hoe stroomt de koelvloeistof?

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-01-2011 22:47 #99730 door Joost Buiting (GAST)
hoe stroomt de koelvloeistof? is gemaakt door Joost Buiting (GAST)
Is het mogelijk om bijv de verdamper aan te sluiten aan de ene kant bij de thermostaat (aan het pijpje aan de zijkant)
en de andere kant van de verdamper op de aansluiting waar normaal bij een B18 het aftap kraantje zit (bij het koppelingshuis)
Zie foto.

Als je het zo aansluit heb je dan stroming?
Heeft iemand toevallig een koelvloeistof stromingsschema?

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2011 08:41 #99734 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic hoe stroomt de koelvloeistof?
Het koelsysteem staat in de documentatie. De garagehandboeken. Waarom zou je niet de 'gewone' methode nemen? Parallel aan de kachelradiator binnen? Dan heb je het volledige 'verwarmingsdeel' van de motor als warmtebron.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2011 08:50 #99736 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic hoe stroomt de koelvloeistof?
Ik heb al vaak gezien dat de genoemde opening bij de thermostaat gecombineerd wordt met een slang bij de verwarming (zou na moeten kijken welke), dit is ook bij 2 van mijn volvo's zo, de derde is een injectie en daar is het zoals Rob beschrijft aangesloten. Ziet iemand een nadeel erin het aan te sluiten zoals het bij mijn 2 auto's is? Dan zou ik het bij mij veranderen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2011 10:09 #99737 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic hoe stroomt de koelvloeistof?
Het nadeel dat ik me kan voorstellen van het koelsysteem halverwege de motor af te tappen is dat de motor niet gekoeld wordt zoals hij ontworpen is.
Het voordeel zal zijn dat je minder slangen in de motorruimte hebt. Maar waterslangen bij de uitlaat zou ik niet willen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2011 13:13 #99743 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic hoe stroomt de koelvloeistof?
Heb drie Volvo's op LPG lopen; bij twee stuks is inderdaad gebruik gemaakt van de aansluiting op de kop vlak onder de thermostaat. Het lijkt mij dat dit extra werk is voor de "LPG boer" dus hij doet dit niet voor de lol.
Tevens vind ik dat het er netter uit ziet t.o.v. de auto waar alles bij de kachel is aangesloten.

Ik ga er vanuit dat wanneer de aansluiting voor op de kop gebruikt wordt er een beter circulatie onstaat door de verdamper; zeker in de winter als ook je kachelkraan open staat kun je die extra circulatie best wel gebruiken.

Die auto waar alles op de kachelkraan is aangesloten heb ik wel eens last gehad van een bevroren verdamper. Bij de ander heb ik hier (nog) nooit last van gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
19-01-2011 14:27 #99745 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic hoe stroomt de koelvloeistof?
De aftapopening zou ik niet gebruiken. Het water stroomt door de kop en koelt de cilinders door "thermo-syphon action". Onderin een opening maken zal een fikse kortsluiting opleveren.
Die andere wordt veel gebruikt en lijkt geen problemen op te leveren. Ik heb zo'n tuutje ook nog ergens liggen. Zou je die gebruiken voor water naar de verdamper of er vanaf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
19-01-2011 19:24 #99751 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic hoe stroomt de koelvloeistof?
Bedankt voor de reacties,

Het is wel duidelijk dat ik de circulatie verstoor als ik halverwege af ga tappen, ik kies er dan ook voor
om inderdaad onder de thermostaat af te tappen en aan de achterkant van de cilinderkop waar het knietje in zit wat naar de kachel gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2011 10:56 #99773 door Peter Donkerbroek
Beantwoord door Peter Donkerbroek in topic hoe stroomt de koelvloeistof?
Voor wat het waard is: Ik heb sinds begin 2010 een LPG installatie op een B-18A blok (katterug). Bij mij zijn de verwarmingsslangen achterop het blok/kop afgetapt en de LPG slangen lopen naar rechtsvoor. De verdamper zit op het rechter binnenscherm net achter de koplamp. Daarbij zijn de T-stukken zodanig geplaatst dat de LPG slangen de 'afslag' nemen en de kachelslangen 'rechtdoor' gaan (ik hoop dat ik niemands intelligentie heb beledigd..). Ik heb deze hele winter bijna dagelijks gereden (starten op LPG), ook om 0700 s' morgens in de sneeuw en geen enkel probleem met bevriezen van de verdamper. De motor warmt vlot op en ook de verwarming doet zijn werk, maar ik zal, als het weer gaat vriezen, eens een rit op benzine maken om te kijken of dat (de verwarming) verschil maakt. Ik verwacht dat de 'warmtebelasting' van de verdamper op het geheel te verwaarlozen is.
Groet, Peter D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.