Expantietankje

Lees meer
01-11-2010 14:27 #97502 door Willy Beer
Expantietankje is gemaakt door Willy Beer
Onze P1800 (1965) heeft een radiator met een overloopbuisje. Is het interessant een expantietankje aan te bouwen? Zijn er andere voordelen dan dat men minder vaak koelvloeistof moet bijvullen?
Indien ik het aanbouw, kan dan de originele radiatordop blijven zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mats Boswijk (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-11-2010 16:54 #97539 door Mats Boswijk (GAST)
Beantwoord door Mats Boswijk (GAST) in topic Expantietankje
Kan me zo niet iets indenken wat er nog meer aan voordelen bij komen.
Ik heb ook één zonder expansietankje maar hoef echt maar zelden mijn radiator bij te vullen.
Dus of het echt de moeite loont?
Wellicht als ie een keer vervangen moet worden een type met expansievat erin zetten?

Groet Mats

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2010 18:44 #97542 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Expantietankje
Ik heb het overlooppijpje bij de dop afgezaagd en daar een slang aangemaakt die naar een expansie tank loopt. Dit heb ik gedaan omdat ik inde zomer regelmatig met caravan in de bergen enz rijd. Het voordeel is dat de koelvloeistof in het expansietankje stroomt en dus een extra voorraad koelvloeistof oplevert die niet bij afzetten van de motor op straat vloeit.
Ik heb het over mijn Amazon die dus onder zware omstandigheden moet werken. Of dat ook voordelen oplevert voor de 1800 moet je uit bovenste afleiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2010 18:56 #97543 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Expantietankje
Heel hartelijk bedankt, dit is juist wat ik wou weten. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2010 19:20 #97544 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Expantietankje
Het verschil tussen een "open" en een "gesloten" koelsysteem is vooral dat bij een gesloten systeem (dus met een expansievat) de druk bij hogere temperaturen toeneemt in het systeem, waardoor je het kookpunt van de vloeistof verhoogt van 100 graden celsius naar ik meen iets van 107 graden.
Bij extreme omstandigheden zoals bergklimmen, caravantrekken etc. is dat dus mooi! Omgekeerd volgt hieruit óók dat je een gesloten systeem ook "open" kunt gebruiken, bijvoorbeeld omdat je systeem onder druk vloeistof verliest. Ikzelf heb in mijn "armere" jaren eens een jaar rondgereden zonder dop op het expansievat, omdat ik mét vloeistof verloor op een lek in de radiateur.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.