrische contacten.


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
04-10-2011 15:53 #106484 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic spoelen b20
aaah, oke! da's lekker duidelijk. Ik heb op die plek een plug zitten waar een ''vierkante inbus'' in moet. Maar zoals eerdere adviezen, dat laat ik maar ff zitten, het ziet er best oud uit namelijk.

Wat is jullie advies: spoelen op de haynes methode (tuinslang erin) of is dat te milieubelastend?(ik begreep dat je maar de helft van de koelvloeistof eruit krijgt als je de plug niet gebruikt, dat moet dus iets van 4 liter zijn?!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2011 16:17 #106485 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic spoelen b20
Ik heb de tuinslangmethode niet gelezen in Haynes. Wat ik wel meerdere keren bij volvo's heb gedaan. Is de radiateurslangen loskoppelen, daar de tuinslang in zetten en dan doorspoelen, daar kwam vaak een hoop roest/zooi/bagger uit!

In het blok zou ik niet weten hoe je dat moet doen. De motor laten lopen met de tuinslang op de plek van de thermostaat klinkt niet als een goed idee. Koelvloeistof zorgt er juist voor dat het niet gaat roesten in tegenstelling tot kraanwater.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2011 18:13 #106488 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic spoelen b20
In de onderhouds boeken ('Green Manuals') van Volvo voor de B16 wordt exact beschreven hoe je dit kunt doen, volgens mij staat dit ook op de DVD die je bij het VOD* kan krijgen.
* ja ik weet het maar het smoelt zo lekker
Hier wordt het met soda beschreven, ik heb recent een aantal blokken gereviseerd en schrik van de aanslag, het zou wel eens een bijdrage kunnen leveren aan oververhitting waar vele draadjes over gaan.
Mijns inziens zou je iedere 2 jaar je koelvloeistof eruit moeten halen, flushen en nieuwe er in.

Dit doet niemand, maar die onderhoudsadviezen komen niet uit de lucht vallen in '61

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.