Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit

  • Gijs Wilbrink (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2011 15:13 #100494 door Gijs Wilbrink (GAST)
Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit is gemaakt door Gijs Wilbrink (GAST)
Laatst de Volvo (144, '71, B20a) weer eens gestart, na een tijd stilstand... Hij startte natuurlijk direct (toch leuk). Maar na een tijdje stationair lopen liep de temperatuur in het rood en begon de radiator een klein beetje te roken. Dit kwam volgens mij voornamelijk doordat er wat koelvloeistof langs de radiatordop lekte. Het expansievat stond ook onder lichte druk, dus daar liep ook iets vloeistof uit toen de motor niet meer liep. De bovenste radiatorslang was tijdens het draaien van (warme) motor ook koud. Hier even naar gekeken en wat in de radiatorslang geknepen. Er ontstonden wel wat bubbels in het expansievat. Toen we later weer startten, bleef temperatuur wel gewoon netjes in het midden staan.

Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen? Zat er wat lucht in het systeem waardoor er geen vloeistof door bovenste radiatorslang liep? En waardoor thermostaat niet open ging? Of kan het komen doordat hij een tijdje (2 mnd ongeveer) niet gelopen heeft? In principe zou hij stationair lopend ook met een dicht thermostaat niet zo heet mogen worden toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2011 23:00 #100517 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit

Laatst de Volvo (144, '71, B20a) weer eens gestart, na een tijd stilstand... Hij startte natuurlijk direct (toch leuk). Maar na een tijdje stationair lopen liep de temperatuur in het rood en begon de radiator een klein beetje te roken. Dit kwam volgens mij voornamelijk doordat er wat koelvloeistof langs de radiatordop lekte. Het expansievat stond ook onder lichte druk, dus daar liep ook iets vloeistof uit toen de motor niet meer liep. De bovenste radiatorslang was tijdens het draaien van (warme) motor ook koud. Hier even naar gekeken en wat in de radiatorslang geknepen. Er ontstonden wel wat bubbels in het expansievat. Toen we later weer startten, bleef temperatuur wel gewoon netjes in het midden staan.

Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen? Zat er wat lucht in het systeem waardoor er geen vloeistof door bovenste radiatorslang liep? En waardoor thermostaat niet open ging? Of kan het komen doordat hij een tijdje (2 mnd ongeveer) niet gelopen heeft? In principe zou hij stationair lopend ook met een dicht thermostaat niet zo heet mogen worden toch?


Vervang je thermostaat maar want die kleeft en gaat daarom niet goed open. Ook bij stationair draaien moet de thermostaat open gaan want anders zal je in de file altijd met een koel probleem hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2011 08:49 #100524 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit
Nou, René, volgens mij heeft er gewoon lucht onder de thermostaat gezeten, waardoor hij in eerste instantie niet open ging. Na enig wachten en weer starten bleef de temperatuur toch wél oké?
Het systeem goed ontluchten, ik heb al eerder een beschrijving gegeven hoe je dat het beste doet.

Hier voor jou nog een keer:
het expansietankje losmaken van z'n houder en hoger houden dan de radiateur. Dat doe je als de motor loopt, de verwarming op maximaal verwarmen staat en de thermostaat open is. Dat kun je controleren: als de bovenste radiateurslang behoorlijk heet is, is-ie open!
Dan met lopende motor het vaatje bijvullen en af en toe een keer gasgeven en in de bovenste slang knijpen.

Uiteindelijk is het goed als je je vaatje half gevuld terugzet. Vanaf nu weet je zeker dat als er snel iets veranderd aan je koelvloeistof hoeveelheid, het ergens verdwijnt. Als je klaar bent, goed controleren op lekkages.

Succes!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2011 09:41 #100526 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit
... en de kachelkraan openzetten bij ontluchten. Daar kan ook een bel lucht in zitten!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2011 09:54 #100528 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit
"de verwarming op maximaal verwarmen staat" schreef ik ook Rob! '
Inderdaad belangrijk, en daarna controleren of je verwarmingselement in de kachel niet lek is....maar dat ruik je binnen ook wel!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2011 11:13 #100529 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit

Nou, René, volgens mij heeft er gewoon lucht onder de thermostaat gezeten, waardoor hij in eerste instantie niet open ging. Na enig wachten en weer starten bleef de temperatuur toch wél oké?
Het systeem goed ontluchten, ik heb al eerder een beschrijving gegeven hoe je dat het beste doet.


Als je goed leest heeft ie niets met het koelsysteem gedaan, auto heeft lang stilgestaan. Doordat hij in de slang kneep is mogelijk een drukverschil ontstaan waardoor de thermostaat wel open ging, toen bleef daarna de motor wel mooi temperatuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2011 11:20 #100530 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit
Ja, sorry, mogelijk, maar niet waarschijnlijk.
Als de auto lang heeft stilgestaan kan er een luchtbel onder de thermostaat zijn gevormd als het systeem al niet goed was ontlucht.
Is het niet véél makkelijker om eerst mijn suggestie uit te voeren, voordat je dingen gaat vervangen dan, René?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2011 12:25 #100533 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit

Ja, sorry, mogelijk, maar niet waarschijnlijk.
Als de auto lang heeft stilgestaan kan er een luchtbel onder de thermostaat zijn gevormd als het systeem al niet goed was ontlucht.
Is het niet véél makkelijker om eerst mijn suggestie uit te voeren, voordat je dingen gaat vervangen dan, René?


Tuurlijk is jou suggestie makkelijker, maar persoonlijk zou ik dan ook daarna direkt kiezen voor vervanging van de thermostaat dat kost hoogstens 15 euro. Een warm gelopen blok kost meer. Er zijn al aanwijzingen dat het niet goed zat met de koeling dus voorkomen is beter dan............. maar ieder moet doen wat hij of zij goed dunkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Wilbrink (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-02-2011 13:08 #100536 door Gijs Wilbrink (GAST)
Beantwoord door Gijs Wilbrink (GAST) in topic Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit
Bedankt voor de reacties en het meedenken!

De thermostaat heb ik vlak voordat hij een tijd stilstond nog vervangen. Dit is dus zo goed als nieuw. Vorige werkte niet goed meer en motor werd nooit echt warm in de kou. destijds ook nog gereden met nieuwe thermostaat en temperatuur stond altijd keurig in het midden.

Ik zal de ontluchtingstip nog maar eens gaan doen voor de volledigheid. De kachel open had ik inderdaad ook gedaan. Er is verder nergens iets lek of kapot bij de binnen of buitenradiator.

Lucht in het systeem klink dus het meest voor de hand liggend. Zeker omdat bovenste radiatorslang eerst koud was, terwijl motor al op temperatuur was (was dus oplopende en 10 min later in het rood toen ik het zag). Later met wat knijpen, verwarming aanzetten, en opnieuw starten werd de bovenste slang wel warm. En moter bleef netjes op temperatuur, ook met wat extra gas geven met warme motor...

Goed om dit te weten voor de volgende keer! Thnx voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2011 14:10 #100537 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Vraag over koeling/thermostaat/koelcirquit

De thermostaat heb ik vlak voordat hij een tijd stilstond nog vervangen. Dit is dus zo goed als nieuw. Vorige werkte niet goed meer en motor werd nooit echt warm in de kou. destijds ook nog gereden met nieuwe thermostaat en temperatuur stond altijd keurig in het midden.


Dus is er toch aan het koelsysteem geknutseld, dit kon ik uit je eerste omschrijving niet opmaken dus daarom was mijn eerste vermoeden een oude thermostaat die zijn beste tijd had gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.