koelvloeisof sensor in radiateur solderen.
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
met het juiste temperatuur bereik, wel in de maat van M14x1,5MM.
Ik kan 2 dingen doen, een nieuwe moer draaien en opnieuw erin solderen of een verloopmoer draaien
met buitendraad van M22x1,5 en binnendraad van M16x1,5.
Op deze manier word het er niet eenvoudiger op, ik denk dat ik de laatste optie maar ga proberen! :x :x
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
ventilator schakeld in bij 70 graden-koelwatercircuit blijft gesloten totdat een temperatuur van 80 graden is bereikt.
heeft dat niet als resultaat dat buiten de koude start-koude motor de electrische ventilator vrijwel continublijft draaien

m.a.w. wat heb je aan een draaiende ventilator als je thermostaat dicht is

- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"R. Brandt" schreef:
Joost , met alle respect maar als je een thermostaat van zeg 80 graden hebt .(ik heb begrepen dat je je motor op 80 graden wilt houden) wat wil je dan bereiken met een ventilatorsensor die schakeld bij 68-70 graden? :roll:
ventilator schakeld in bij 70 graden-koelwatercircuit blijft gesloten totdat een temperatuur van 80 graden is bereikt.
heeft dat niet als resultaat dat buiten de koude start-koude motor de electrische ventilator vrijwel continublijft draaien:
m.a.w. wat heb je aan een draaiende ventilator als je thermostaat dicht is
zoals je in eerdere berichten hebt kunnen lezen ben ik aan het meten geweest en is de temperatuur als de temperatuurmeter op het dashboard een stuk over de helft staat onderin de radiateur ongeveer 68 á 70 graden dit zou een prima temperatuur zijn om de ventilator aan te laten slaan.
Als de meter op het dashboard ver in het "rood"staat is de temperatuur onderin nog maar 90 graden, staat de meter in het laatse witte vlak in het midden dan is de temp onderin 80graden.
Anders even een klein stukje terug lezen waar de foto's staan van het meten.
gr Joost
- Remon Kosse
- Elite lid
-
"Joost Buiting" schreef:
"E.S.G. Zee" schreef:
Leuk dat je dit temp staatje hebt gemaakt !, hou wel van de benadering 'meten is weten' lijkt me inderedaad goed om op 80 graden te mikken. Ik ben wat simpeler in de methodiek en doe al 20 jaar in de winter een stuk karton voor de radiator, ongeveer de helft bedekkend, dan komt de temp meter mooi in het midden rechtop te staan of net iets li van het midden. Deze stand heeftdeze ook in de zomer.
Verder vroeg ik me nog af wat de sterkte van zacht soldeer is, als die eraf gaat ben je wel de pineut.
zachtsoldeer heeft een smeltpunt van 180gr. de orginele aansluitingen zijn ook met zachtsoldeer gesoldeerd
Hoe warm wordt het bovenblok van een radiateur?
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
- Rob Kooi (GAST)
-
- Premium lid
-
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Rob Kooi" schreef:
Waarom plaats je de sensor niet in de cilinderkop. Voor aan de radiator zijde hebben een aantal koppen een afgesloten kanaal. Hierin kun je de sensor met wat huisvlijt goed plaatsen en het werkt perfect. Geen problemen met solderen van radiateuren of montage in een slang.
Bedoel je het plaatje op de kop? Hier zou je inderdaad een schroefdraad in kunnen tappen. Nooit aan gedacht!
- Rob Kooi (GAST)
-
- Premium lid
-
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Hoe warm wordt het bovenblok van een radiateur?
is afhankelijk welke thermostaat je hebt volgens mij. Mijn combi werd in de zomer in de zon stationair draaiend niet warmer dan 75 a 80 gr (gemeten met een thermometer in de koelvloeistof via vul opening) en dan stond de meter rechts in het middelste groene blokje. Ik had geen tropen radiator, wel een nieuwe 2 rijen koelblok, met natuur azijn gespoeld motorblok en een 6 bladige fan (ivm airco die erop heeft gezeten)
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Rob Kooi" schreef:
Er zijn gewoon flensjes met een uitloop in de handel die hierop passen zonder enige aanpassing. Hierin kun je dan de sensor solderen. Deze aansluiting wordt o.a. geleverd bij Weber Redline kits. Ook de standaard pakking is dan voorhanden.
Van het weekend gezien dat exact zo'n flensje ook gebruikt kan worden bij gebruik van een gasinstallatie. Dan heb je namelijk een mooie extra koelwateruitgang uit het blok die je direct naar de verdamper kunt leiden (=korte slang). Scheelt weer een lange koelwaterslang die over het blok loopt en met een T-stuk bij het kachelhuis gemonteerd moet worden.. Had dat nooit eerder zo gezien.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.