lekkende waterpomp

Lees meer
19-04-2011 22:07 #102376 door Pieter van Duppen
lekkende waterpomp is gemaakt door Pieter van Duppen
De waterpomp op mijn B20A drupte behoorlijk maar ik kon niet zien waar het water uit kwam. Zover ik kon zien was het geen lekkende verbinding. Ik heb ook geen speling op de as waar de V-snaarpoelie op zit geconstateerd. Ik heb de pomp er nu afgehaald en zie nog steeds niets bijzonders. Kan iemand mij zeggen wat de waarschijnlijke oorzaak van de lekkage is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2011 22:47 #102381 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic lekkende waterpomp
Er zitten 2 rubbertjes tussen waterpomp en blok, dit kan het euvel zijn, maar de pomp kan ook gewoon versleten zijn.
Hoe lang zit hij erop ? Als je hem demonteert zou ik een nieuwe monteren dan ben je gelijk klaar

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2011 04:13 #102382 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic lekkende waterpomp
waar je bij opnieuw plaatsen van (oude of nieuwe) pomp best op let is oa te lezen bij:

Kopbouten hoe strak aandraaien?

en voor tip bij aandrukken:

[url=http://volvokv.nl/forum/?f=138&t=8528&p=93919&hilit=Kopbouten+hoe+strak+aandraaien%3F#p93919">viewtopic.php?f=138&t=8528&p=93919&hilit=Kopbouten+hoe+strak+aandraaien%3F#p93919

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2011 20:49 #102414 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic lekkende waterpomp
Dank heren voor jullie reactie. Ik denk dat een nieuwe pomp waarschijnlijk inderdaad de eenvoudigste optie is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2011 20:25 #102458 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic lekkende waterpomp
Ondertussen heb ik de oude waterpomp door een nieuwe vervangen. Ik kon kiezen uit een originele van Volvo of een van GMB (.jp). De dealer adviseerde de GMB vanwege de betere betrouwbaarheid, althans volgens zijn ervaring, dus heb ik die gekocht. De oude lekte zeer waarschijnlijk door een uitgedroogde keerring wegens het lange droogstaan. Het monteren is eenvoudig. Eerst de waterpomp aan het blok bevestigen zodat die goed gepositioneerd is en dan aandrukken zodat de bovenpakkingen goed sluiten. Omdat ik niet zo snel zag waar ik een krik op kon afsteunen om de pomp aan te drukken, heb ik dit met een lijmklem gedaan. Hiervoor heb ik wel de thermostaat verwijderd en hier een stuk underlayment op gelegd om de klem op aan te draaien. Later heb ik ook nog de radiator verwijderd omdat ik de poelie en ventilator niet goed voor de tapgaatjes kreeg.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2011 21:54 #102462 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic lekkende waterpomp

"P.W.J. van Duppen" schreef:
Ondertussen heb ik de oude waterpomp door een nieuwe vervangen. Ik kon kiezen uit een originele van Volvo of een van GMB (.jp). De dealer adviseerde de GMB vanwege de betere betrouwbaarheid, althans volgens zijn ervaring, dus heb ik die gekocht. De oude lekte zeer waarschijnlijk door een uitgedroogde keerring wegens het lange droogstaan. Het monteren is eenvoudig. Eerst de waterpomp aan het blok bevestigen zodat die goed gepositioneerd is en dan aandrukken zodat de bovenpakkingen goed sluiten. Omdat ik niet zo snel zag waar ik een krik op kon afsteunen om de pomp aan te drukken, heb ik dit met een lijmklem gedaan. Hiervoor heb ik wel de thermostaat verwijderd en hier een stuk underlayment op gelegd om de klem op aan te draaien. Later heb ik ook nog de radiator verwijderd omdat ik de poelie en ventilator niet goed voor de tapgaatjes kreeg.



Handig gedaan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2011 11:15 #102469 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic lekkende waterpomp
Grappig, vorig weekend heb ik op exact dezelfde manier de waterpomp gemonteerd. Omdat m'n blok nog los naast de auto staat werkt de truc met de krik niet, want dan til je gewoon de motor op. Ik had de thermostaat nog niet gemonteerd dus kon heel simpel met een balkje en een lijmklem de waterpomp tegen de kop duwen.


Weet alleen nog niet of de boel nu waterdicht vast zit..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.